Intel Sandy Bridge-E släpps andra eller tredje veckan i november

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Men "mellanklassplattformen" Ivy Bridge har högre prestanda per watt?

Och dessutom högre prestanda per krona.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Fan, trots att man är AMD-fanboi blir man ju inte lite sugen på en sån här maskin.

Skrivet av highspeed:

8 cores? och 16 cores i cine listan wtf?

16C/32T står det väl, orange är det aktuella systemet iirc. Och 8 cores/16 threads i CPU-Z så dual socket ser det ut att vara.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Har velat uppgradera med det har känts lite klent med quad core, äntligen kommer sex kärnor!

Får spela BF3 några veckor på lägsta, sen blir det maxat!

Permalänk

vilket e bästa programet för att kolla var flaskhalsen sitter i ens dator?
jag kör med en I7 930 oklockad och ett gtx 570 oklockat och 6gb 1600mhz. misstänker att det e grafiken som flaskar systemet.
men skulle vara skoj att se hur mycket.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MrNubcake:

Har velat uppgradera med det har känts lite klent med quad core, äntligen kommer sex kärnor!

Får spela BF3 några veckor på lägsta, sen blir det maxat!

Lol, jag känner inte att jag har prestandaproblem, men visst, lär väl bli 2011 för mig med, kanske inte single socket dock!

Skrivet av stefan1981:

vilket e bästa programet för att kolla var flaskhalsen sitter i ens dator?
jag kör med en I7 930 oklockad och ett gtx 570 oklockat och 6gb 1600mhz. misstänker att det e grafiken som flaskar systemet.
men skulle vara skoj att se hur mycket.

Ha igång Rivatuner eller Afterburner och kolla om GPUn går på max när du spelar, gör den inte det så flaskar processorn, gör den det så flaskar grafikkortet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Lol, jag känner inte att jag har prestandaproblem, men visst, lär väl bli 2011 för mig med, kanske inte single socket dock!

Ha igång Rivatuner eller Afterburner och kolla om GPUn går på max när du spelar, gör den inte det så flaskar processorn, gör den det så flaskar grafikkortet.

tack skall testa det ikväll.

Permalänk
Medlem

Fan man blir ju sugen.. Synd bara att jag knappt nyttjar den kraft jag har idag. Just nu används den mest till surf. Finns inga roliga spel än och dom som kommer funkar ju med det man har. Får se till våren om man köper iaf för skojs skull.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Väntar med att hoppa på socket 2011-plattformen tills en 8-kärnig extreme version, baserad på ivybridge släpps. Läst nånstans att en sån cpu skulle komma i april/maj ut i handeln.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk

Någon som vet något om när Ivy Bridge "uppdateringen" kommer till Sandy Brige-E?

Permalänk

Synd att AMD inte hann ut med BD innan SB-E kom ut. Skulle vara kul med lite konkuranns. Känns som att SB-E följt av Ivy bridge om kanske 1-2 kvartal kommer göra det mkt svårt för BD.

Permalänk
Medlem

Sitter i valet och kvalet när jag ska slå till!
Nu eler senare,håller just nu på och renovera badrummet och fick just 50 k över på budgeten, men köper man en ny dator så bvlir nog frugan inte glad!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Nätokraten:

Väntar med att hoppa på socket 2011-plattformen tills en 8-kärnig extreme version, baserad på ivybridge släpps. Läst nånstans att en sån cpu skulle komma i april/maj ut i handeln.

Tänker vänta på dual socket i stil med EVGAs SR-2, det ska ju vara på G. :3

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Nyfiken på priset på SB-E så sökte runt lite och hitta det här:

http://vr-zone.com/articles/intel-s-sandy-bridge-e-priced-don...

Core i7-3820 US$294
Core i7-3930K US$583
Core i7-3960X US$999

Vet dock inte trovärdigheten i det.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en tvåkärnig CPU i 22nm(gärna upplåst multiplier ), finns det en roadmap för planerade processorer i Ivy Bridge serien ännu?

Permalänk
Skrivet av blade80:

Som vanligt, behöver en vanlig gamer den här eller räcker det med en "äldre" klockad i7 i 4.5ghz? Blir intressant att se vad en SB-E kommer för a för fpsen i spel.

