Permalänk
Medlem

AMD's grafikkortsnamn

Jag undrar hur ser skillnad på AMD's grafikkort. vad varje siffra betyder så att säga, för att jämföra, ett 580GTX från nvidia, 5an är serien, 80 visar "styrkan" och gtx har väll att göra med klockfrekvenser och liknande(även om 500 serien nästan bara verkar ha gtx suffixet).

Hur delar man upp ett AMD kort på liknande sätt?

Permalänk
Medlem

6950

6: Serie

950: styrka

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

exakt samma sätt fast det är en siffra till och fler kort i en serie. 6000-serien te.x: 69xx är de bästa korten i den serien och 6990 är det bästa kortet, därefter finns 6970 och 6950. Efter det har du 6870 och 6850 osv nedåt

Permalänk
Inaktiv

At current, ATI names each card by generation, series, and by performance.
The first number is the generation number (e.g. 5000) and is related to the chipset used by the video card.
The second number indicates the series quality in the generation, starting from:
0400 to 0600 at entry level, for media and home theatre,
0700 for low intensity video games (typically using older graphics engines, or widespread games, such as Starcraft and World of Warcraft) or high-intensity games with lowered settings, and
0800 for high-intensity games, such as Crysis or Far Cry 2.
0900 is a special denotation, first used on the Radeon 5970, relating to a dual chip or internal ATI CrossFire card.
The third digit is the relative quality, within a series–a 5850 is less powerful than a 5870. Typically, a card of a higher series will always have more processing power than a card in a lower series, even if the relative quality is better (a 5770 will be outperformed by a 5850).
Since ATI's first DirectX 9-class GPU, the company has followed a naming scheme that relates each product to a market segment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon

Permalänk
Medlem

sen är det ju mycket snurr med hur bra är ett 6950 mote ett 6870.. och ett 5970 eller 5870. Alla är olika bra och bättre än serien som kommer efter. Man kan ju bli bra snurrig.

Permalänk

kan även tillägga, för att vara petig; GTX är inte ett suffix utan prefix - GTX590

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren, fattar inte varför min tröga skalle inte fick idén att kolla wiki.

En följdfråga, är det så att alla 69xx kort har två gpu'er? (med tanke på att flera 69xx kort har motsvarande prislappar för nvidia kort med en gpu)?

Permalänk
Skrivet av Narien:

Okej, tack för svaren, fattar inte varför min tröga skalle inte fick idén att kolla wiki.

En följdfråga, är det så att alla 69xx kort har två gpu'er? (med tanke på att flera 69xx kort har motsvarande prislappar för nvidia kort med en gpu)?

Nej, bara 6990. De ändrade sig från förra serien så att 69xx inte längre är exklusivt 2xGPU kort.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Narien:

Okej, tack för svaren, fattar inte varför min tröga skalle inte fick idén att kolla wiki.

En följdfråga, är det så att alla 69xx kort har två gpu'er? (med tanke på att flera 69xx kort har motsvarande prislappar för nvidia kort med en gpu)?

Mja. Det var så fram till och med 5000-serien.

Nuvarande system är något korrigerad där andra siffran fått lite inflation kan man väl säga. Tidigare var x8xx topsegmentet med singelgepulösningar. Idag är x9xx toppsegmentet för singelgpulösningar och x8xx är mellansegment. xx9x anger idag dubbelgpulösning. Benämning för dubbelgpu återfinns alltså för närvarande om tredje siffran är 9.
Jag vill inte kalla det standard ännu, utan det är så de tillämpat benämningen sedan innebördsändingen av sifferföljden som skedde vid senaste serien (6000).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tackar allihopa, nu kan jag navigera lite bättre i gputräsket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Jag undrar hur ser skillnad på AMD's grafikkort. vad varje siffra betyder så att säga, för att jämföra, ett 580GTX från nvidia, 5an är serien, 80 visar "styrkan" och gtx har väll att göra med klockfrekvenser och liknande(även om 500 serien nästan bara verkar ha gtx suffixet).

Hur delar man upp ett AMD kort på liknande sätt?

GTX betyder highend. Det har inget med klockfrekvenser att göra. Finns även GTS och GT men dem är medium.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

GTX betyder highend. Det har inget med klockfrekvenser att göra. Finns även GTS och GT men dem är medium.

Så du klassar ett GTX560 som highend?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Så du klassar ett GTX560 som highend?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Ett 560 klarar medium/high i dem flesta spel precis som ett 460 gör.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saodie:

Så du klassar ett GTX560 som highend?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inget emot denna definition heller. Ur sweclockerssynpunkt kanske det inte är perfekt, men benämningen GTX är såklart inte gjord endast för forum fyllda av tekniknördar. Om man tar in alla typer av människor(inklusive de som endast använder en dator på biblioteket några gånger per år) och alla grafikkortssegment så är det nog inte så tokigt att räkna in ett 560 till high end.

Skulle dock förvåna mig om det inte blir kaos efter detta inlägg för många håller säkert inte med ;). Men som sagt, insnöade tekniktomtar (som mig själv) har ju troligen en något sned bild av vad toppsegmentet bör vara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju kalla GTX för prestanda i alla fall

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H