fläktbugg för 6950 gigabyte OC

Permalänk

fläktbugg för 6950 gigabyte OC

Hej!

har precis köpt ett nytt grafikkort (http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-1gb...)

stoppade in det i datorn och uppdaterade drivrutiner osv. för att sedan sätta mig och jobba i ocad 9 (kartritningsprogram)
desförinnan hade jag dragit ner fläkthastigheten på lägsta i catalystcontrolcenter för att den skulle gå tyst
när jag senare kollar tempen så visar ccc att gpun är 90 grader varm.... då har fläkten stannat...
det jag upptäckt är alltså att fläkten stannar om man väljer att manuellt kontrollera fläkthastigheten men enbart om du sätter hastigheten på 25% eller lägre...

jag har ingen aning om varför det är såhär... jag ville bara varna andra som har detta graffe att ni kanske har samma problem ?
eller så är jag helt ensam om det

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Har dock ett 6870 från gigabyte med windforce kylaren också men jag märkte detta också igår att de blev riktigt varmt om fötterna så jag kikade in i datorn och såg att fläktarna inte hade slutat snurra helt men att dom gick ifrån att stanna till att snurra, då hade jag ställt fläktarna på 25%. Har inte den blekaste varför det gör så!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Gissar på att fläktarna har en startspänning och 25% är kanske gränsvärdet för denna. Alla fläktar har ju inte riktigt samma gränsvärden.
T.ex. vägrar vissa chassifläktar snurra vid 5volt, medans andra inte alls har problem med det.

Snabb matte som kanske inte stämmer: 25% av 12 Volt = 3 Volt , beror ju på om det skalar som det skall från Catalyst. Men 3Volt låter lite väl lågt
för att de flesta fläktar skall orka snurra.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

det förkortar väl fläkten livslängd ifall den stannar och startar.

förövrigt borde fläkten starta vi de hastigheter som den är avsedd, 25% brukar väl vara standard?
åtminståne på 5850.

Permalänk
Medlem

fläkten borde ju absolut gå vid 25% mina kort idlar just nu 21%..

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk

på mitt gamla graffe (hd4850) så var start % för fläkthastigheten 25% har jag för mig, kan kanske vara nått där som spökar...

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W