Permalänk

Processorns"minne", stor inverkan?

Hur stor inverkan har minnet på en processor? Brukar ju typ stå först namn på processorn sedan hastigheten ex: 3.0 ghz sedan typ 4mb. Hur mkt skiljer sig t.ex. en quad processor på 3.0 ghz/4mb och en quad processor på 3.0 ghz/8mb. Används minnet till att spara information om hur beräkningar ska utföras eller vilka beräkningar som ska utföras?

Vill gärna lära mig mer om processorer så känner ni till någon intressant sida så får ni gärna länka!

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

Menar CPU cache. Förstår ju att det inverkar på hur mjukvaran flyter på men hur stor är liksom skillnaden mellan 4mb och 8mb?

Permalänk
Medlem

Skillnaden är inte enorm. Cache överlag har större betydelser vid server-applikationer. Som hemanvändare så skulle du förmodligen inte märka skillnaden rakt av, utöver vid syntetiska tester eller eventuella tester gällande beräkningar på cachen i CPUn.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är att om processor a och b har 8mb cache minne ivar så:

kan tex processor a ha 2 mb l2 cache
medan processor b bara har 512 kb l2 cache och resten l3...

så totala mängden är inte allt utan spelar även roll hur det är placerat
om jag inte minns fel så har amd ofta mer väl tilltaget l2 cache än intel, men om det sedan gör någon skillnad kan jag inte svara på, tror nog det hänger mer på arkitekturen osv...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

En annan sak att tänka på är att om processor a och b har 8mb cache minne ivar så:

kan tex processor a ha 2 mb l2 cache
medan processor b bara har 512 kb l2 cache och resten l3...

så totala mängden är inte allt utan spelar även roll hur det är placerat
om jag inte minns fel så har amd ofta mer väl tilltaget l2 cache än intel, men om det sedan gör någon skillnad kan jag inte svara på, tror nog det hänger mer på arkitekturen osv...

min intel har 12mb l2 cache

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

cache minnet är det snabbaste minnet i datorn (duh). Skillnaden är att exempevis ram bygger på kondensatorer bla.a.. Cache minnen och framför allt L1 cache (i viss utsräckning L2) bygger på RS norlatch gates. dessa har fördelen att de alltid levererar vad de kommer ihåg vid output och ger det med minsta möjliga fördröjning för data som behandlas i processorn.

L1, L2 och eventuellt L3 är viktigt för att hålla processorn matad med information och inte behöva vänta på det långsammare RAM minnet. För beräkningar där processorn arbetar konstant är det viktigare att inte låta den gå på "tomgång" och vänta på RAM minnet.

desto processor-intensivare arbete desto mer nytta har man av större cache, värt att påpeka är att efter en viss minnesmängd så arbetar resten av logiken på maxnivå då hjälper inte större cache. Istället kan man göra mer komplexa, snabbare eller fler FOPSoperators med mera.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