NZXT Phantom CF Luftflöde hjälp!

Permalänk
Medlem

NZXT Phantom CF Luftflöde hjälp!

Jag har tänkt införskaffa mej detta fina chassi: http://www.inet.se/artikel/6900740/nzxt-phantom-svart

Såhär ser datorn ut om ni hittar nått annan smådetalj jag bör tänka på senare http://www.inet.se/kundvagn/visa/783919/2011-08-25

Ska ha led fläkten på sidan (200mm), sen följer det med en 200mm fläkt tänker jag sätta där uppe ofc, sen kommer det sitta en fram, back, och en till i sidan (120mm)

Vet ej, vilka som ska blåsa in/ut osv... tänker köra CF! HALP:)

Vi lägger upp det såhär:

Topp: 200mm
Sidan: 200mm + två 120mm
Bak: 120mm
Fram: Ingen, eller en 140mm... är det värt med front?

Vilka ska blåsa in/ut?

Tack på förhand

Permalänk

En som blåser in på sidan och en som blåser ut bak tycker jag.

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

En som blåser in på sidan och en som blåser ut bak tycker jag.

Men som du ser följer det med 3 st 120mm fläktar en 200mm och sen ska jag köpa en 200mm oxå, då sitter det 200mm topp, 200mm sidan, 120 fram/bak/sidan

såå... vilka blåser hur?

Permalänk

chassit såg bra ut tyckte jag men du skulle nog se över cpu kyllaren... den har jag själv men den är faktiskt inte så jävla bra osm man tror... ajja tilll din fråga.. som jag själv gör är två fläktar in (120mm) och sen har jag en 200mm släkt som är ut...de funkar skit bra för mig... du kan ta en i bak som är ut och den uppe som är in men ha fläkt grill där!! så du inte ställer nånting där och sen faller ner i datorn.. och sist fronten som är in så har jag på min dator men jag har 15 fläktar i min också hoppas de går bra för dig

Permalänk
Medlem

Men om vi lägger upp det såhär...

Topp: 200mm
Sidan: 200mm + två 120mm
Bak: 120mm
Fram: Ingen, eller en 140mm... är det värt med front?

Permalänk
Medlem

Jag fundera på nästan samma sak och hitta den här tråden med bra information http://www.overclock.net/computer-cases/920591-nzxt-phantom-a...

Och sen är det här en bra generell guide för "hur man bör tänka" http://www.overclock.net/air-cooling/409137-temperatures-lots...

Berätta gärna vad du bestämmer dig för och ur det funkar när du har fått ihop allt!

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Phantom chassi. Har alla fläktar monterade utom den i fronten. Kör inblås i sidan och utblås i toppen / bak. Har 2st GTX 560 Ti (Asus DirectCU II) och dom blir ganska varma och högljudda när jag kör krävande spel som t.ex. Crysis 2 eller Rift. Funderar på hur jag ska kunna få det bättre men inte kommit fram till något ännu. Så här i efterhand hade jag nog valt enbart ett starkt singelkort för bättre kylning (och därmed mindre ljud).

Permalänk
Medlem

Så jag kör väl på nått sånt här: http://hs2.abload.de/img/scenario7b1kc.jpg / http://www.abload.de/img/scenario7tempsencopyr7ct.jpg

Eller?

Då blir det altså

Topp: 200mm UT
Bak: 120mm UT
Sidan 200mm / 2x 120mm IN
Fram: 140mm IN

Hur låter det? då åker som all kall luft igenom allt och varm luften går ut sen som en cirkel

Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblin:

Så jag kör väl på nått sånt här: http://hs2.abload.de/img/scenario7b1kc.jpg / http://www.abload.de/img/scenario7tempsencopyr7ct.jpg

Eller?

Då blir det altså

Topp: 200mm UT
Bak: 120mm UT
Sidan 200mm / 2x 120mm IN
Fram: 140mm IN

Hur låter det? då åker som all kall luft igenom allt och varm luften går ut sen som en cirkel

Eller är jag helt ute och cyklar?

Så skulle jag köra. Så jag hoppas du inte är ute och cyklar.

Vad har du för CPU kyla?

Permalänk
Medlem

http://h3.abload.de/img/scenario9qcw0.jpg
Tycker jag ser bäst ut om man räknar in alla komponenter.

Om du kör mad stock kylare(inet länk död) så hade jag haft top som ut hellre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Så skulle jag köra. Så jag hoppas du inte är ute och cyklar.

