Surfa krypterat på SweClockers Mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Anmäl/rapportera de misstänkta inläggen så rycker moderatorerna ut snabbare än en oljad blixt.

anser inte att det gör någon skillnad, då det kommer nya varje morgon/natt ändå, & antagligen kommer det bara bli värre & värre eftersom det redan nu syns tendenser till detta. Tycker det är ett problem för de som står bakom/underhåller siten, att knuffa över det på användarna är nog inte rätt väg att lösa problemet, inte i mina ögon iallafall.

Inte för att jag har några tips/ideér på hur det ska lösas heller, men någon här inne kanske vet?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Jodå, vi förstår poängen, annars hade vi inte ägnat tid åt att införa funktionen. Däremot har man större större problem än att någon stjäl inloggningsuppgifterna till SweClockers om någon avlyssnar datatrafiken.

Mja. Över de flesta trådlösa nät är som sagt risken större för intrång. Jag vet att det sitter en hel del scrip kiddies runt om och spanar på nätverk som inte har så bra säkerhet.
Människan är av naturen lat såklart och tyvärr används ju samma lösenord ofta till olika tjänster. Ens mailadress finns sparad under de personliga inställningarna (som man då kommer åt om man kommer över någons användaruppgifter) på swec så även om man bara kommer åt inloggningen till en mindre kritisk tjänst som för denna site så kan detta leda till att åtkomst ges även till ens mail om lösenordet är samma på för inloggningen här som till mailen. Att få tillgång till någons mailadress kan väl nästan jämföras med root acess för en person. Med tillgång till mailadressen har man tillgång till nästan alla andra siters inloggningsnamn och man kan även hämta ut lösenord. Allt från tradera och CSN till mobiloperatörers tankningskonton, itunes, spotify och steam.
Så jag vill nog påstå att även sweclockers inloggningsuppgifter har en del potential.
Vill flika in att jag själv inte har samma lösenord till kritiska tjänster.
Be safe kids, use protection ;).

Well, ja. Såg att inlägget nästan känns apokalyptiskt illa, haha. Oftast blir man väl inte utsatt för något. De flesta trådlösa nätverk är troligen helt ofarliga.

EDIT:
såg att z2k redan tagit upp detta precis med få och väl valda ord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som vill upprätta en säker anslutning behöver endast surfa till https://m.sweclockers.

Tycker allt att det fattas ett "com" i slutet där.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

anser inte att det gör någon skillnad, då det kommer nya varje morgon/natt ändå, & antagligen kommer det bara bli värre & värre eftersom det redan nu syns tendenser till detta. Tycker det är ett problem för de som står bakom/underhåller siten, att knuffa över det på användarna är nog inte rätt väg att lösa problemet, inte i mina ögon iallafall.

Inte för att jag har några tips/ideér på hur det ska lösas heller, men någon här inne kanske vet?

Ser du något så är det ju bara att trycka på anmäl och skriva lite kort varför du anmälde inte svårare än så, sen om man är lat är en annan sak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ser du något så är det ju bara att trycka på anmäl och skriva lite kort varför du anmälde inte svårare än så, sen om man är lat är en annan sak.

Men det löser ju inte problemet, visst just det inlägget försvinner men det kommer ju nya direkt efteråt, läste du inte hela inlägget? kalla mig lat om du vill, men det löser som sagt inte problemet... Känner att jag har sagt vad jag anser om det här, och vill inte gå mer offtopic på den här tråden heller, så. Vi har väl hamnat i ett dödläge, trots att vi sitter i samma båt helt enkelt.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Söderbäck:

