Kompakt motstånd mot kopieringsavgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Inte problem http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:6...

Saken är den att domen är tämligen ny.

Ska bli kul att se hur dom ska efterleva den domen Ärligt talat inte direkt orolig för den...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mp5sd:

Ska bli kul att se hur dom ska efterleva den domen Ärligt talat inte direkt orolig för den...

Det finns redan listor som nätbutiker har fått det det står hur mycket varje lands motsvarighet till copy swede ska ha och det kommer lägga på priset. Inget som är speciellt svår att kontrollera heller eftersom företag som skickar varor till andra EU länder måste fortfarande rapporteras till intrastat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Det finns redan listor som nätbutiker har fått det det står hur mycket varje lands motsvarighet till copy swede ska ha och det kommer lägga på priset. Inget som är speciellt svår att kontrollera heller eftersom företag som skickar varor till andra EU länder måste fortfarande rapporteras till intrastat.

Verkar då inte ha slagit igenom vidare bra då jag precis fick hem en stor dröse DVD/CD skivor...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mp5sd:

Verkar då inte ha slagit igenom vidare bra då jag precis fick hem en stor dröse DVD/CD skivor...

Som jag skrev, domen är tämligen ny och rutinerna är inte på plats ännu tror det var 1 januari som alla handlare måste ha anpassat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Som jag skrev, domen är tämligen ny och rutinerna är inte på plats ännu tror det var 1 januari som alla handlare måste ha anpassat sig.

Låter tryggt att du tror...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mp5sd:

Låter tryggt att du tror...

Missförstår du mig med flit nu eller?

Vad jag menar med tror är angående själva datumet och inte proceduren som sådan. Har pappren angående detta på jobbet så jag kan inte kolla upp datumet just nu.

Permalänk
Medlem

Byt tråd då det bara är du och jag som skriver här...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Musik- och filmindustrin borde istället för att bränna sina pengar på skadlig lobbying, som i slutändan bara kommer att rekylera tillbaks på dom själva, spendera sina resurser på att hitta teknik för att skydda sina produkter.

Tex kunde deras mediafiler innehålla en unik kryptering för varje kund och låt/film osv, som endast kan låsas upp via en dynamisk kod som hämtas från deras nätverk vid varje uppspelning. Ungefär som när man loggar in i sin bank via sin bankdosa. Man måste ha tillgång till deras nätverk för att få nyckeln vid varje uppspelning, men vem är inte uppkopplad via mobilnätet eller internet nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av froogle:

Tex kunde deras mediafiler innehålla en unik kryptering för varje kund och låt/film osv, som endast kan låsas upp via en dynamisk kod som hämtas från deras nätverk vid varje uppspelning. Ungefär som när man loggar in i sin bank via sin bankdosa. Man måste ha tillgång till deras nätverk för att få nyckeln vid varje uppspelning, men vem är inte uppkopplad via mobilnätet eller internet nuförtiden.

Glöm inte det analoga hålet. Allt som kan spelas upp en gång kan också spelas in och sedan spridas. Därmed faller din idé. Dessutom, hur gör jag om nu denna idé blir verklighet, när jag önskar spela upp musiken i en spelare som inte har internetuppkoppling så som en bilstereo.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Glöm inte det analoga hålet. Allt som kan spelas upp en gång kan också spelas in och sedan spridas. Därmed faller din idé. Dessutom, hur gör jag om nu denna idé blir verklighet, när jag önskar spela upp musiken i en spelare som inte har internetuppkoppling så som en bilstereo.

//Freezer

Det e lugnt. Alla lyssnar på musik framför datorn eller iphone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Är så jävla trött på att folk inte kan lära sig skillnaden på pirat- och privatkopiering.

Med det sagt så kan Copyswede dra något gammalt över sig, tillsammans med den uppblåsta musik- & filmindustrin. De tjänar så grova jävla stålar och sen har de mage att beklaga sig över både privat- och piratkopiering. Det faktum att regeringen går med på typ allt välbetalda lobbyister säger gör ju inte saken bättre. Och hur var det med rättssystemet, jo juste, där sitter det politiker som nämndemän; politiker som aldrig hört talas om objetivitet.

Nä, det är nog bäst att flytta till en öde ö. Eller kanske göra det lätt för sig och ge sig ut i skogen. Om jag inte hör av mig så vet ni att jag stannat där.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Inte problem http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:6...

Saken är den att domen är tämligen ny.

