Permalänk
Inaktiv

Bottleneck 6970 - 1055T

Hej jag undrar om min CPU bottleneckar mitt grafikkort.

CPU: AMD Phenom II 1055t 3,3Ghz
Grafikkort : XFX 6970
Ram: 8Gb Corsair 1600mhz
Psu: corsair AX 850 W

Permalänk
Medlem

Nej det ska den inte göra.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Nej det ska den inte göra.

Det beror väll ändå på vilket spel han spelar, men rent generellt har du ju rätt (Tänkte närmast på civ5, wow eller sc2 som tar en del på processorn)

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Inaktiv

Spelar typ wow och dirt 3 , call of duty lite blandat

Permalänk
Medlem

Håller med sarevok, play on!

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Wow är väldigt cpu beroende men tror knappast du kommer märka någon större skillnad mot 2500k/2600k i spelupplevelse och i Dirt3 så klarar processorn att mata grafikkortet
Men det är skillnad i wow det är jag säker på. Min bror kör en 965 BE i 4ghz och ligger inte alls i samma fps som min 2500k @ 4.7ghz. Men det är inte värt pengarna enligt mig då du måste byta moderkortet också.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Nej, det gör den inte Överklockar du den till runt 4ghz kommer den antagligen inte bottlenecka 2x6970 heller. Sen är det klart att vissa spel drar mer från cpu och vissa från gpun men det är ju omöjligt att komma ifrån. Och att köpa en processor som är mycket bättre än grafikkortet och aldrig är i närheten av att bottlenecka är ju bara slöseri med pengar då du köper massa processorkraft som du inte kan använda.

Processorn kommer troligen bottlenecka i spel som wow, civ eller sc2 men de spelen kommer du ändå maxa lätt Med min setup ligger jag runt 200fps när jag questar och aldrig mindre än 40 i stormwind i ravencrest. I sc2 har jag vsync på då jag annars ligger långt långt över 60 konstant.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Inaktiv

När jag spelar dirt 3 t.ex ligger jag runt 65 fps hela tiden väldigt sellan jag går under 60 gränsen