Det finns givetvis andra områden där man behöver bra cpu-prestanda men som sagt, för en gamer som vill köra allt på max, behövs denna?!

Nej, din "gamla" i7 kommer räcka länge än.

Skrivet av Flamso:

Det finns faktiskt ganska tungt CPU-beroende spel, Starcraft 2 t.ex.

Annars är det segt att 2011 släpps 2011, vill ju se hela chipsetet, inte bara ett avskalat. Ge mig mina SATA-portar!

Men nu gör å andra sidan fler kärnor noll och intet i SC2. Det belastar två kärnor hyfsat hårt och en får ströuppgifter, övriga kärnor belastas knappt alls. Så det är hög klockfrekvens och hög IPC som regerar i det fallet. Fler än fyra kärnor gör noll och intet för spelprestandan i det spelet, som i de flesta spel.

Skrivet av Narien:

Nja, jag vill hävda att processorn ändå betyder en hel del eftersom det sällan går att ändra den prestanda som krävs från cpu'n. Till skillnad från gpu'n som man oftast kan minska kravet på via grafikinställningarna. Jag kan t.ex inte spela bf bc2 med tillräckligt hög fps på grund av cpun, jag har testat olika upplösningar, olika detaljrikedom, lite/mycket kantutjämning osv. Inget avlastar cpu'n (märkvärt iaf). Dock har jag en rätt gammal cpu (en E6700). Med det sagt så visade väll sweclockers att skillnaderna mellan sandybridges i5 och i7 var nästan försumbara i spel, förutsatt att man hade ett grafikkort också (då var det grafikdelen som blev flaskhalsen).

Själv är jag mer intresserad av vad fyrkanaligt minne kan föra till bordet så att säga, än vad processorerna kommer ge, oavsett så lär jag inte uppgradera till det på grund av priset.
edit: Enligt länken ovan är kanske inte 4 kanaligt så intressant ändå. Antar extreme korten inte bör vara av intresse för gamers som sitter med sämre grafik än typ 580 i dagsläget (om ens ett sånt räcker för att hålla jämna steg med en i7, vilket jag inte tror)

Processorn behöver bara vara "tillräckligt bra" för att orka förse grafikkortet/korten med data, allt därutöver ger ingen som helst skillnad. I ditt fall har du en tvåkärnig processor med låg IPC (jämfört med dagens intel-processorer) och relativt blygsam klockfrekvens, följdaktligen begränsar processorn grafikkortens prestanda i spel som är lite mer processorkrävande. En fyrkärnig i5/i7:a är däremot redan så kraftig att den lätt klarar att förse grafikkorten med data och följdaktligen ger en bättre processor i stort sett noll och ingen effekt. Bättre grafikkort ger däremot stor skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

känner mig rätt så sugen

jag känner mig rätt så sugen på denna med tanke på hur fruktansvärt dålig min dator är.
det finns ingenting som flyter på den och den är instabil som satan dessutom.

min polare köpte en intel i7 920 till sockel 1366 och jag köpte en i7 860 till 1156 ungefär
samtidigt. vi har samma grafikkort och i övrigt ungefär samma specs. hans dator klarar av
allt han kör utan att svettas och min knappt kan dra igång någonting. Jag tänker inte
göra om samma misstag igen och köpa det "nästa bästa"

jag läste någonstans att det kommer släppas 3 modeller till att börja med. en runt 2500kr
som ligger snäppet över 2600k, en runt 5000kr som är ännu lite vassare och en runt
10000kr som är som ersätter extreme edition från 1366

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Discokungen
Skrivet av k0ww4:

jag läste någonstans att det kommer släppas 3 modeller till att börja med. en runt 2500kr
som ligger snäppet över 2600k, en runt 5000kr som är ännu lite vassare och en runt
10000kr som är som ersätter extreme edition från 1366

Stämmer bra, men det är bara de två dyrare som kommer vara upplåsta, extreme kommer vara fullt upplåst, vad jag vet.

