Permalänk

Tysta vingar eller vänliga tyfoner?

Hej,

Jag behöver lite fläkthjälp, jag har en ny spelburk på beställning, skall använda en Corsair H80 som CPU-kylare, men har tänkt byta ut originalfläktarna, men har svårt att bestämma mig för vilken sorts fläkt.
Det står mellan Be-Quiet! Silent Wings USC och Scythe Gentle Typhoon 1850rpm men jag vet i sjutton vilken som är bäst på kylning, men som ändå inte låter för mycket, tystnad är trevligt.
Jag funderar även på att koppla fläktarna till en fläktkontroll, verkar det vettigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg din rapport, men tycker att tråden passar utmärkt här. Det handlar ju trots allt om just kylning av en processor!

Permalänk

Jag har en H80 och 2st 1850 GT fläktar, jag kör dom alltid på lägsta, dom är faktiskt lite overkill... Nu vet jag inte vad du har för chassi men för mig går den aldrig över 55 i full load... Dom låter inte mycket på lägsta men högsta? Ja, som fan...

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

1850 GT med fläktkontroller är ett bra val för radiator, men jag har inte provat dom andra. Du måste ha fläktkontroller annars låter dom som ett jetplan.

Permalänk
Medlem

GT är riktigt bra för radiatorer/luftkylare men håller med postare ovan, 1850 är overkill i de flesta fall, men de finns ju i både 1450 och 1150 rpm versioner med.

Kör själv en bunt GT 1450 med tempstyrd fläktkontroller på min radiator, och det räcker gott, 1850 rpm låter för mycket oavsett vilken fläkt det är.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

GT 1450RPM är perfekt, nästan ljudlöst på lägsta helt ok ljudnivå på högsta.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Tack för all svar.
Jag har tänkt använda mig av Silverstones nya Temjin TJ08B-E och en sådan här fläktstyrning. Det vore alltså bättre att köra 1450rpmare än 1850rpmre, även om de körs med fläktstyrning?

Permalänk

Hade jag köpt 2 nya nu hade jag köpt GT 1450rpm. Jag kör en liknande kontroller och jag tycker att 1850 har ett för högt varv trots lägsta inställning

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk

Trevligt, då får det bli en sådan kontroll och två tysta fina fläktar.