Razer Blade är "den första riktiga bärbara datorn för gamers"

Permalänk

lol fyfan va ovärt

Permalänk
Medlem

Skräp

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Priset är helt omotiverat.

Jag håller med den här artikeln till fullo: http://doughbills.blogspot.com/2011/08/razer-we-will-save-pc-...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy_h:

Sanna ord. Precis som allt annat som Razer gör.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag tycker det är rätt komiskt men 17" MacBook Pro borde ge likvärdig eller mer spelprestanda för lägre pris.

MBP $2499
17" 1920x1080 display
95Wh batteri
i7 2720QM (Quad Core), går att få med i7 2820QM och fortfarande ligga en bra bit under Razer i pris
4GB ram (här vinner Razer men 8GB kostar 400kr idag och det är busenkelt att byta, min morbror som är pensionär utan någon direkt teknisk kunskap har gjort det själv i en laptop som det är svårare på och i annat fall kan du uppgradera både cpu och skulle det inte passa så kan du ändå uppgradera direkt från Apple för 200USD och ändå hamna en bra bit under Razer i pris).
750GB 5400RPM alt 500GB 7200rpm (du kan själv välja om du vill ha spinhastighet eller lagring, samma pris)
AMD HD 6750M (nästan identisk prestanda med Nvidia GT 555M, i vissa tester vinner nvidia och i vissa AMD men aldrig några stora skillnader)
Gigabit Ethernet, Bluetooth, IR, Wireless 802.11 b/g/n
High def webcam
393 x 267 x 25 mm
2,99 kg

Razer Blade $2800
17" 1920x1080 display
60Wh batteri
i7 2640QM (Dual Core)
8GB ram (ända stället där Razer verkligen "vinner" i prestanda, men med tanke på att du kan få samma ram och fortfarande ett lägre pris från Apple vet jag inte om det kan räknas)
320GB 7200RPM HDD (mindre lagring än Apples 7200RPM och du kan inte välja en 5400RPM med mer lagring om du vill)
Nvidia GT 555M (är du nvidia fanboy är det väll en fördel men i ren prestanda så är den ju i stort sätt samma som HD 6750)
Gigabit Ethernet, Wireless 802.11 b/g/n (& IR, Bluetooth?)
High def webcam
427 x 277 x 22 mm
3,16 kg

Så den ända anledningen jag kan se för en gamer att köpa en Razer Blade över en 17" MBP+Windows Licens är att den där pekskärmen skulle vara värd så mycket, i mina ögon är den inte värd ett dugg mer än en touchpad, knappast som att man sitter och kollar på den skärmen ändå när man har en stor 17" skärm framför sig, jag tycker att det bara skulle vara distraherande. Dessutom verkar Razern sakna DVD, inte för att jag bryr mig om DVD men i MacBook Pron skulle du kunna dra ut den och slänga i en optibay+ssd för ännu mer prestanda och ha kvar din hdd som lagring. För $300 borde en kunnig kunna sätta in 8GB ram och optibay med en 120GB Vertex 3 ssd och nästan $100 över till annat, t.ex. en Win7 licens. Själv skulle jag aldrig slänga så mycket pengar på en laptop och skulle inte kunna tänka mig att köpa en 17" MacBook Pro själv och ännu mindre en Razer Blade. Fast det skulle vara riktigt kul att se en Razer Blade ägare klaga på Macars överpris (lär ju säkert hända).

Du glömde nämna att Macbook Pro 17" har upp till 7 timmars batteri jämfört med Razer som ger kanske omkring ~2-3h?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Du glömde nämna att Macbook Pro 17" har upp till 7 timmars batteri jämfört med Razer som ger kanske omkring ~2-3h?

Nja, inte riktigt.

Skrivet av zl33ter:

Han har ju så många fel att man nästan får huvudvärk av att läsa artikeln, t.ex. "It's a fast machine, with powerful hardware. But not too powerful. (There's a reason its screen is only 1080p, a relatively low resolution for PC gaming these days—mobile hardware can push that just fine.) At five pounds, it's light for such a big screen."

Ja, för högre upplösningar än 1080p är ju inte extremt svårt, om inte omöjligt, att hitta hos bärbara i dagsläget.

och..

".. the Razer Blade is a monster gaming rig..." Jadu..

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Jahapp gaming dator utan optisk enhet, tror dom att ingen har spel på dvd längre?