Mja. Över de flesta trådlösa nät är som sagt risken större för intrång. Jag vet att det sitter en hel del scrip kiddies runt om och spanar på nätverk som inte har så bra säkerhet.
Människan är av naturen lat såklart och tyvärr används ju samma lösenord ofta till olika tjänster. Ens mailadress finns sparad under de personliga inställningarna (som man då kommer åt om man kommer över någons användaruppgifter) på swec så även om man bara kommer åt inloggningen till en mindre kritisk tjänst som för denna site så kan detta leda till att åtkomst ges även till ens mail om lösenordet är samma på för inloggningen här som till mailen. Att få tillgång till någons mailadress kan väl nästan jämföras med root acess för en person. Med tillgång till mailadressen har man tillgång till nästan alla andra siters inloggningsnamn och man kan även hämta ut lösenord. Allt från tradera och CSN till mobiloperatörers tankningskonton, itunes, spotify och steam.
Så jag vill nog påstå att även sweclockers inloggningsuppgifter har en del potential.
Vill flika in att jag själv inte har samma lösenord till kritiska tjänster.
Be safe kids, use protection ;).

Well, ja. Såg att inlägget nästan känns apokalyptiskt illa, haha. Oftast blir man väl inte utsatt för något. De flesta trådlösa nätverk är troligen helt ofarliga.

EDIT:
såg att z2k redan tagit upp detta precis med få och väl valda ord.

Självklart, men då är det fortfarande inte inloggningsuppgifterna i sig som är det största problemet utan den tveksamma metoden att använda samma lösenord till flera olika tjänster. Det sistnämnda är dessutom någonting utanför vår kontroll.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Självklart, men då är det fortfarande inte inloggningsuppgifterna i sig som är det största problemet utan den tveksamma metoden att använda samma lösenord till flera olika tjänster. Det sistnämnda är dessutom någonting utanför vår kontroll.

så sant!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Anmäl/rapportera de misstänkta inläggen så rycker moderatorerna ut snabbare än en oljad blixt.

Läste lite snabbt och halvt dragen på busshållplatsen på väg hem från pubrundan och läste det som moderaterna och fick en rolig bild i huvudet där Fredrik Reinfeldt står och talar i riksdagen när man hör ett signalljud vilket resulterar i att alla moderaterna drar upp sina smartphones för att checka sweclockers ( självklart då över https).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

När planerar ni byta till SSL på vanliga sidan? Åtminstone loginsidan vore bra!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hur ska de gå till jag har ju inte sweclockers mobil.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

En mycket uppskattad uppdatering!
Att bilderna inte skickas krypterat betyder att en som sniffar datatrafiken på det lokala nätet kan se att jag surfar på sweclockers, right?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ramsam:

Men det löser ju inte problemet, visst just det inlägget försvinner men det kommer ju nya direkt efteråt, läste du inte hela inlägget? kalla mig lat om du vill, men det löser som sagt inte problemet... Känner att jag har sagt vad jag anser om det här, och vill inte gå mer offtopic på den här tråden heller, så. Vi har väl hamnat i ett dödläge, trots att vi sitter i samma båt helt enkelt.

Mjah, ser vi dem så åtgärdar vi det med en tillfällig lösning. Men, eftersom de som ansvarar för underhållet av sidan också ser de rapporterade ärendena så ökar möjligheten till en fix. Om ett problem blir stort nog så måste en permanent lösning fram, i de fallen som inte ens våra visa gurus på underhållssidan kan lösa det så blir det ju ett problem för de övermänniskor någonstans i världen som designar kod för forum. Med tillräckligt mycket tryck så sker förändringar, med tystnad så döljs bara problemen.

Ergo, det lönar sig alltid att rapportera för då finns det en högre chans till förbättring!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

laddningsfel

någon annan som har problem sedan denna uppdatering?
på min Iphone får ja följande meddelande:
"this connection is untrusted
the certificate for this site is untrusted. do you want to continue?"
tar jag continue, laddar sidan om i all oändlighet, tar jag cancel så funkar det som vanligt, men då får jag samma meddelande nästa ggn ja försöker ladda något.
galet jobbigt...

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

vad menas med krypterat i mobilen då, och ni får fixa en sweclocker app på appstore

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder