Rambus kräver avgifter för DDR, SATA, PCI-Express, Displayport

Permalänk
Medlem

Patentlagarna borde ha någon slags krav på att du kan inte ta ut ett patent om du inte kan producera en fungerande produkt.

Om Rambus nu söker patent på en minneskontroller, då ska den minneskontrollen finnas på marknaden inom 5 år, annars upphävs patenten och inga licensavgifter behövs. Det ska även finnas intetioner att produkten ska produceras och säljas till marknaden såvida det inte är en enskild person.

Skulle ta bort en del patenttroll iaf.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Antielefant
Skrivet av NoCc:

Patentlagarna borde ha någon slags krav på att du kan inte ta ut ett patent om du inte kan producera en fungerande produkt.

Om Rambus nu söker patent på en minneskontroller, då ska den minneskontrollen finnas på marknaden inom 5 år, annars upphävs patenten och inga licensavgifter behövs. Det ska även finnas intetioner att produkten ska produceras och säljas till marknaden såvida det inte är en enskild person.

Skulle ta bort en del patenttroll iaf.

Mja, problemet är ju att Rambus inte utvecklar och patenterar produkten utan idén. De ansåg (och anser fortfarande) att de hade patent på DDR eftersom de patenterade idén om att fördubbla bussbredden genom att skicka data två gånger per cykel. Att det sedan var JEDEC (eg. Micron, Infineon och Samsung) som faktiskt byggde en faktiskt fungerande teknik för DDR skiter Rambus i - de skickar data två gånger per cykel enligt samma idé de patenterade och därför kräver de licenspengar.

Trots att de själva inte utvecklat tekniken alls.

Produktpatent tycker jag är helt OK, Intel äger x86 och AMD äger x86-64, båda betalar licensavgifter till varandra för dessa dessutom (vilket också innebär att ingendera kan kapa den andras licenser utan extrema följdproblem). Medlemmarna i JEDEC delar med sig av sina patent för att öka utvecklingstakten i gengäld mot att andra medlemmar i samma organisation delar med sig av deras patent.

Men att patentera en idé?

Skulle det vara OK om jag patenterade idén om en genomskinlig skärm för tio år sedan utan att ha en utvecklad produkt eller ens tekniskt utvecklat idén? Skulle det göra att samtliga OLED-skärmar är baserade på mitt patent? Att alla paneltillverkare om några år måste betala licensavgifter till mig för att jag kom på idén först (eller rättare sagt - patenterade den först)?

NEJ.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Om man nu är totalt oinsatt, varför då ens bemöda sig att kommentera ? ...

För att han har läst artikeln och har en åsikt om det som stods. Hur föreslår du att man skall veta om man är "total oinsatt" ? Man kan vara väl insatt utan att veta om det och tvärt om. Man får väl kommentera vilka artiklar man vill utan att man skall behöva forska om företagen det står om. Sluta lipa.

Permalänk

det dom lever ppå idag är att dom gör minnen för playstaiton 3

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

det dom lever ppå idag är att dom gör minnen för playstaiton 3

Nej, ungefär 96% av inkomsterna förefaller komma från licenspengar som betalas av andra företag.

Zcenicx, tack för att du exemplifierade och utvecklade resonemanget om rambus metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

För att han har läst artikeln och har en åsikt om det som stods. Hur föreslår du att man skall veta om man är "total oinsatt" ? Man kan vara väl insatt utan att veta om det och tvärt om. Man får väl kommentera vilka artiklar man vill utan att man skall behöva forska om företagen det står om. Sluta lipa.

Jag tror snarare at moire irriterade sig över att gudbrandsen inte brydde sig om att läsa tråden innan han kommenterade. Jag håller delvis med, tråden blir sämre av kommentarer som helt plötsligt tar tillbaka tråden till ett innehåll som redan behandlats. Sen får man givetvis ha vilken uppfattning man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Patentlagarna borde ha någon slags krav på att du kan inte ta ut ett patent om du inte kan producera en fungerande produkt.

Det här är en riktigt dålig idé.
De allra flesta uppfinnare har inte den ekonomiska kapacitet som krävs för att gå från idé till produkt. I bästa fall kan de nå ett tidigt prototypstadium.
För att få kapital att utveckla idén till produkt måste den presenteras för investerare, och om den då inte är skyddad så kan investerarna stjäla idén och själva utveckla den till en (patenterbar) produkt, utan att uppfinnaren får ett korvöre.

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Man skall icke kunna ta patent på något som någon annan har uppfunnit oavsett om patent finns eller ej.

kan man tycka, men vad tycker du om att man kan köpa patent av andra då? samma sak där då isåfall eller?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.xbitlabs.com/news/memory/display/20110830101942_In...

Man har nog problem när ens gamla vapendragare Intel sågar Rambus jäms med fotknölarna. Intressant så här i efterhand. Jag trodde faktiskt att Intel verkligen gillade Rambus pga tekniska meriter när det begav sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En stor del av deras dåliga rykte beror på att de länge var med i JEDEC, men drog sig ur och patenterade en hel hop med tekniker JEDEC precis var på väg att standardisera (tekniker DRAM och PCI bygger på som exempel).

Det är nu inte ett problem. Prior art är i det läget "enkelt" att bevisa, eftersom standardiserings-dokumentationen finns. Så det är nog inte hela storyn tyvärr.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hur i hela världen har rambus överlevt? finns det något som dom har gjort sen 90talet ute på marknaden?
Har inte hörd något om dom sen dom förlorade mot ddr.

PS3? XDR?

Men som sagt "Jävla sk*t företag"