Råkade starta datorn utan pumpen ikopplad - Undrar...

Permalänk
Medlem

Råkade starta datorn utan pumpen ikopplad - Undrar...

Ja som sagt, byggde om min dator igår. Hade fått hem ett nytt chassi, så då skulle såklart allt ut, och in i det nya. Startar datorn och den kör igång som vanligt. Väl inne i Windows drog jag igång lite installationer av spel mm. Då slocknade datorn helt. Den tvärdog, från Full On till nada. Fick dra ur och sätta i strömkabeln till nätagget för att dioden på moderkortet skulle komma tillbaka.

Insåg då att jag glömt att koppla in pumpen till min H50. CPU-blocket är skållhett när jag rör det, och jag tackar alla högre väsen för att den inte börjat läcka.

Nu till min fråga. Om överhettningsskyddet slagit ifrån, finns det någon chans att processorn eller någon annan komponent skadats? Vet inte hur varm den blir innan den tvärdör sådär, men jag gissar på +100c.

Jag har nu kört igång den och haft den på i många timmar, kört prime, Furmark osv, och det verkar inte vara någon fara. Temperaturerna är som de ska.

Skulle verkligen uppskatta lite rådgivning, och ni får gärna skratta åt mitt misstag. Det har jag redan själv gjort

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Du måste ha haft rejält tur men om det fungerar så är inget skadat. Dock har det troligtvis degraderats vid den höga temperaturen, men du kommer inte märka något.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ingen fara, skyddet finns där av en anledning, och det har ju gjort sitt jobb. Skyddet hade ju varit meningslöst om det inte hade slagit av datorn innan processorn tar skada av värmen!

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är någon större fara, då uppvärmningen skedde relativt långsamt hann nog tempskyddet kicka in. Tar ett tag att värma upp vattnet samt det värmeledande materialet i blocket. Hade du inte haft något block på alls så hade det nog blivit lite dyrare.

Är inte så hemma på slutna vattenkylningssystem, men borde det inte larma/ej gå att starta om den inte är i kopplad, som om man glömt processorfläten?
Lycka till och hoppas att allt fungerar

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du måste ha haft rejält tur men om det fungerar så är inget skadat. Dock har det troligtvis degraderats vid den höga temperaturen, men du kommer inte märka något.

Det första jag tänkte när jag insåg att pumpen inte gått igång var att min H50 och CPUn med största sannolikhet hade gått sönder, och att om vatten börjat läcka på grund av övertryck i det slutna systemet skulle moderkort och grafikkort också gått sönder med tanke på datorns orientering.

Men som du sa. Hade nog rejält med tur. Får se till att lära mig detta till nästa gång ^^

Skrivet av widL:

Det är ingen fara, skyddet finns där av en anledning, och det har ju gjort sitt jobb. Skyddet hade ju varit meningslöst om det inte hade slagit av datorn innan processorn tar skada av värmen!

Jo man vill ju gärna tro det, men det beror väl också helt på hur snabbt temperaturen eleverar? Om skyddet t.ex är vid säg 120c så kanske sensorn inte kommer upp till 120c förrän den egentligen är uppe i 150c, och då kan man bara vara tacksam om bara processorn dör ^^

Men som sagt. Hade nog tur, och jag får tacka Intel för det integrerade överhettningsskyddet

Skrivet av Kristerj:

Tror inte att det är någon större fara, då uppvärmningen skedde relativt långsamt hann nog tempskyddet kicka in. Tar ett tag att värma upp vattnet samt det värmeledande materialet i blocket. Hade du inte haft något block på alls så hade det nog blivit lite dyrare.

Är inte så hemma på slutna vattenkylningssystem, men borde det inte larma/ej gå att starta om den inte är i kopplad, som om man glömt processorfläten?
Lycka till och hoppas att allt fungerar

Nja, det finns väl inget system idag som inte vill starta utan något kopplat till CPU_fan? Det är i och för sig en väldigt bra idé, men många kör ju på sepparata fläktkontrollers, och det skulle nog inte fungera så bra. Tror dock att min gamla P4:a hade något liknande, för det vägrade starta när den inte fick rpm-status från CPU-fläkten.

Det slutna systemet fungerar precis som ett vanligt, bara att du har en till 3/4-pin till pumpen, och utan den kommer vätskan stå stilla, och till slut börja koka, vilket i sin tur spräcker systemets integritet, och läcker ut på moderkort, grafikkort, nätdel osv.

När man tänker på det är det faktist en dum jävla idé med vatten i datorn

Tack alla för svaren! Jag visste nog själv att det inte var någon panik, men jag ville få lite "second opinions" på det som hände. Hur som helst, tack för all info

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

dom har väl hält i något i vattnet så det får en högre kokpunkt? skulle annars vara en smart ide.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag mekade lite i datorn och glömde ansluta molex kontakten från min fläkt adapter till nätagget (Akasa PWM-splitter), det började pipa direkt vid boot och datorn slog ifrån helt, allt jag hann se var "CPU Fan not connected! System shutdown"

Tur det!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Glöm det och gå vidare. Skydden löser ut fruktansvärt snabbt.

Permalänk
Medlem

Til och med med stock fläkt tar det tid för den börjar spinna, du kan boota windows och börja göra grejer för fläkten är i gång.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W