"Utgångspunkten för en harmonisering av upphovsrätt och närstående rättigheter måste vara en hög skyddsnivå, eftersom dessa rättigheter har en avgörande betydelse för det intellektuella skapandet. Skyddet av dem bidrar till att bevara och utveckla kreativiteten och gagnar upphovsmän, utövande konstnärer, producenter, konsumenter, kultur, näringsliv och allmänhet. Immaterialrätt har därför erkänts som en integrerad del av äganderätten."

Tror de verkligen på det där, eller har de bara inte brytt sig om att ifrågasätta lobbyisterna? :/
Det finns liksom ingen brist på Creative Commons-media. Såväl musik som bilder och filmer finns det och det skapas mer dagligen. Att det "måste vara en hög skyddsnivå" finns det inga bevis för.

Edit: "I de fall när rättsinnehavarna redan har erhållit betalning i någon annan form, t.ex. som en del av en licensavgift, behöver det inte krävas någon särskild eller separat betalning."
Eh... så det krävs ALDRIG avgift för media som vi redan har BETALAT FÖR, eller? För det är väl det som sägs då det är just en licens vi betalar för musik, film och liknande media när de köps? Enligt min tolkning så ska denna avgift alltså enbart gå till att täcka *laglig* kopiering av sådant som vi *inte* behöver betala för, t.ex. TV-inspelning. Hur i **** kan då Copyswede kräva 100 kr/hårddisk?

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk

Blev så jävla förbannad när jag läste om avgiften. Riktigt glad när jag läste detta, fortsätt så!

Permalänk
Medlem

Idioti!

Dax och starta ny organisation: SpeederSweder
Alla motoriserade fordon beläggs med "fortkörningsavgift" baserad på trimningspotential.
Varje gång fordonet byter ägare utfaller ny fortkörningsavgift för att täcka registerhållningsavgifter.

Fortkörningsavgiften är 500kr per moped + 10kr per km/t.
En mopedmotor kan trimmas med "över disken prylar" så en 30 moppe gör ca 90km/t = 60 x 10 kr till min organisation.

Fortkörningsavgiften för bilar 3000kr + 30kr per potentiell km/t överfart.
Ex.vis En Volvo S40 kan trimmas av diverse tuningfirmor till ca 280km/t = 160 x 30kr. Med grundavgiften blir det 7800 till mig!!! ...*host* menar min "intresseorganisation".
En Koenigsegg Agera R blir en bra affär för min "intresseorganisation"

Hela syftet är naturligtvis behjärtansvärt! Vi vill stärka skyddet för offer i trafiken, vi skänken en viss procent till vägverket och till trafikofferfonden.. jag lovar!!!

... i allvar dock, denna megabyteavgift påstår ju att alla som köper dessa lagringsprodukter beter sig kriminellt!! Helt sjukt!

(lite stavfel)
Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Flera av datortillbehörs firmorna skulle väl kunna kringgå avgiften ändå då de agerar på mer än den svenska marknaden, borde räcka med att de skickar usb-minnet eller disken från ett lager utanför svensk territorialgräns

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:
Skrivet av iNfragiq:

Som jag har sagt innan: Ska folk som köper köksknivar betala skadestånd till knivmordsoffer? Idioti på hög nivå.

Bra exempel

är väl egentligen ett jättedåligt exempel då 0.05% av alla köksknivar används för mord och säkert 90% av alla hårddiskar i datorer någon gång använts till att pirata någonting. jag kan i ärlighetens namn inte säga att jag äger någon piratfri disk och har sju stycken. och jag tror inte att jag är extrem alls.
utan piratade saker hade jag klarat mig bra på 500 gb

någon annan som också vill vara ärlig?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

CopySwede

är ett organ för upphovsmakare för nöje film musik

Men oavsett om de finns lagar de stödjer sig på så är det ren sker stöld av pengar Copyswede sysslar med

Då jag gör en säkerhetsbackup på mina foton eller mina datorer betalar jag kopierings ersättning till ex Madonna.

De är lagviserad stöld av privatpersoners pengar.

Jag kopierar INTE musik Jag Kopierar inte filmer

Copyswede håller också på med att införa skatt på interna hårdiskar..

Detta betyder att generellt att Då du köper din dator betalar du Artisters inköp av privata Boing 747 det innebär att du betalar för artisters lyxliv undertiden du har svårt att få pengarna att räcka till El Hyra och mat.

Avskaffa lagar som legaliserar stöld!!

