Behöver hjälp med avmontering av processorfläkt / kylning / erfarna råd. Läs detta!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med avmontering av processorfläkt / kylning / erfarna råd. Läs detta!

Tjenare ni erfarna! Nu är det såhär att på senaste tiden så har min stationära börjat krångla rejält! Först så stängdes den av bara sådär när jag lirade Mw2 osv. Nu kan den svartna bara när jag lirar CS. Jag tror den blir för varm, eftersom det brukar vara jävligt varmt när jag känner på datorn. Har inhandlat en kylpasta "Arctic Silver5" hette den. (Dyr ) Nu vill jag inte förstöra något i datorn så skulle vilja ha lite hjälp, hur får jag loss processorfläkten utan att skada själva processorn ? Går kylpasta appliceras på fler ställen isf vilka? skulle behöva all nedkylning jag kan få. Min dators specs är: Amd athlon dual core 3.11ghz 6000+. Nvidia GT 240. 2 GB ram. Hjälpsamma svar uppskattas väldigt mycket! (Skulle kunna ladda upp ett kort på insidan av datorn dvs grafikkort processor osv. Tack på förhand!

-Justicar

Permalänk
Medlem

Den är inte full av damm?
Snurrar processor- och grafikfläkt?
Om det är ok:

Tanka coretemp, kör en vända cs och kolla vilken temp processorn kom upp i

Om OK:

Tanka Furmark och kör stabilitetstest i 5 minuter, kolla vilken temp grafikkortet kom upp i

Permalänk
Medlem

en vända cs? typ 5min? stabilitetstest bara i "viloläge" då alltså? typ sitta på skrivbordet i 5 min?

båda snurrar ! har inte bytt kylpasta eller något sen jag köpte den dock. 2008

Permalänk
Medlem

spelat ett tag nu, ligger på 67grader , ingen aning vad som är bra eller dåligt ,P så ett svar skulle sitt fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av justicar:

spelat ett tag nu, ligger på 67grader , ingen aning vad som är bra eller dåligt ,P så ett svar skulle sitt fint

Det är OK, så jag ser inte varför du skulle behöva byta kylpasta på cpun...

Furmark är ett program som belastar grafikkortet, så kan du kolla hur varmt det blir.

De är bra att veta vad som är trasigt innan man lagar

Permalänk
Medlem

hm men varför stängs datorn då? jag testade Dungeon siege III häromdagen, datan dog efter 2 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av justicar:

hm men varför stängs datorn då? jag testade Dungeon siege III häromdagen, datan dog efter 2 min

Kan vara grafikkortet som överhettar..

Permalänk
Medlem

hm troligen eftersom det är bra grafik i DS 3. men hur kan jag kolla det?

Permalänk

Spela ett tag och använd ett program som tex MSi Afterburner till att kolla temps.

Permalänk
Medlem

okej processor ligger på 55-60 grader nu stabilt verkar det som, ska testa grafikkortet och återkommer!

Permalänk
Medlem

märkte nu att jag inte hade nyaste drivern, kan det ha någon effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justicar:

spelat ett tag nu, ligger på 67grader , ingen aning vad som är bra eller dåligt ,P så ett svar skulle sitt fint

Antar att ingen reflekterat över att du sitter på en AMD Athlon vars rekommenderade max temp är 63 grader även om den ska klara högre.
Skulle vilja påstå att din processor är på tok för varm och att ett spel som CS borde inte pressa den till mer än max 50 grader om kylaren (även stock kylaren) funkar som den ska.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Antar att ingen reflekterat över att du sitter på en AMD Athlon vars rekommenderade max temp är 63 grader även om den ska klara högre.
Skulle vilja påstå att din processor är på tok för varm och att ett spel som CS borde inte pressa den till mer än max 50 grader om kylaren (även stock kylaren) funkar som den ska.

Afasen, om dom är så förbenat känsliga vore det kanske en idé att byta kylpastan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Afasen, om dom är så förbenat känsliga vore det kanske en idé att byta kylpastan

Kanske hjälper ett par grader men den största förbättringen får du ut genom att hålla fläkten och kylflänsen dammfri.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

dammfri är den :PP sitter på MU online nu vilket är väldigt lite krävande och processorn är på 70 grader känns inte ok. GPU ligger på 37 grader när jag lirar max 40. vafan och cpu fläkten snurrar som den ska -.-

Permalänk
Medlem

Ett sätt att se om det är ett värmerelaterat problem är ju att ta av chassiesidan å ställa en vanlig bordsfläkt riktad in i datorn, det brukar kyla ner det mesta.