Nvidia varnar för "falska" Geforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Menar att Nvidia själva sålde omdöpta grafikkort från 8000-serien över till 9000-serien, och vidare i 100-serien.

Tror du missuppfattat det här totalt, det är folk som märker om halvkassa (defekta eller liknande) grafikkort så att dom säljs.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Tror du missuppfattat det här totalt, det är folk som märker om halvkassa (defekta eller liknande) grafikkort så att dom säljs.

Var har jag sagt att Nvidias omdöpta kort var "halvkassa (defekta eller liknande)"? Jag skrattade åt hur Nvidia varnar folk för "ommärkta grafikkort".
Det kanske inte ens var så Nvidia uttryckte sig, men så stod det i nyheten. Det var ett skämt. Skrattade du inte så kan du strunta i den och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Var har jag sagt att Nvidias omdöpta kort var "halvkassa (defekta eller liknande)"? Jag skrattade åt hur Nvidia varnar folk för "ommärkta grafikkort".
Det kanske inte ens var så Nvidia uttryckte sig, men så stod det i nyheten. Det var ett skämt. Skrattade du inte så kan du strunta i den och gå vidare.

Du missuppfattade mitt inlägg också, fantastiskt...

Nvidia varnar för att folk märker om ett kort som kanske är halvdefekt eller liknande till ett vanligt kort, butik köper in det, konsument köper det = problem.

Om jag förstod ditt inlägg rätt så syftade du mer på att man byter namn på ett kort (som fortfarande fungerar helt och håller) som t.ex 8800>9800 eller 5770>6770.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Menar att Nvidia själva sålde omdöpta grafikkort från 8000-serien över till 9000-serien, och vidare i 100-serien.

Skrivet av Disney:

ati gör då samma sak, men dom är så snälla att man kan CF 5770 & 6770 iallafall...

Bara jag som tycker att det inte är riktigt samma sak?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Du missuppfattade mitt inlägg också, fantastiskt...

Nvidia varnar för att folk märker om ett kort som kanske är halvdefekt eller liknande till ett vanligt kort, butik köper in det, konsument köper det = problem.

Om jag förstod ditt inlägg rätt så syftade du mer på att man byter namn på ett kort (som fortfarande fungerar helt och håller) som t.ex 8800>9800 eller 5770>6770.

Ja, jag syftade på Nvidias namnbyten från 8000 till 9000 till 100.
Ja, jag vet att nyheten handlar om (olaglig) omdöpning av möjligen defekta kort/kretsar till något som kanske inte fungerar så bra som det ska, eller inte alls.
Nej, jag tycker inte att dessa två händelser har särskilt mycket gemensamt.
Jag skrattade åt nyhetens "Nu varnar Nvidia för att grafikkort med ommärkta kretsar cirkulerar i handeln". Uttryckt på just detta sätt så varnar Nvidia även för deras egna grafikkort (som dock inte säljs längre).
Förstår du nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia uppmanar alla återförsäljare att endast handla med grafikkort från företagets auktoriserade partnertillverkare och hålla sig borta från den "gråa marknaden".

Det, eller så gå över till att sälja enbart Radeon-märkta grafikkort

Permalänk
Medlem

Men får man bara ett nytt kort om det skulle gå sönder så är det egentligen inga större problem, är ju nästan som att sälja OC-modeller.
Precis som de flesta athlon 2 x2 och x3 funkar som x4 väldigt bra så tror jag att de flesta avaktiverade kärnorna funkar hyfsat när de väl aktiveras.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Men får man bara ett nytt kort om det skulle gå sönder så är det egentligen inga större problem, är ju nästan som att sälja OC-modeller.
Precis som de flesta athlon 2 x2 och x3 funkar som x4 väldigt bra så tror jag att de flesta avaktiverade kärnorna funkar hyfsat när de väl aktiveras.

det finns en anledning varför dom säljs som x2... vill inte betala fullt pris för något som blivit utsorterat pga dålig kvalitet/hastighet...

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Ja, jag syftade på Nvidias namnbyten från 8000 till 9000 till 100.
Ja, jag vet att nyheten handlar om (olaglig) omdöpning av möjligen defekta kort/kretsar till något som kanske inte fungerar så bra som det ska, eller inte alls.
Nej, jag tycker inte att dessa två händelser har särskilt mycket gemensamt.
Jag skrattade åt nyhetens "Nu varnar Nvidia för att grafikkort med ommärkta kretsar cirkulerar i handeln". Uttryckt på just detta sätt så varnar Nvidia även för deras egna grafikkort (som dock inte säljs längre).
Förstår du nu?

Man förstår hur du menar, men det du säger är ju både helt irrelevant och baserat på en feltolkning utav hur meningen är skriven.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Äckliga människor som lurar andra för egen vinning..

Start Wall Street.... and move on to Washington

On topic. Det är väl inte bara hårdvara, utan det mest klassiska är kläder, parfymer och allt möjligt inom smink och sånt. Köpa en Armani med 80% vatten är väl vanligt i Turkiet.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Avstängd

Ommärkta kretsar? menar dom 8800 -> 9800 -> 240 det är väl en rätt så gammal nyhet att nvidia kretsar blir ommärkta så dom ska se bättre ut.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Ommärkta kretsar? menar dom 8800 -> 9800 -> 240 det är väl en rätt så gammal nyhet att nvidia kretsar blir ommärkta så dom ska se bättre ut.