Vad har du för CPU kyla?

Kan inte komma ihåg vad den heter notcha... nånting kring 500 spänn

Skrivet av Mimematis:

http://h3.abload.de/img/scenario9qcw0.jpg
Tycker jag ser bäst ut om man räknar in alla komponenter.

Om du kör mad stock kylare(inet länk död) så hade jag haft top som ut hellre.

samma här, är det verkligen så stor skillnad mellan dom ? med UT uppe eller IN uppe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblin:

Så jag kör väl på nått sånt här: http://hs2.abload.de/img/scenario7b1kc.jpg / http://www.abload.de/img/scenario7tempsencopyr7ct.jpg

Eller?

Då blir det altså

Topp: 200mm UT
Bak: 120mm UT
Sidan 200mm / 2x 120mm IN
Fram: 140mm IN

Hur låter det? då åker som all kall luft igenom allt och varm luften går ut sen som en cirkel

Eller är jag helt ute och cyklar?

Den i fronten är på håret om du kanske kan skippa. Beror ju på var du har dina HDD: n/SSD: n.
Vad har du för CPU-kylare?

Kan tillägga att den 200mm som följer med i köpet redan har LED.

I dylika diskussioner har det framkommit att ett undertryck i chassit (det vill säga mer utblås än inblås) leder till att man kan få damm att samlas i ställen där man minst anar det, exempelvis vid hålen i IO-plåten. Det är även min erfarenhet. Så någon slags balans eller övertryck verkar bäst. Kan vara värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblin:

samma här, är det verkligen så stor skillnad mellan dom ? med UT uppe eller IN uppe?

Om du tänkt överklocka så är den ju klart best då moderkortet får frisk luft, är du orolig för dam etc(FILTER!) så är top som ut troligen att rekommendera.
Men som sagt är detta ett extremt komplicerat ämne egentligen, sätt iaf fram,sid och bot som in, sen gör det inte så mycket om top är ut/in. (Bak ska dock definitivt vara ut)

Permalänk
Medlem

Skulle kört på sidan insug och topp/bak utblås, precis som du säger..har ett phantom själv och innan jag körde vattenkylning så körde jag precis så och det funkade perfekt!

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Den i fronten är på håret om du kanske kan skippa. Beror ju på var du har dina HDD: n/SSD: n.
Vad har du för CPU-kylare?

Kan tillägga att den 200mm som följer med i köpet redan har LED.

I dylika diskussioner har det framkommit att ett undertryck i chassit (det vill säga mer utblås än inblås) leder till att man kan få damm att samlas i ställen där man minst anar det, exempelvis vid hålen i IO-plåten. Det är även min erfarenhet. Så någon slags balans eller övertryck verkar bäst. Kan vara värt att tänka på.

Bryr mej egentligen inte om LED ville bara ha en fläkt som var bra och fanns i lager;)

Kommer med update med fläkt när inet funkar igen men det är en notcha

Skrivet av Mimematis:

Om du tänkt överklocka så är den ju klart best då moderkortet får frisk luft, är du orolig för dam etc(FILTER!) så är top som ut troligen att rekommendera.
Men som sagt är detta ett extremt komplicerat ämne egentligen, sätt iaf fram,sid och bot som in, sen gör det inte så mycket om top är ut/in. (Bak ska dock definitivt vara ut)

Okej, kör på topp UT tänker kanske överklocka lite grann senare med tiden, går ju justera;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblin:

Bryr mej egentligen inte om LED ville bara ha en fläkt som var bra och fanns i lager;)

Kommer med update med fläkt när inet funkar igen men det är en notcha

Okej, kör på topp UT tänker kanske överklocka lite grann senare med tiden, går ju justera;)

Vet inte vad du tänkte göra men du borde ha en front-fläkt då det är bra för hårddiskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblin:

Okej, kör på topp UT tänker kanske överklocka lite grann senare med tiden, går ju justera;)

Ja jag tycker topp UT låter mest logiskt då värme stiger.

Min rent generella livserfarenhet är att det oftast inte går bra att kämpa mot Naturens lagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Vet inte vad du tänkte göra men du borde ha en front-fläkt då det är bra för hårddiskarna.

Det ska jag ha, f.ö ska jag ha 1 eller 2 fläktar i toppen? det ryms 2x 200mm ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ja jag tycker topp UT låter mest logiskt då värme stiger.

Min rent generella livserfarenhet är att det oftast inte går bra att kämpa mot Naturens lagar...

