Sätta på /Väcka dator med Fjärrkontroll. Hårdvaru eller mjukvaru nivå?

Permalänk
Medlem

Sätta på /Väcka dator med Fjärrkontroll. Hårdvaru eller mjukvaru nivå?

Hej
Skall bygga ett nytt system efter jag tröttnat på mitt nuvarande ( Xtreamer Ultra)
Jag undrar vad som krävs för att jag ska kunna starta upp eller väcka PCen med vanlig MCE kontroll?
Har läst på olika forum men funnit olika svar. Det känns ju som att det skulle kunna vara en vanlig "usb wake up", men vet inte.
Någon som har ett system med detta eller vet vad som krävs för att det skall fungera?

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem

Jag hade en iMon mediacenter fjärrkontroll med USB-mottagare och det gick att väcka datorn från viloläge. Vill du kallstarta datorn så krävde det en frontpanel som är ansluten till datorn internaportar. Jag vet inte hur det är med nya system nu men så var det för några år sedan.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

Jag hade en iMon mediacenter fjärrkontroll med USB-mottagare och det gick att väcka datorn från viloläge. Vill du kallstarta datorn så krävde det en frontpanel som är ansluten till datorn internaportar. Jag vet inte hur det är med nya system nu men så var det för några år sedan.

Ok, vad var det för system? Vilket mobo?

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macsi:

Ok, vad var det för system? Vilket mobo?

Vilket system det är spelar ingen roll. De flesta USB fjärrkontroll ska kunna väcka datorn från viloläge.
Vill du kallstarta (allså från när datorn är helt avstängd) med fjärrkontroll så måste du ha en mottagare som flagga "På" signal till moderkorts power switch kontakter (de kontakter som man kopplar chassis kablar till). Denna typen av mottagare kommer oftast som frontpaneler. Här är den nyare version av den som jag har: http://www.dustinhome.se/antec-veris-elite-vfd-display-fjarrk...

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1