Funkar vattenkylare endast för GPUer bra?

Permalänk
Medlem

Funkar vattenkylare endast för GPUer bra?

Jag undrar om dessa är bra http://www.coolingstuff.se/p/134/ek-vga-supreme-hf-plexi

Har fått för mig att de är kassa av nån anledning och grafik minnet kommer överhettas.

Jag undrar för att jag har 2 st http://www.inet.se/artikel/5409089/xfx-radeon-hd6950-2gb och de blir varma och låter mycket

(är ganska kräsen med ljud)

Permalänk
Medlem

Att bara köra ett enkelt block för GPUn är ganska meningslöst. Det finns "full cover" lösningar. Rekommenderas isf om du ska överklocka.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Att bara köra ett enkelt block för GPUn är ganska meningslöst. Det finns "full cover" lösningar. Rekommenderas isf om du ska överklocka.

XFX 6950 (v2) har ingen standard ``PCB´´ så det finns inga fullcover block som passar :s

och jag har inget intresse om att överklocka för tillfället då 2st 6950 räcker gott och väl

Permalänk
Medlem

Problemet med grafikkort är att det är en massa annat än GPU:n som behöver kylas, minnen och framförallt spänningsregleringen behöver kylning. Så ska man köra ett GPU block så måste man dit med små kylflänsar på att som kan behöva kylning och se till att det finns lite luftflöde över korten.

Vet att vissa high end kort, tror det var 5970 som i princip var begränsad i att spänningsregleringen överhettade innan GPU:n vid överklockning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Räcker det inte om man bara klistrar heatsinks på övriga delar, som minnen och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Räcker det inte om man bara klistrar heatsinks på övriga delar, som minnen och så?

Jo det tycker ja med (t.ex http://www.coolingstuff.se/p/110/koolance-video-ram-heat-sinks ) och har en 120 fläkt på sidan som blåser på korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Problemet med grafikkort är att det är en massa annat än GPU:n som behöver kylas, minnen och framförallt spänningsregleringen behöver kylning. Så ska man köra ett GPU block så måste man dit med små kylflänsar på att som kan behöva kylning och se till att det finns lite luftflöde över korten.

Vet att vissa high end kort, tror det var 5970 som i princip var begränsad i att spänningsregleringen överhettade innan GPU:n vid överklockning.

Men om man har ``bra´´ luftkylning i chassiet så borde det funka med kylflänsar på minnena och jag överklockar ej så spänningsregleringen ``lär´´ inte överhetta om man har en fläkt som blåser in luft på dem.

Permalänk
Medlem

Funderar även på om det kan vara värt att köpa http://www.swiftech.com/hd6900-hs.aspx då det finns en kylfläns för ramen och strömregulatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Att bara köra ett enkelt block för GPUn är ganska meningslöst. Det finns "full cover" lösningar. Rekommenderas isf om du ska överklocka.

Enkelblock är billigare och kan ofta återanvändas på olika kort. Vill minnas att jag läste en artikel där man konstaterade att kuddarna mellan fullblock och minneskretsarna inte är lika bra på avleda värme än påklistrade kylflänsar. Så helt meningslöst kan det väl ändå inte vara?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enkelblock är billigare och kan ofta återanvändas på olika kort. Vill minnas att jag läste en artikel där man konstaterade att kuddarna mellan fullblock och minneskretsarna inte är lika bra på avleda värme än påklistrade kylflänsar. Så helt meningslöst kan det väl ändå inte vara?

Men vet du om det finns något sätt att kyla spännings regulatorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Men vet du om det finns något sätt att kyla spännings regulatorerna?

Tidigare använda man kylflänsar även på vrm-kretsarna. Men det är möjligt att det inte räcker till på dagens värstingkort? Jag valde själv den enkla vägen och valde ett HD5780 med fullblock från fabrik, så jag har ingen egen erfarenhet tyvärr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag kör ett GTX 470 med EK-VGA Supreme (gamla ver). Har dock valt att ha kvar original backplate och fläkt på kortet. har inga problem med att det blir varmt. klock står i sign, används 24/7 till folding.
anledningen att jag köpte detta block var att det var billigare och att jag ville kunna byta kort utan att åka på att köpa ett nytt block till det. läste mig också till innan att ett core-block presterade lite bättre.

fläkten är kvar för att vispa runt lite luft runt VRM. det blir varmt, visst men inte överdrivet.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*