Fläkthastighet på Radeon 6970 med originalkylaren.

Permalänk
Medlem

Fläkthastighet på Radeon 6970 med originalkylaren.

Hej.
Jag sitter med en Crossfiresetup där jag har ett Asus Radeon 6970 Direct CU II och ett Asus Radeon 6970 med original kylaren på.
Jag blev lite förvånad då jag tycker att kortet med originalkylaren är väldigt tyst.
Fläkthastigheten har som max gått upp till 34 % och kortet har blivit 78 grader som varmast. Efter några tester med 3dmark 11.
Är det normalt att fläkthastigheten ligger på 34% ?
Om det inte blir varmare så kvittar det ju, men känns lite skumt då kortet knappt låter något vid den fläkthastigheten.
Jag hade förväntat mig att det skulle låta som bara den, då jag bytt från 2 gamla Zotac geforce 460 gtx

"edit: lite skrivfel"
/Sebastian

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

På mitt 6870 så hör man inte fläkten för än den går över 40% så jag kör den på 30 ~ 35 % hastighet och kommer upp i 60 till 70 grader när jag spelar.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att många har klagat på fläkten för att dom har haft nvidia innan och får för sig att amd o nvidia har samma inställningar för fläkten?
Har för mig att det är så att om båda kör på 20 % så går inte båda lika snabbt. % är inte = samma fläkthastighet ?.

Finns dom som kör 40-50% med nvidia.
O när dom ska göra det med Amd kort så låter mycket mer. inte för att dom behöver köra upp fläkten så mkt..

Permalänk
Medlem

Nej rpm'en är ju olika på fläktarna för de två korten, men det nedre (original kylaren) låter inte så jättemycket mer än vad mitt dcII gör idle. och det låter inte så mycket under load heller.
Det var därför jag blev så förvånad.
Men värmen på korten hålls verkligen i schack än så länge.
Kör deus ex human revolution med alla inställningar på så högt som går, dock bara en skärm i 1080P. Men graderna går inte upp i mer än 77 grader.
Riktigt nöjd.

Visa signatur

not so fast