PS du betalar redan extra skatt på din dator i form av extra skattetillägg för att sponsra Arnold S Hummer samling på 345 hummers (lyxbilar etc)

Permalänk

Copyswede, ett brott mot de mänskliga rättigheterna ! ! !
Posted on 18 augusti, 2011 by Pelli

Läser på IDG.se att Universalmediaalliansen (UMA) ratar Copyswede´s krav på att applicera kassettavgiften på modern media.

I sig visserligen såväl sunt som skönt, men som jag ser det är det inte alls där debatten borde ligga.

Copyswede är för Er som inte vet det en ekonomisk förening.
Anledningen till att just detta hur de är organiserade är av intresse är inget mindre än FN´s konvention om de Mänskliga Rättigheterna.

Då kanske Ni sitter undrande, vad har de Mänskliga Rättigheterna med Copyswede och deras organisation att göra??
Jo, det skall jag berätta.

Enligt FN´s konvention om de Mänskliga Rättigheterna, vilken Sverige skrivit under (tyvärr inte lagstadgat), så har vi något som kallas föreningsfrihet, eller organisationsfrihet.
Det betyder i korthet och enkla ordalag att alla har rätten att organisera sig i föreningar och politiska partier som de finner lämpligt.

Samma sak finns även med i Europa konventionen, EU´s variant på samma sak, vilken delas av alla EU´s medlemmsländer.

Vad som också finns med i FN´s konvention är den negativa föreningsfriheten.
Detta betyder i korta och enkla ordalag att ingen förening får tvinga sig på människor med varken medlemmskap eller avgifter.

Vi tar det igen.
Copyswede är en ekonomisk förening.
Ingen förening får tvinga sig på människor med vare sig medlemskap ELLER AVGIFTER.

FN´s konvention om de Mänskliga Rättigheterna.

Tyvärr omnämns inte den negativa föreningsfriheten i EU´s variant på densamma, Europakonventionen, dock så finns det en dom från Europadomstolen mot Island där just den negativa föreningsfriheten tas upp.
Således erkänner även EU den negativa föreningsfriheten.

Sverige har förbundit sig att följa båda dessa konventioner, och ändå tillåter man en förening att systematiskt kränka så gott som hela den svenska befolkningens mänskliga rättigheter.

DET är enligt mig vad debatten borde handla om, inte någon enstaka avgifts vara eller icke vara.

Permalänk
Medlem

Vad som gäller i andra länder som Copyswede brukar referera till är inte relevant då det är våra lagar som gäller, det är inget EU-direktiv som säger att man måste ha det så. Så vad andra länder i EU gör är helt irrelevant för tolkningen av våran lag. Så det är klart att den svenska lagen inte ger något utrymme för detta och saknar stöd. När vi får en gemensam marknad måste ändå organisationer som denna förbjudas med tvång och distributörerna som skapat oligopol med ensamrätter över vissa av våra 27 marknader måste monteras ner. Fullkomligt befängt att det finns lagstöd av att filmbolagen i Storbritannien inte kan sälja sina produkter till återförsäljare i Sverige eftersom någon annan sitter med rättigheterna för Sverige och det måste gå genom distributörer som förstör produkten eller inte släpper den alls och gör digital licensiering omöjlig. Ingå i den gemensamma marknad eller så kommer vi montera ner detta feodala system med tvång så småning om. På kortare sikt betyder det förlorad försäljning då produkterna helt enkelt inte går att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

är nog få svenska artister som ar snuskigt rika
Behövs pengar för att få både nya och bredare artister.

Skickades från m.sweclockers.com

Om denna avgift skall gå till artister varför lägga avgift på USB och externa diskar?
Alla som kör med mp3 för väll i dagsläget en smartphone / iPhone (alla klart överdrivet men stor trend). Så lägg kostnaden där då?
Gör en 5000:- telefon 20% dyrare, låter väll smart (not).

Och alla kör väll streaming video när det gäller film, inte fan sitter man med en extern hårddisk kopplad till TV:n, du streamar via en dator eller annan nätburen enhet som har interna diskar (igen generalisering för att beskriva en stor trend).

Som andra sagt, denna grupp vill helt enkelt lägga en avgift på en produkt som köps av folk som är mindre medvetna (i stora tal. finns många ej IT- intresserade som går och köper externa hårddiskar för att slippa skruva upp sin dator för att addera en TB), folk som ej har IT som stort intresse.
Och dessa personer är ej lika benägna att klaga.