Edit: Alla prollar på SB-E kommer att kunna klockas, men allt är inte upplåst på den billigaste!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

jag känner mig rätt så sugen på denna med tanke på hur fruktansvärt dålig min dator är.
det finns ingenting som flyter på den och den är instabil som satan dessutom.

min polare köpte en intel i7 920 till sockel 1366 och jag köpte en i7 860 till 1156 ungefär
samtidigt. vi har samma grafikkort och i övrigt ungefär samma specs. hans dator klarar av
allt han kör utan att svettas och min knappt kan dra igång någonting. Jag tänker inte
göra om samma misstag igen och köpa det "nästa bästa"

Det är fel på din dator eller OS, det är inte processorns fel.

Du har en snabbare processor: http://www.anandtech.com/bench/Product/47?vs=108

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av k0ww4:

jag känner mig rätt så sugen på denna med tanke på hur fruktansvärt dålig min dator är.
det finns ingenting som flyter på den och den är instabil som satan dessutom.

min polare köpte en intel i7 920 till sockel 1366 och jag köpte en i7 860 till 1156 ungefär
samtidigt. vi har samma grafikkort och i övrigt ungefär samma specs. hans dator klarar av
allt han kör utan att svettas och min knappt kan dra igång någonting. Jag tänker inte
göra om samma misstag igen och köpa det "nästa bästa"

jag läste någonstans att det kommer släppas 3 modeller till att börja med. en runt 2500kr
som ligger snäppet över 2600k, en runt 5000kr som är ännu lite vassare och en runt
10000kr som är som ersätter extreme edition från 1366

Måste vara en felaktig windowsinstallation, saknade drivrutiner eller minnesfel, för din processor är den bättre, så det är inte den det är fel på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

"Tock" nu då eller?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av blade80:

Som vanligt, behöver en vanlig gamer den här eller räcker det med en "äldre" klockad i7 i 4.5ghz? Blir intressant att se vad en SB-E kommer för a för fpsen i spel.

Det finns givetvis andra områden där man behöver bra cpu-prestanda men som sagt, för en gamer som vill köra allt på max, behövs denna?!

Min gammla P4 3.2 som jag sitter vid atm klarar av att köra borderlands med hjälp av ett GTX260 och 2GB ram dock känns det som att jag behöver en ny CPU(moderkortet till i7an som jag har i sign är defekt så detta är min Backup rig)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är fel på din dator eller OS, det är inte processorns fel.

Du har en snabbare processor: http://www.anandtech.com/bench/Product/47?vs=108

Skrivet av WrongTarget:

Måste vara en felaktig windowsinstallation, saknade drivrutiner eller minnesfel, för
din processor är den bättre, så det är inte den det är fel på.

jag har kört in alla drivrutiner som finns från asus hemsida och min "windows 7 home premium"-installation har gjorts
om säkert 20 gånger på den här datorn. jag tror att det är moderkortet, processorn eller grafikkortet som är defekt.
det kommer hursomhelst avhjälpas när en ny dator inhandlas.

hur nerbantat är det som släpps nu i november? är det värt att vänta på ivy bridge för prestandan eller är det bara
funktioner som kommer att adderas i efterhand?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad den billigaste versionen kommer ligga på prismässigt?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stylaren:

Är det någon som vet vad den billigaste versionen kommer ligga på prismässigt?

$294

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Skrivet av BoofnBafn:

Synd att AMD inte hann ut med BD innan SB-E kom ut. Skulle vara kul med lite konkuranns. Känns som att SB-E följt av Ivy bridge om kanske 1-2 kvartal kommer göra det mkt svårt för BD.

SB-E har inte kommit än, och allt tyder på att den ska komma efter BD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av k0ww4:

jag har kört in alla drivrutiner som finns från asus hemsida och min "windows 7 home premium"-installation har gjorts
om säkert 20 gånger på den här datorn. jag tror att det är moderkortet, processorn eller grafikkortet som är defekt.
det kommer hursomhelst avhjälpas när en ny dator inhandlas.

hur nerbantat är det som släpps nu i november? är det värt att vänta på ivy bridge för prestandan eller är det bara
funktioner som kommer att adderas i efterhand?

Sitter lite o funderar på samma sak.

Främst för bf3, jag har en stark magkänsla att det spelet kommer sluka 6 klockade kärnor utan problem. Då kanske det inte vore fel med en bridge e sak.