Nej, de menar att man tex. köper in kretsar och GPU:er som tillhör tex. 550 (Fungerade eller defekta) och ändrar modellnummer och liknande och säljer de vidare som tex. 560TI eller tom. 570..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Det, eller så gå över till att sälja enbart Radeon-märkta grafikkort

Det kan man ju inte köpa - hallå, alla vet att allt som ATI/AMD gör i grafikkortväg brinner, inte går folda med och har problem med äldre linuxkärnor. Nej grafik ifrån mörka sidan håller jag mig långt borta ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

det finns en anledning varför dom säljs som x2... vill inte betala fullt pris för något som blivit utsorterat pga dålig kvalitet/hastighet...

Vilket innebär att du aldrig kan köpa en processor.
Finns nämligen ingen GPU/CPU idag som är helt felfri.
Gissa varför "vanliga dödliga" har så svårt att nå de hastigheter som de tävlande överklockarna når emellanåt? Kan det vara för att de får låna specialkretsar från CPU/GPU-tillverkarna som tillverkarna först har kollat så att de är av högsta möjliga kvalité?

Alla processorer idag tillverkas med felaktigheter med i beräkningen. Många processorer har till exempel dubbla logiker för att hantera vissa klasser av instruktioner. Det är liksom billigare att tillverka dubbla logiker och sedan stänga av en av logikerna för den uppsättningen instruktioner än att slänga en hel krets bara för en liten nm stor bana i kiseln gick åt pipan. Och om det blir för stora fel på den banan stänger man av hela den kärnan och säljer den till lägre pris. Om jag inte minns helt fel vad det gäller GPUer så räknar man varje gång de släpper en ny modell baserad på mindre kiselbanor att runt 10% av de små parallella processorerna är ofungerande. Så bumpen som görs ett halvår senare/ett år senare är helt enkelt när tillverkningen blivit så stabil att det snarare börjar närma sig ~1% trasiga processorer. Men logiken är så liten att de aldrig räknar med att alla processorerna i GPUn funkar.

Så ja, du betalar fullpris för "andra sortering", men problemet är att det inte finns någon förstasortering om inte du är tillräckligt duktig överklockare att tillverkarna bjuder in dig på reklamjippon (vilket också är en väldigt trevlig och seriös tävling för överklockarna, men frågan är fortfarande om Intel/AMD som företag håller det primärt för reklam eller tävling) för att med av tillverkarna utsorterade kretsar visa hur bra deras produkter klarar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Vilket innebär att du aldrig kan köpa en processor.
Finns nämligen ingen GPU/CPU idag som är helt felfri.
Gissa varför "vanliga dödliga" har så svårt att nå de hastigheter som de tävlande överklockarna når emellanåt? Kan det vara för att de får låna specialkretsar från CPU/GPU-tillverkarna som tillverkarna först har kollat så att de är av högsta möjliga kvalité?

Alla processorer idag tillverkas med felaktigheter med i beräkningen. Många processorer har till exempel dubbla logiker för att hantera vissa klasser av instruktioner. Det är liksom billigare att tillverka dubbla logiker och sedan stänga av en av logikerna för den uppsättningen instruktioner än att slänga en hel krets bara för en liten nm stor bana i kiseln gick åt pipan. Och om det blir för stora fel på den banan stänger man av hela den kärnan och säljer den till lägre pris. Om jag inte minns helt fel vad det gäller GPUer så räknar man varje gång de släpper en ny modell baserad på mindre kiselbanor att runt 10% av de små parallella processorerna är ofungerande. Så bumpen som görs ett halvår senare/ett år senare är helt enkelt när tillverkningen blivit så stabil att det snarare börjar närma sig ~1% trasiga processorer. Men logiken är så liten att de aldrig räknar med att alla processorerna i GPUn funkar.

Så ja, du betalar fullpris för "andra sortering", men problemet är att det inte finns någon förstasortering om inte du är tillräckligt duktig överklockare att tillverkarna bjuder in dig på reklamjippon (vilket också är en väldigt trevlig och seriös tävling för överklockarna, men frågan är fortfarande om Intel/AMD som företag håller det primärt för reklam eller tävling) för att med av tillverkarna utsorterade kretsar visa hur bra deras produkter klarar sig.

det jag menade är att dom märker dom sämre x3-x4 till x2 BE för dom är utan för spec på x4. därav skulle jag inte vilja köpa en x4 och inse att det inte klarade 125w tdp eller klarar just 50mhz över stockfreq... alt voltmodad för o klara spec, och priset kan vara marginellt billigare än den äkta varan. = man blir lurad. ifall det inte går o upptäcka och kortet går sönder & när jag försöker o rma så är det fel siffror och dom tar inte imot kortet = riktigt lurad.

men stora frågan är fortfarande vilka av kort & ifall det är synligt.

fast kan hålla med om att man kan få olika binnade cpuer och det känns lite "lotto"...

Permalänk

eller så får man sina handplockade chip direkt från intel (sneglar över på min 2600K ES)

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

eller så får man sina handplockade chip direkt från intel (sneglar över på min 2600K ES)

ES är det så smart o köpa? intel ger ju bort dom gratis och då skulle jag då inte klaga att det är "beta" eller första versionen av cpun...

http://en.wikipedia.org/wiki/Engineering_sample

Permalänk
Skrivet av Disney:

ES är det så smart o köpa? intel ger ju bort dom gratis och då skulle jag då inte klaga att det är "beta" eller första versionen av cpun...

http://en.wikipedia.org/wiki/Engineering_sample

intel ger dem gratis, jag har inte betalat ett öre för den. men de är ju inte vemsomhelst som får dem precis.

de beror på batch, de tidiga batcharna är ju beta cpuer, de senare är precis som retail cpeurna fast handplockade
jag har en senare batch

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900