Det som irreterar mig med detta, förutom att det bara är fel helt enkelt, är min tanke på om helt plötsligt så skulle jag behöva betala extra för något som jag anser vara ett arbetsverktyg. Jag använder relativt ofta USB minnen och extrena diskar för att göra backuper utav mina användares data. Detta då man haft t.ex. en laptop med crashat OS. Jag sparar det arbete som de ej tidigare sparat upp till nätverket.

Nu är detta ej något jag behöver bry mig om då de flesta av mina leverantörer av datorer / reservdelar m.m. är utomnordiska.
Dock himla frustrerande att något sådant här kan gå igenom.

De vill lägga en avgift på en produkt som ej används för det som de påstår den skall användas för.
Lagen slutade gälla när den moderna PC:n tog i bruk. Kan ha fungerat på kassetband, men så fort CD-R skivan kom så blev det att 100% av befolkningen får betala för något som (då) säkerligen inte mer än 20% av befolkningen pysslade med. Nämligen kopiera musik.

Och samma sak nu med externa diskar, dessa används idag för backuper utav personlig data. Inte för att spara ner en himla massa musik.
För detta så används interna diskar, möjligtvis inmonterade i diskkabinet eller NAS.
(jag backar upp dokument och mina fotoalbum m.m. på två externa diskar hemma. sparar bilderna och mina personliga filmer i rå-format så de tar massa utrymme)

Men ja, det är ju bara att kringgå allt genom att beställa från annat land.
Betalar heldre 80kr i porto än 80kr till en förening som vill ha pengar från mig för att jag råkar ha fotografering som hobby.

/Peter

Permalänk
Avstängd

Det gäller inte vanliga hårddiskar alltså?

Trodde jag.

Gör ju Synology och Qnap prisvärdare relativt USB-diskar iaf ..

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

Återförsäljarna får väl sälja byggsatser istället, typ Uppgraderingspaket med hdd och chassi för sig...

Permalänk
Medlem

Jo då man kan säkert t.om. gör så att du har ett färdigt paket.
I paketet så ligger ett chassi med fronten borttagen samt två skruvar.
Bredvid detta i paketet så ligger en SATA disk.

Tryck in disken i kabinettet och skruva i dom två skruvarna.
Wips! Du har nu sålt ett kabinet och intern HDD.

Nu behöver din kund inte betala 100kr till en förening som har inget med dina HD-filmer från semestern i Thailand o göra.

EDIT: Bäst o ta tumskruvar så du inte behöver skicka med en skruvmejsel också.

Permalänk
Medlem

Ställer mig dock frågande till om folk verkligen kommer köpa från utlandet istället. Jag menar - du beställer ju inte ett USB-minne på 16gb från tex Tyskland för att det är 16 kronor billigare... Frakten lär ju äta upp dessa 16 kronor. USB-minnen kan man ju köpa på ICA och Netto till och med.

Ang hårddiskar - 80 kr. Det är ju väldigt lite i sammanhanget. Är ju knappast någon som kommer hamna i situationen "Oh jag har tänkt och köpa en hårddisk men nu kostar den 80 kronor mer - så nu har jag inte råd".

Säger inte att jag tycker det är BRA. Copyswede är ena jävla skurkar. Men resultatet för slutanvändaren är ju knappast världsomvälvande. Den naturliga pris-bergodalbanan med naturkatastrofer, strejker, kapacitetsproblem i fabriker etc, förändrar nog priserna mer än detta gör sett i det stora hela.

Skrivet av aliquis79:

Det gäller inte vanliga hårddiskar alltså?

Trodde jag.

Gör ju Synology och Qnap prisvärdare relativt USB-diskar iaf ..

Du kan ju inte på allvar mena att en nätverksdisk helt plötsligt blir "prisvärdare" kontra en vanlig USB-disk för att denna stiger 80 kronor i pris?! NAT-enheterna kostar ju fortfarande minst det dubbla. Sett i procent så är det klart att det blir en gnutta mer prisvärda men i verkligheten..?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Jag menar - du beställer ju inte ett USB-minne på 16gb från tex Tyskland för att det är 16 kronor billigare... Frakten lär ju äta upp dessa 16 kronor. USB-minnen kan man ju köpa på ICA och Netto till och med.

Av principiella skäl kommer jag göra det varesig frakten gör det 50kr dyrare eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Jag tolkar det som att du mer än gärna slösar bort andras pengar, på något som varken du eller någon annan egentligen får ut något av?

