Permalänk

Hur ser det här ut?

Hej alla!

Jag gav mig på o överklocka min cpu häromdagen, är ganska ny på detta så ja läste noga guiden här på swec. kom fram till dessa inställningar, dom funkar stabilt inga krascher lr så, datorn känns bra mkt snabbare än förut, det ja undrar dock är om alla värdena är ok? speciellt minnena, ja vet inte hur ja ändrar timing o dylikt på dom o BIOS? Hittar inte manualen heller till moderkortet. Ska ja ändra multipeln på dom så dom arbetar i högre frekvens? 690 känns lite lågt? lr?

Tempen ja har nu är på cpu: 48c idle och c.a 60c vid spel o dylikt. Och ja kör fortfarande med original kylaren.
CPUn är nu klockad till c.a 3.1Ghz (enligt Cpu-z)

Har ni några bra råd tips lr dylikt ja kanske bör ändra/prova? Lr ska ja köra på dessa inställningar?

Nån som kan förklara vad strapping betyder?

Tack på förhand!

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk

Ingen som har några bra synpunkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Avstängd

Vad har du för clock? Ser inte det?

Permalänk

X9? Lr menar du Ghz? Cpu rullar på i 3.1ghz just nu.

Ska man ska höja frekvenserna på minnena lite kanske? Lr ändra nåt annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem

Strapping ser ut att vara bushastigheten, vad har du för cpu ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ehh du har underklockat minnena eller är jag helt noob.. Man vill väll köra FSB:Minne 1:1 .. Dvs så borde minnena va kloickade iaf 800 mhz eller mer. ?? Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Strapping ser ut att vara bushastigheten, vad har du för cpu ?

Enligt hans profil är det en Q6600 (standard speed är 2.4Ghz - har en likadan)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Japp jag har en Q6600, ja har grejerorna som står i sig.

Ja kan ändra minnena så dom kör högre, har för mig att nåt annat ändras då med... Hmm... frågan är varför det står 800 med grön text innan, se bilden. Måste leta fram manualen.

Att den varnar för att vcoren inte är optimerad, ska man ta det med en nypa salt? Ställer ja den på auto så slutar den varna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Här är en otroligt bra guide, läst igenom nångång men minns inte allt, läs innan du gör något mer

Visa signatur
Permalänk

Som sagt, ja har läst den flera gånger, och kommit fram till dessa inställningar, så undrar bara va ni tycker, om ja missat nåt, behöver ändra på nåt speciellt lr så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)