Guide: EFI Bios för ditt Asus P5Q-Deluxe

Permalänk
Medlem

Guide: EFI Bios för ditt Asus P5Q-Deluxe

Ärade Sweclockersmedlemmar, efter några veckors strul med min dator så undersökte jag om det fanns en ny version av Bios till mitt moderkort.

Vid en närmare titt hittade jag att Asus har släppt en EFI-Bios-beta till P5Q-Deluxe.

Jag har själv lagt in EFI och måste säga att jag var tveksam innan jag provat, men vilken skillnad! Datorn bootar betydligt snabbare, fler val och inställningar går att göras samt så ser det betydligt bättre ut än sin föregångare Legacy.

Trots fördelarna så vill jag att innan du flashar ditt moderkort är medveten om riskerna som i värsta fall kan göra ditt moderkort obrukbart. Det går att göra rollback från EFI till Legacy. Jag tar inget ansvar om ditt moderkort skulle haverera och din dator brinner upp.

Vad behövs?

  • USB-Minne

  • HP Boot Tool med bootfiler

  • EFI Bios

  • LEPRG.exe - själva programmet som flashar ditt Bios

Steg 1 - Ladda hem EFI-bios

Gå in på Asus sida och ladda hem EFI-bios. Jag hittade inte det där utan googlade fram följande. Funkar bra!
http://download852.mediafire.com/p1aiwdmp7vqg/mmnzvzmtmnm/P5Q...

Notera att .rom filen heter EFI.rom

Steg 2 - Ladda hem och skriv ut

Asus har publicerat en guide, på Engelska men då jag antar att dom flesta är engelspråkiga så ladda hem och skriv ut.

Ladda ner guiden här:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5Q_Deluxe/EFI/...

Steg 3 - HP USB Disk Storage Format Tool

HP USB Disk Storage Format Tool - v2.1.8
http://www.eocfiles.com/bdc86eb1ed2989c30dcd1902e84939ae/boot...

  • Kör igång programmet

  • Välj formatera på ditt USB-minne, säkerhetskopiera ev filer till din hdd innan du formaterar!

  • Kryssa i rutan Make Bootable, den kommer då att efterfråga systemfiler som du laddar hem på nedanstående länk.

http://www.eocfiles.com/bdc86eb1ed2989c30dcd1902e84939ae/boot...

  • Därefter formaterar du minnet

Steg 4 - Down to bussiness

Till det roliga. Kopiera över alla filer från EFI-biosfilen till minnet.
Lägg även in LEPRG "löst" på minnet.

Nu har vi alltså alla filer vi behöver på minnet, guiden utskriven och lite tålamod.

  • Starta om din dator

  • Gå in i bios, ändra så att du bootar ifrån USB-minnet. Här stötte jag på problem då jag kör raid conf. Fick först sätta som IDE och FDD-forca minnet så att det gick att välja i Bootable Devices.

Steg 5 - The showdown

Din dator bootar in i DOS. Du kan skriva dir men då det är mer än 100 filer på minnesstickan så är det svårt att få någon klarhet i det.

Skriv: leprg efi.rom
Därefter tryck Y>Enter - Datorn jobbar och backupfil skapas. Den heter LEGBK.rom och sparas på ditt USB-minne (med andra ord backuppa filen ASAP så du inte slarvar bort den).

System Success!

Starta om datorn och ryck ut USB-minnet. Tryck DEL för att komma in i EFI.

Steg 6 - The Aftermath

Inne i EFI så är det precis som vanligt, förutom några förbättringar. Mus-stöd och många fler val i BIOS, vissa förklaringar är lite kortfattade så det kan vara lite invecklat för den som inte har kunskaperna.

Nu är det fritt fram att tweaka och ställa in dina inställningar.

Slutsats

Vad ger EFI för positiva effekter?

  • Snabbare Boot

  • Snyggare Bios och lite fler färger

  • Mus-stöd

  • Fler features att använda

Vad ger EFI för negativa effekter?

  • Jag hade lite problem att hitta inställningar i början, glöm inte att det går att scrolla i menyerna!

  • Min dator visar att jag har 4gb ram men 2.75 är användbart. Tidigare stod det endast 4gb. Vad detta beror på vet jag ej men skall undersökas!

Så då var denna guiden färdig, jag hoppas att någon har nytta av den. Förslag på förbättringar, länkar eller idéer mottages tacksamt.

Permalänk

Fan vad gött, ska testa det ikväll stort tack

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_swede:

Fan vad gött, ska testa det ikväll stort tack

Gör så! Skriv gärna lite feedback om nåt är otydligt eller formuleringar som är luddiga. Är lite sliten så säkert nåt som kan bli bättre!

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa alla att testa EFI som har P5Q Deluxe för snabbare boot och UI:t i EFI. Däremot mitt tidigare problem med att jag blev av med RAM är inte åtgärdat. Därför har jag rollbackat bios till det gamla.

Problemet är gissningsvis Asus som kodat bioset fel så att varje gb du har på dina grafikkort försvinner från ditt RAM. Det står t.ex 4096mb (1.82gb available).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Fler features att använda

Vad är det för features du syftar på?

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpitZen:

Vad är det för features du syftar på?

Det finns en hel del fler grejer att ändra på. Då jag inte sett många av dom tidigare och kan mitt Ami bios i sömnen. Nu var det någon vecka sedan jag körde det men det var enklare och smidigare att välja bootdisk när man kör Raid conf.

Prova gärna om du vill, notera RAM-problemet som jag tidigare nämnt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Möjligt att det funkar till P5K Pro?

Jag tror tyvärr inte det då det står att det endast funkar till P5Q Deluxe (antagligen har dom använt denna modellen i utvecklingskedet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Jag kan tipsa alla att testa EFI som har P5Q Deluxe för snabbare boot och UI:t i EFI. Däremot mitt tidigare problem med att jag blev av med RAM är inte åtgärdat. Därför har jag rollbackat bios till det gamla.

Problemet är gissningsvis Asus som kodat bioset fel så att varje gb du har på dina grafikkort försvinner från ditt RAM. Det står t.ex 4096mb (1.82gb available).

Skaffa 64 bitars operativsystem så försvinner det problemet.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Skaffa 64 bitars operativsystem så försvinner det problemet.

Tyvärr hjälper inte det, kört både Vista x64 samt Win7. Detta är en bugg som Asus lyckades få med.

Permalänk
Medlem

Är det en dokumenterad bugg. Är lite av en gamechanger om man är van vid 16gb

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ridder:

Jag tror tyvärr inte det då det står att det endast funkar till P5Q Deluxe (antagligen har dom använt denna modellen i utvecklingskedet).

Ajdå, aja spelar ingen större roll för mig iaf:)
Den startar på 3 sekunder iaf.

Permalänk

Gäller den här guiden för alla P5Q moderkort eller endast P5Q deluxe?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Gäller den här guiden för alla P5Q moderkort eller endast P5Q deluxe?

Den gäller endast för P5Q Deluxe. Då Asus använde denna modellen som försökskanin för sitt UEFI.

Permalänk

Finns det UEFI till P5Q Pro nu i 2014?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Finns det UEFI till P5Q Pro nu i 2014?

Tror tyvärr inte det, då P5Q Deluxe var utvald av Asus för deras prototyp av UEFI. Dessutom problemet med ram-minnet som inte löstes. Så antar mer att man ska se det som en ball grej att dom släppte det för användarna. Dessutom gör det kanske mindre skillnad än vad man tror med UEFI kontra BIOS.

Bra att du använde sökfunktionen och hittade denna gamla tråd förresten!