Ska iaf bli intressant å se hur den klarar värme och throttling, chassit ser ju ut som en mbp å den klarar det ju verkligen inte. Inte så kul att spela med 800mhz. Asus och Alienware gör väl inte sina tjocka bara för att dom tycker att det är så jävla nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Vill jag ens veta batteritiden? 2 min eller?

batteritid? den rullar inte utan vara anstluten i väggen alls

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Nja, mitt Blackwidow är sjukt fin kvalitet. Dessutom så ser den fett najs ut! Jag vill ha! Hoppas de trycker in en lite bättre GPU bara! ;o

Sjukt fin? Fett najs? Ok.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Kan ju bara börja med att säga att all ni som säger att man ska köpa stationär datorn missar hela poängen. Tror/hoppas att merparten av alla medlemmar här vet att man för mer prestanda för pengarna om man köper en desktop istället för en laptop.

"OM" razor datorn skulle kosta 23 tusen så skulle den ha samma pris som en Macbook pro vilket jag tror den har använt som referens. Som andra har pekat ut så har razer aningen bättre grafik i alla fall likvärdigt. Vikten vinner Macen på men båda skulle kunna ta bort med vikt om de valde plast istället för aluminium. Men Razor datorn är faktiskt tunnare än Macen. Sen har vi processor valet och jag tror Razor gjorde det bättre valet efter som duelcore har högre klock. Sen har den ju faktiskt HT också så den får lika många trådar. Känns hyfsat jämt där också mot Macen. Macen vinner på batteri tiden i och med att de har ett större batteri.

Men visst man kan ju köpa en MX18 eller 17 men de asen väger ju för f*n 5kg och uppåt. Det är ju mer en lan-pc som inte ska släpas med på pendeln varje dag, året om. Ne går inte och jämföra tycker jag.

Får väl de vad svensk pris blir man jag tror inte det blir 23k om den kostar 2,8k i USA. Brukar landa på gånger 10 i Sverige och då blir det 28 tusen och ja det är den inte värd tycker jag.

Men om någon annan kan länka till en laptop som väger ca 3kg är 2,5cm tjock och 17tum så får ni på peka att den är sjukt över prissatt. Än så länge tycker jag det är mycket skitsnack och lite sak argumentation

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Riktigt fin dator, kommer lätt köpa den när den kommer ut, och de som tycker den är dyr borde kanske skaffa nytt jobb, 23.000kr är väl ingenting för en sån här cool dator. Ja tycker det är billigt för att ha något som de flesta andra inte kan köpa, de kostar o sticka ut ur mängden

23k är rätt mycket pengar för en medioker laptop. Fast visst man kan köpa saker för utseendets skull, men oftast köper ju folk ovanligt dyra saker för statusen och inte utseendet. T.ex dyra bilar. Problemet här är att det är en gaming dator, det är nördigt, och att den ser ut som ett rymdskepp gör det inte mindre nördigt. Du kan ju iofs gå runt med den på stan och flasha men folk kommer inte reagera som när de ser en fet Ferrari glida förbi - "fet bil(dator) önskar jag hade råd med en sådan också" utan snarare "oj han/hon måste vara ett r-tard".

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Vilken dyr tingst... Känns rätt ironiskt att de kallar det gaminglaptop, lolpaden känns mest som en gimmick och inget annat. Tvivlar på att den ger några sköna upplevelser i spel. Finns bara där för att dra upp priset. Om Razer hade tänkt rätt från början med mobilitet och gamers hade de ju ganska snart insett att en inbyggd mus med sladd som är löstagbar från chassit efter att skärmen fällts upp skulle varit den optimala lösningen när det kommer till att kombinera mobilitet och spelande. De skulle troligen även kunnat bygga in en utdragbar musmatta. Vilka trattar dom är. Har drömt om en sådan funktion, hade varit så grymmt smidigt att slippa släpa med mus och musmatta i väskan för man vill spela lite på sin laptop. Slippa rota i väskan efter musen, slippa linda av muskabeln slippa se en duglig musmatta bli helt sönderknölad i en väska.

Ger dock Razer ett plus för designen, deras möss ser i vanliga fall ut att vara designade utav pubertala åderskådare men här har de lyckats riktigt bra, snyggt, gunmetallic och cleant. Det känns likssom lite glock 17 över desigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Kan ju bara börja med att säga att all ni som säger att man ska köpa stationär datorn missar hela poängen. Tror/hoppas att merparten av alla medlemmar här vet att man för mer prestanda för pengarna om man köper en desktop istället för en laptop.

"OM" razor datorn skulle kosta 23 tusen så skulle den ha samma pris som en Macbook pro vilket jag tror den har använt som referens. Som andra har pekat ut så har razer aningen bättre grafik i alla fall likvärdigt. Vikten vinner Macen på men båda skulle kunna ta bort med vikt om de valde plast istället för aluminium. Men Razor datorn är faktiskt tunnare än Macen. Sen har vi processor valet och jag tror Razor gjorde det bättre valet efter som duelcore har högre klock. Sen har den ju faktiskt HT också så den får lika många trådar. Känns hyfsat jämt där också mot Macen. Macen vinner på batteri tiden i och med att de har ett större batteri.

