Permalänk

Små plåtar till chassit?

Hej,

Jag håller på och uppgraderar min kylning till datorn då mina temperaturer är lite för höga då jag överklockar. Har planerat att beställa nya fläktar och annan kylning till mina komponenter och kom då att tänka på att jag har öppna små hål i chassit där PCI portarnas uttag hamnar om man monterar kort i dem. Jag har inget annat än mitt grafikkort där och jag vet att det har suttit små plåtar där som jag monterat bort men inte kan hitta längre.

Spelar det någon roll för kylningen hurvida dessa plåtar sitter där? Och om de behövs, vars kan jag tänkas få tag i dessa? Eller ska jag sätta in plåtar med ventilation men ej helt öppet?

Hoppas ni förstår vad jag syftar på, tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att många chassin har utskuren ventilation just där ska det inte påverka kylningen så mycket =D annars vad har du för chassi? Har du något chassi många har kanske några vänliga själar kan skicka dig en varsin sådan så kan du täppa igen dom som inte används man brukar ju alltid ta bort 2st för grafik + ev 1 till för ljudkort som bara ligger och skräpar i moderkorts kartongen eller vart man lägger sina tillbehör.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

Tänkte mest på om det påverkar luftflödet på något sätt, jag har ju min utblåsfläkt ovanför dessa. Om inte annat så dras det väl in damm där.

Hursomhelst, jag har ett NZXT chassi (apollo, om det spelar någon roll..) Finns det ingenstans där dessa små plåtar kan köpas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rayeraugh:

Tänkte mest på om det påverkar luftflödet på något sätt, jag har ju min utblåsfläkt ovanför dessa. Om inte annat så dras det väl in damm där.

Hursomhelst, jag har ett NZXT chassi (apollo, om det spelar någon roll..) Finns det ingenstans där dessa små plåtar kan köpas?

Det lär inte dras in så mycket damm där, givetvis beroende på vad för sorts luftflöde du har i chassit. ifall du har lite chassifläktar som drar in luft i chassit så bör det vara lugnt på dammfronten. Angående kylningen så bör det faktiskt vara bättre utan bakplåtar, ännu ett ställe för varmluften att sippra ut genom.

Här finns ventilerade bakplåtar iaf:
http://www.inet.se/artikel/6900485/silverstone-aeroslots-vent...

Permalänk

Jag har en fläkt på sidan av chassit som drar in luft, dock ingen jättebra, men har beställt en noctuafläkt som ska ersätta den nuvarande. Sen har jag utblåsfläkten placerad i höjd med CPUn, strax under nätaggregatet. Även den ska bytas ut mot en rejäl noctuafläkt.

Tack för länken! Bör jag sätta dit dessa ventilerade eller ska jag strunta i det och köra öppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rayeraugh:

Jag har en fläkt på sidan av chassit som drar in luft, dock ingen jättebra, men har beställt en noctuafläkt som ska ersätta den nuvarande. Sen har jag utblåsfläkten placerad i höjd med CPUn, strax under nätaggregatet. Även den ska bytas ut mot en rejäl noctuafläkt.

Tack för länken! Bör jag sätta dit dessa ventilerade eller ska jag strunta i det och köra öppet?

Du kan köra öppet om du inte har något emot hålrum. Sidofläkten bör blåsa ut lite luft genom hålet, så damm ska inte kunna smyga sig in. Däremot kan det vara värt att tänka på ett dammfilter till sidofläkten.

Permalänk

Ett dammfilter finns redan på plats sen tidigare Tack för din hjälp