Noob På överklockning ?! behöver hjälp ! nån snäll som vill hjälpa mig ? ..

Permalänk

Noob På överklockning ?! behöver hjälp ! nån snäll som vill hjälpa mig ? ..

Hej alla på swecklockers !

Jag la en beställning på min gaming dator idag på inet.se

och mitt val av processor är:
Intel i5 2500 k https://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3gh...
mitt val av kylare blev Corsair Cooling Hydro H80 https://www.inet.se/artikel/5321871/corsair-cooling-hydro-h80
och till moderkort valde jag MSI P67A-GD55 REV B3 https://www.inet.se/artikel/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3

Jag har tänkt överklocka så klart Men eftersom jag är helt ny, helt grön inom detta område så skulle jag uppskatta om någon snäll själ ville hjälpa mig !

Jag vill bara veta vad jag går in på, vad trycker på, vad du/ni tycker jag ska klocka till med tanke på min kylare osv
Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få !

mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Eller någon av dessa

http://tinyurl.com/3k5o8at

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

ja okej, nu är det ju så att jag är verkligen helt grön på allt vad överklockning innebär.. så jag det jag menade med denna tråd är om Någon vill ta sig tiden och hjälpa mig liksom.. bara berätta vad jag ska göra, hur jag ska göra, och hur mkt han/ ni tror är lagom för mig liksom?
Vill helst inte sitta o läsa tusen olika guider eftersom jag inte förstår vad alla begrepp o så innebär liksom.. Vill bara veta det som är viktigt för mig liksom.. hoppas ni förstår vad jag menar..

mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

ja okej, nu är det ju så att jag är verkligen helt grön på allt vad överklockning innebär.. så jag det jag menade med denna tråd är om Någon vill ta sig tiden och hjälpa mig liksom.. bara berätta vad jag ska göra, hur jag ska göra, och hur mkt han/ ni tror är lagom för mig liksom?
Vill helst inte sitta o läsa tusen olika guider eftersom jag inte förstår vad alla begrepp o så innebär liksom.. Vill bara veta det som är viktigt för mig liksom.. hoppas ni förstår vad jag menar..

mvh

Allt är viktigt att veta. Det låter som att du vill ha en "snålskjuts" utan att vilja lära dig något. :/

Men om du inte vill veta teorin bakom varför man gör vissa inställningar så kan jag direkt säga: In i BIOS, höj spänningen till CPUn, dra upp multipeln så att du får minst 4,5 GHz klockfrekvens på CPUn, kör ett stresstest (googla: prime 95) och kolla temperaturen (googla: coretemp), håller den sig under ca. 70 grader och klarar av stresstestet en timme eller längre tycker jag att det är hyfsat stabilt.

EDIT: Någon vänlig själ kanske kan hjälpa dig över Skype hur du ska gå tillväga. Det är dock inget jag skulle göra gratis, då överklockning kan ta allt mellan 10 minuter till en vecka beroende på hur mycket man vill optimera.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Allt är viktigt att veta. Det låter som att du vill ha en "snålskjuts" utan att vilja lära dig något. :/

Men om du inte vill veta teorin bakom varför man gör vissa inställningar så kan jag direkt säga: In i BIOS, höj spänningen till CPUn, dra upp multipeln så att du får minst 4,5 GHz klockfrekvens på CPUn, kör ett stresstest (googla: prime 95) och kolla temperaturen (googla: coretemp), håller den sig under ca. 70 grader och klarar av stresstestet en timme eller längre tycker jag att det är hyfsat stabilt.

EDIT: Någon vänlig själ kanske kan hjälpa dig över Skype hur du ska gå tillväga. Det är dock inget jag skulle göra gratis, då överklockning kan ta allt mellan 10 minuter till en vecka beroende på hur mycket man vill optimera.

nej nej ja vill gärna jätte gärna lära mig hur man överklockar ! bara det att jag tkr det är krångligt med alla olika saker man ska hålla koll på liksom ..
hmm okej ... tack för tipsen iaf ska försöka läsa på lite själv o se om ja fattar nått eller inte..
ja nån snäll själ får ju gärna hjälpa mig.. om de nu finns nån sådan .. ?

mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite bara!

Har samma processor och undrar om det bara är att ändra Vcore och multipeln tills man hittar en stabil klock eller är det något mer man ska justera i Bios?

Mvh

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Till en stabil OC finns ingen enkel väg. Lär er sakerna från grunden, precis som alla andra gjort. Annars löper ni risk att förstöra dyra processorer och moderkort i onödan. Jag har alltid varit försiktig och läst på innan jag gett mig på OC, men ändå har jag lyckats bränna två CPUer och ett moderkort.

Var också tacksamma för att Sandy Bridge är den enklaste plattformen någonsin när det kommer till OC. Du behöver egentligen bara uppa multin och vcore:en tills värmen tar överhand.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

men hur funkar "oc genie " knappen som finns på msi moderkort ?
Du trycker på kanppen startar om datorn och inget mer ? eller ? Får man 4,2 ghz ?

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

nej nej ja vill gärna jätte gärna lära mig hur man överklockar ! bara det att jag tkr det är krångligt med alla olika saker man ska hålla koll på liksom ..
hmm okej ... tack för tipsen iaf ska försöka läsa på lite själv o se om ja fattar nått eller inte..
ja nån snäll själ får ju gärna hjälpa mig.. om de nu finns nån sådan .. ?

mvh

Vad bra, men det finns ingen genväg. Det är som att lära sig matte, du måste ta det från grunden om du ska klara av det.

Varsågod, men jag tror inte att de är till någon jättestor nytta om du inte läser på varför du ska göra alla inställningar.

Permalänk

hej där. jag va å lite noob för en vecka till baka tills det va en kille som hjälpte mig här på swec. tängte jag ska länka dig dit till mitt forum. där fåru svar på de mästa av frågorna du be höver hjälp med skulle jag tro. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1033587-overclockning-pa-intel-dual-core-e5200/

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]