Men visst man kan ju köpa en MX18 eller 17 men de asen väger ju för f*n 5kg och uppåt. Det är ju mer en lan-pc som inte ska släpas med på pendeln varje dag, året om. Ne går inte och jämföra tycker jag.

Får väl de vad svensk pris blir man jag tror inte det blir 23k om den kostar 2,8k i USA. Brukar landa på gånger 10 i Sverige och då blir det 28 tusen och ja det är den inte värd tycker jag.

Men om någon annan kan länka till en laptop som väger ca 3kg är 2,5cm tjock och 17tum så får ni på peka att den är sjukt över prissatt. Än så länge tycker jag det är mycket skitsnack och lite sak argumentation

Sådana datorer finns det inte så många, nej. Men i den verkliga världen så måste Razer förstå att de måste slåss mot t.ex. denna som har likvärdig prestanda, bättre batteritid och väger mindre. Och kostar mindre än en tredjedel.

https://www.inet.se/artikel/1968984/msi-ge620dx-291ne-geforce...

Den är 12mm tjockare och har 15,6" skärm istället. Hur många är beredda att betala 16 000 kronor för den uppgraderingen (när du ändå får en tyngre dator)?En annan sak är ju hur dom marknadsför den, nämligen som gamingdator. Vilket det ju inte är. De borde marknadsfört den som "den smidigaste 17"-lappen som det går att spela på", det ligger närmare sanningen. Sen förstår jag inte riktigt varför du begär sakargumentation, prisvärdhet är med nödvändighet an subjektiv uppfattning. Datorn är ny och nästan unik, ja. Innebär inte att den kommer att sälja. Tror jag iaf.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Nu är ju frågan vad den kommer att kosta? Den verkar sjukt nice!:D

Visa signatur

"Because I am hard you will not like me. But the more you hate me the more you will learn. I am hard but I am fair. There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here you are all equally worthless."

- Sgt. Hartman, Full Metal Jacket

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Sådana datorer finns det inte så många, nej. Men i den verkliga världen så måste Razer förstå att de måste slåss mot t.ex. denna som har likvärdig prestanda, bättre batteritid och väger mindre. Och kostar mindre än en tredjedel.

https://www.inet.se/artikel/1968984/msi-ge620dx-291ne-geforce...

Den är 12mm tjockare och har 15,6" skärm istället. Hur många är beredda att betala 16 000 kronor för den uppgraderingen (när du ändå får en tyngre dator)?En annan sak är ju hur dom marknadsför den, nämligen som gamingdator. Vilket det ju inte är. De borde marknadsfört den som "den smidigaste 17"-lappen som det går att spela på", det ligger närmare sanningen. Sen förstår jag inte riktigt varför du begär sakargumentation, prisvärdhet är med nödvändighet an subjektiv uppfattning. Datorn är ny och nästan unik, ja. Innebär inte att den kommer att sälja. Tror jag iaf.

20 000kr+ Laptops är väl aldrig någon stor säljare? 3000-5000 är väll det som säljer bästa vad jag hört. sen 5000-10000 etc. Men det jag menar är att den är inte mer överprisad än en macbook pro. För övrigt så tycker jag den ser ut som en svar macbook. Med space-igt tangentbord.

För att får bort 12mm och större skärm samt aluminium chassi är nog värt en hacka. Är i och för sig sunt att merparten här är kostnadsmedvetna

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Domifuling:

Sjukt fin? Fett najs? Ok.

Ja, vad vill du att jag ska använda för förstärkningsord då? Du förstår ju vad jag menar och jag var positivt överraskad och upphetsad?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

23k är rätt mycket pengar för en medioker laptop. Fast visst man kan köpa saker för utseendets skull, men oftast köper ju folk ovanligt dyra saker för statusen och inte utseendet. T.ex dyra bilar. Problemet här är att det är en gaming dator, det är nördigt, och att den ser ut som ett rymdskepp gör det inte mindre nördigt. Du kan ju iofs gå runt med den på stan och flasha men folk kommer inte reagera som när de ser en fet Ferrari glida förbi - "fet bil(dator) önskar jag hade råd med en sådan också" utan snarare "oj han/hon måste vara ett r-tard".

Ihop fäld ser den inte ut som ett rymdskepp vilket många andar gaming laptops gör. Folk inte köper saker för utseendet? Lol finns nog rätt många även på detta forum som köper saker för utseendets skull.

