Permalänk
Medlem

6870 crossfire

Hej
Är det någon är som vet varför jag har en massa ryckningar och fps drops när jag kör crossfire?
Jag får "bra" resultat i 3Dmark,
I spelen (crysis och blackops) får jag även där massa bättre fps enligt fraps men en massa ryck och drops..

Kan det vara för att jag har en "gammal" e8600?

Permalänk
Medlem

Kolla upp load(%) på processorn medan du har ett spel igång.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Googla microstruttering och läs på om det, antaglien det som är problemet

Permalänk
Medlem

om jag kör crossfire i cod så går processorn på 90-100%
kör jag singelkort bra ca 70-80%

betyder de då att processorn gör ner sig?

Permalänk
Medlem

fast då jag sänker grafiken till sämst typ. så blir de än värre me lagget. å en load på 70-80 på crossfire då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mantab23:

fast då jag sänker grafiken till sämst typ. så blir de än värre me lagget. å en load på 70-80 på crossfire då.

Höj grafiken istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Terihan:

Googla microstruttering och läs på om det, antaglien det som är problemet

Kan vara, men inte särskilt sannolikt.
Ts processor är inte särskilt bra, så det kan vara den som orsakar en del lagg.
Vilka spel har du testat Ts? Laggar det i alla spel? Använder du msi afterburner för att se hur mycket dina kort belastas? Hur många gpu-poäng får du i 3DMark 11? Vilket nätaggregat har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Kan vara, men inte särskilt sannolikt.
Ts processor är inte särskilt bra, så det kan vara den som orsakar en del lagg.
Vilka spel har du testat Ts? Laggar det i alla spel? Använder du msi afterburner för att se hur mycket dina kort belastas? Hur många gpu-poäng får du i 3DMark 11? Vilket nätaggregat har du?

mer sannolikt än nåt annat, han får bra resultat i 3dmark. crysis är väl allmänt att vara helt värdelöst när det kommer till crossfire/sli och black ops är ju nåt av det buggigaste spel jag någonsin spelat

Permalänk
Skrivet av Terihan:

mer sannolikt än nåt annat, han får bra resultat i 3dmark. crysis är väl allmänt att vara helt värdelöst när det kommer till crossfire/sli och black ops är ju nåt av det buggigaste spel jag någonsin spelat

Vad är mer sannorlikt än något annat? Att hans processor är långsam, eller?

Som du säger, Crysis och Black Ops är dåligt optimerade spel så är det ju inte micro stuttering som är problemet, det är drivrutiner som är problemet.
Micro stuttering är så gott som borta när det gäller 2 gpuer, om det förekommer microstuttering så är det mer framträdande i syntetiska benchmarks men i riktiga spel brukar micro stuttering inte förekomma.

Permalänk
Medlem

I crysis blir det bra om jag slår av dx11. då går loaden up från stadiga ~70% till 80-100% på korten.. alltså är de kanske crysis de är felpå. Men cod blir jag inte slug på. Jaja tack för tipsen iaf:)

Permalänk
Skrivet av mantab23:

I crysis blir det bra om jag slår av dx11. då går loaden up från stadiga ~70% till 80-100% på korten.. alltså är de kanske crysis de är felpå. Men cod blir jag inte slug på. Jaja tack för tipsen iaf:)

Du sa att du får "bra" poäng i 3DMark. Exakt hur mycket GPU poäng får du i 3DMark 11? Du kan ladda ner testversionen gratis från futermarks hemsida och köra "performance" testet.