Låter vettigt;) ska jag då köra med 1 eller 2 fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblin:

Låter vettigt;) ska jag då köra med 1 eller 2 fläktar?

Jag tror du klarar dig med 1.
Sen är det ju bara koppla in den andra ifall det skulle vara varmt i chassit.

Jag har t.ex. bara 1 st 200mm front och 1 st 200mm topp i mitt Corsair-chassi och det räcker.

Permalänk
Medlem

Kör med alla fläktar,använder sido fläktarna och front som insug och resterande som utblås.men jag tror du klarar dig med en 200 top om du vill spara in på det.jag fick vibrationer i chassiet när jag installerade nxzt 140 mm front fan,så jag ska byta ut den mot nån fläkt med bättre vibrations dämpande egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Jag tror du klarar dig med 1.
Sen är det ju bara koppla in den andra ifall det skulle vara varmt i chassit.

Jag har t.ex. bara 1 st 200mm front och 1 st 200mm topp i mitt Corsair-chassi och det räcker.

Skrivet av foiltech:

Kör med alla fläktar,använder sido fläktarna och front som insug och resterande som utblås.men jag tror du klarar dig med en 200 top om du vill spara in på det.jag fick vibrationer i chassiet när jag installerade nxzt 140 mm front fan,så jag ska byta ut den mot nån fläkt med bättre vibrations dämpande egenskaper.

Dock har jag hört att 200mm inte passar i chassit bara NZXT's egna fläktar det är typ 190mm som passar eller nått, läste i recensionerna :/ what to do`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

jag har 2 phantom och följande är vad jag rekommenderar för bästa möjliga flöde

front 120 mm - in - viktigt med denna för att skapa flöde från sidofläktarna in i chassit, annars blåser dem bara rakt ut på andra sidan
sidan 2x 120 mm - in
sidan 200 mm - in - denna blåser direkt på grafikkortet och processorn, jag har monterat in en 140 mm på 1800 rpm för bättre flöde.
tak 2x 200 mm - ut - räcker med en, montera denna ovanför processorn, avlägsnar värme direkt från kylaren
bak 120 mm - ut

Då var det precis som jag hade tänkt;)

såhär :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblin:

Dock har jag hört att 200mm inte passar i chassit bara NZXT's egna fläktar det är typ 190mm som passar eller nått, läste i recensionerna :/ what to do`?

Japp kör med med Nzxt egna 200mm,går med lite modifiering att få ditt andra märken har jag sett,men jag ville inte krångla med det.

Permalänk

Är det bara 200mm platsen som man är tvungen att ha NZXTs egna fläkt eller gäller det för 120 / 140 fläktplatserna också? Det blir ett NZXT Phantom för mitt nästa köp också så skulle vilja veta

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Skrivet av anon160366:

bara 200mm fläktarna har annan fäste. 120 & 140mm passar avsätt tillverkare.
om man har tillgång till en borr så kan man borra genom 4 nya håll för att få 200mm fläkten och passa.

Okej, tack för infon!

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

Som de andra skrev så funkar endast NZXTs egna 200 mm fläktar men så du vet så kommer du inte kunna ha en 200mm på sidan om du kör med den där tornkylaren. Har byggt med samma chassi o kylare och den e så pass stor att man inte får in en 200 mm sidofläkt. Kör en billig vattenlösning istället så får du mer utrymme.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Som de andra skrev så funkar endast NZXTs egna 200 mm fläktar men så du vet så kommer du inte kunna ha en 200mm på sidan om du kör med den där tornkylaren. Har byggt med samma chassi o kylare och den e så pass stor att man inte får in en 200 mm sidofläkt. Kör en billig vattenlösning istället så får du mer utrymme.

Nu hänger jag inte med? torn kylare? menar du då Processor kylaren?

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Som de andra skrev så funkar endast NZXTs egna 200 mm fläktar men så du vet så kommer du inte kunna ha en 200mm på sidan om du kör med den där tornkylaren. Har byggt med samma chassi o kylare och den e så pass stor att man inte får in en 200 mm sidofläkt. Kör en billig vattenlösning istället så får du mer utrymme.

Jag har Cooler Master Hyper 212 Plus i min kundvagn som är planerat att inköpas, blir det också trångt som med trådstartarens Noctua processorkylare?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

ett tips för både utseende, kylning och ljudnivå är att täcka för gallret på vänstersidan!

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här