Nej verkligen inte, du missförstår mig. Men jag är mer den accepterande typen som inte tänker ta livet av mig, bara för att priserna kommer öka med några kronor. Eftersom det är små pengar och jag har viktigare saker att bry mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paxmax99:

Dax och starta ny organisation: SpeederSweder
Alla motoriserade fordon beläggs med "fortkörningsavgift" baserad på trimningspotential.
Varje gång fordonet byter ägare utfaller ny fortkörningsavgift för att täcka registerhållningsavgifter.

Fortkörningsavgiften är 500kr per moped + 10kr per km/t.
En mopedmotor kan trimmas med "över disken prylar" så en 30 moppe gör ca 90km/t = 60 x 10 kr till min organisation.

Fortkörningsavgiften för bilar 3000kr + 30kr per potentiell km/t överfart.
Ex.vis En Volvo S40 kan trimmas av diverse tuningfirmor till ca 280km/t = 160 x 30kr. Med grundavgiften blir det 7800 till mig!!! ...*host* menar min "intresseorganisation".
En Koenigsegg Agera R blir en bra affär för min "intresseorganisation"

Hela syftet är naturligtvis behjärtansvärt! Vi vill stärka skyddet för offer i trafiken, vi skänken en viss procent till vägverket och till trafikofferfonden.. jag lovar!!!

... i allvar dock, denna megabyteavgift påstår ju att alla som köper dessa lagringsprodukter beter sig kriminellt!! Helt sjukt!

Ge dom inga såna idèer.. kan bli verklighet:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paxmax99:

Dax och starta ny organisation: SpeederSweder
Alla motoriserade fordon beläggs med "fortkörningsavgift" baserad på trimningspotential.
Varje gång fordonet byter ägare utfaller ny fortkörningsavgift för att täcka registerhållningsavgifter.

Fortkörningsavgiften är 500kr per moped + 10kr per km/t.
En mopedmotor kan trimmas med "över disken prylar" så en 30 moppe gör ca 90km/t = 60 x 10 kr till min organisation.

Fortkörningsavgiften för bilar 3000kr + 30kr per potentiell km/t överfart.
Ex.vis En Volvo S40 kan trimmas av diverse tuningfirmor till ca 280km/t = 160 x 30kr. Med grundavgiften blir det 7800 till mig!!! ...*host* menar min "intresseorganisation".
En Koenigsegg Agera R blir en bra affär för min "intresseorganisation"

Hela syftet är naturligtvis behjärtansvärt! Vi vill stärka skyddet för offer i trafiken, vi skänken en viss procent till vägverket och till trafikofferfonden.. jag lovar!!!

... i allvar dock, denna megabyteavgift påstår ju att alla som köper dessa lagringsprodukter beter sig kriminellt!! Helt sjukt!

Du missade alltså att det handlar om en privatkopieringsavgift?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackBird:

Ställer mig dock frågande till om folk verkligen kommer köpa från utlandet istället. Jag menar - du beställer ju inte ett USB-minne på 16gb från tex Tyskland för att det är 16 kronor billigare... Frakten lär ju äta upp dessa 16 kronor. USB-minnen kan man ju köpa på ICA och Netto till och med.

Ang hårddiskar - 80 kr. Det är ju väldigt lite i sammanhanget. Är ju knappast någon som kommer hamna i situationen "Oh jag har tänkt och köpa en hårddisk men nu kostar den 80 kronor mer - så nu har jag inte råd".

Säger inte att jag tycker det är BRA. Copyswede är ena jävla skurkar. Men resultatet för slutanvändaren är ju knappast världsomvälvande. Den naturliga pris-bergodalbanan med naturkatastrofer, strejker, kapacitetsproblem i fabriker etc, förändrar nog priserna mer än detta gör sett i det stora hela.

Du kan ju inte på allvar mena att en nätverksdisk helt plötsligt blir "prisvärdare" kontra en vanlig USB-disk för att denna stiger 80 kronor i pris?! NAT-enheterna kostar ju fortfarande minst det dubbla. Sett i procent så är det klart att det blir en gnutta mer prisvärda men i verkligheten..?

Vadå? Är det bara 80 kr? Jag trodde det var tokdyrt för små skitdiskar på bara några hundra gigabyte det snackades om tidigare? En normal disk idag är ju 2 TB. Trodde det var typ +30% eller så?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk