Corsair H50 + Fractal Design R2 - Montering utanför chassi.

Permalänk
Medlem

Corsair H50 + Fractal Design R2 - Montering utanför chassi.

Undrar om någon har monterat radiatorn utanför chassit utan att modifiera kylaren? Tänkte mer åt hållet att man kunde skära lite i chassit istället, typ skära bort fläktgallret på baksidan så att man kan få in pumpen och slangarna den vägen? Hur mkt tjänar man på detta egentligen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Får man lov att fråga vad syftet med det är?
Har du inte plats för radiatorn i chassit eller..?

Permalänk
Medlem

vad skulle du tjäna på att göra så?
du får inte bättre luftflöde genom radiatorn eller lägre temperaturer genom att göra så

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Plus/Minus noll skillnad. Isf så kan du förändra situationen med bättre fläktar eller pasta.
Att kapa chassi och hålla på är ju en bra idé. Tills den dagen du gör dig av med din 'H' kylare

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tänkte mest att det borde bli mycket kallare om Radiatorn är utanför chassit? Men om det inte blir så mkt skillnad så kanske det inte är värt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tänkte mest att det borde bli mycket kallare om Radiatorn är utanför chassit? Men om det inte blir så mkt skillnad så kanske det inte är värt.

Beror ju på vilket håll du sätter fläkten på, om den suger in kall luft genom utifrån genom radiatorn så blåser den in varm luft i lådan. Vänder du fläkten så blåser den varm luft ifrån chassit genom radiatorn. Processorn skulle bli svalast genom att suga in kall luft utifrån, men då värmer du samtidigt upp chassit.

Det bäste vore att sätta radiatorn utanför chassit där du suger in luft på utsidan av chassit och blåser ut det utanför chassit, men detta blir väldigt svårt att opraktiskt att göra i praktiken.

Vilken sida av fläktgallret du sätter radiatorn på spelar ingen stor roll, jag tror inte det skulle vara märkbart.

Permalänk

Jag sökte lite innan jag startade den här tråden idag, men glömde bort att Corsair gör väldigt snarlika lösningar som de från Antec som jag överväger (Ja, jag vet om Asetek.) så min sökning missade den här tråden.

Konsensus här verkar vara att det är meningslöst, men jag ville bara peka på att med mina förutsättningar (rejält trångt i lådan, löstagbart tak på chassiet och dold baksida) så är det nog en av de bättre datoridéerna jag haft på ett tag.

Visa signatur
Permalänk

jag köpte nyss CORSAIR H50 som jag hedde in i Fractal Design R2. gjorde en PNP på det. satt fläken innan för chasit sen radiatorn sen den andra fläkten. men fick skära bort lite plast på den inersta fläkten fläkten 2. för den tog i mot cpu pumpen. så nu sitter jag å benchamarka cpun för å se vilken C` jag kommer upp i. sen så har jag 2st 140mm i topp och 2st 120mm fram till. sen vände jag fläkten så den dra in kall luften bak från chassit sen tar 140mm över å dra ut den varma luften så äre tängt i alla fall. förövrigt så sitter h50 på ett 775s GA-965P-DS3

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]