Själv är det utanför min budget. Men om folk köper Mac för 23k så är det väl inget som sägar att folk inte köper en razer dator för 23k då de ju är ändå lika mediokra båda två.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

20 000kr+ Laptops är väl aldrig någon stor säljare? 3000-5000 är väll det som säljer bästa vad jag hört. sen 5000-10000 etc. Men det jag menar är att den är inte mer överprisad än en macbook pro. För övrigt så tycker jag den ser ut som en svar macbook. Med space-igt tangentbord.

För att får bort 12mm och större skärm samt aluminium chassi är nog värt en hacka. Är i och för sig sunt att merparten här är kostnadsmedvetna

Mjo, men då ska man nog kanske sälja den mer som en Macbook, mot dom kunderna och med den strategin. Vilket man ju totalt misslyckas med (snarare tvärtom). Grafikkortet är hälften så snabbt som ett HD5870m. Som i sin tur är hälften så snabbt som ett HD 6990m. Vilket man kan få får 7-8 000 mindre i en 17". Och då får man en fyrkärnig prolle till det. Och större HDD. Och mer och snabbare minne. Så man har gjort en macbook-klon och säljer den som speldator. Vilket sannolikt gör att ingen av kundgrupperna kommer att köpa den.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Mjo, men då ska man nog kanske sälja den mer som en Macbook, mot dom kunderna och med den strategin. Vilket man ju totalt misslyckas med (snarare tvärtom). Grafikkortet är hälften så snabbt som ett HD5870m. Som i sin tur är hälften så snabbt som ett HD 6990m. Vilket man kan få får 7-8 000 mindre i en 17". Och då får man en fyrkärnig prolle till det. Och större HDD. Och mer och snabbare minne. Så man har gjort en macbook-klon och säljer den som speldator. Vilket sannolikt gör att ingen av kundgrupperna kommer att köpa den.

Jo du kan nog ha rätt i att den målgrupp den riktar in sig på är näst intill obefintlig. Smal och lätt gaming laptop. Ord som inte går ihop så de blir en kompakt mellan laptop till hutlöst pris. Nåja än tycker jag att ingen har hänvisat till något som direkt konkurerar den vikt storleks ration razer har lagt sig i.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Har tittat på den här förut och varit riktigt intresserad av den. Tills jag såg priset. Är lite för stor skärm för min smak med. Hade hellre sett den i 14-15".

Men visst fan vill jag ha den men så mycket pengar kommer jag nog aldrig lägga. Fick jag välja mellan en Alienware dator och den här så är valet ganska självklart. Tror dock att det här är starten för hur de flesta bärbara gameing datorer kommer se ut inom den närmsta framtiden. Klockren design!

Ps. Den är dyr för att det är Razer, designen och är något revolutionerande

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Avstängd

Riktigt snygg och FullHD upplösning. Inte illa på en laptop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Tror dock att det här är starten för hur de flesta bärbara gameing datorer kommer se ut inom den närmsta framtiden. Klockren design!

Problemet är dock ganska svårt att komma runt nämligen fysikens lagar. Högpresterande komponenter alstrar värme som möste kylas och då tar kylarna plats. Man kan komma runt det med peltier-element men då blir det batteriet som blir lidande ändå och då blir det ännu kortare batteritid om man inte ska göra den klumpig av den anledningen. Så jag tror du har fel faktiskt. Däremot kommer säkert segmentet med "gamingultrabooks" eller vad man nu ska kalla dom säkert öka. Och även denna skulle säkert sälja om prislappen var sisådär ~16k.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Riktigt snygg och FullHD upplösning. Inte illa på en laptop!

Det finns nästan inte en enda lap över 10k idag på 17,3" som inte har fullHD. Lite synd faktiskt eftersom jag personligen föredrar 1600x900.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Vikten tycker inte jag spelar så stor roll mer skärmstorleken, en bärbar för mig är max 15" sen blir den släpbar

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Det finns nästan inte en enda lap över 10k idag på 17,3" som inte har fullHD. Lite synd faktiskt eftersom jag personligen föredrar 1600x900.

Varför föredrar du en lägre upplösning i samma bildförhållande? :s

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Varför föredrar du en lägre upplösning i samma bildförhållande? :s

Jag tycker att webbläsare, text m m känns bättre att läsa.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Jag tycker att webbläsare, text m m känns bättre att läsa.

Okaj.. Ställ då in laptopen på det?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd

inte så prisvärd kanske men ganska snygg,grafikkorten på spellaptops brukar ju brinna upp kolla bara på dell xps