PhII 4ghz CnQ stabilt, vill komma upp i 4.1/4.2

Permalänk
Avstängd

PhII 4ghz CnQ stabilt, vill komma upp i 4.1/4.2

kör följande inställningar i bios

och sen låter jag phenom msr tweaker styra multiplarna och spänningarna

jag har testat alla p-lägen för sig genom att ex sätta "p-state bounds" till 2-4 och köra prime95. jag har även gjort en del videoredigering med dessa inställningar och det har varit helt stabilt(min hdd flaskhalsade ofta renderingen så alla p-lägen användes). jag har för tillfätter ett ga-790xta-ud4 moderkort och antec kuhler h2o 920 cpu kylare så temperaturerna är inget problem ens med 1.55 volt(max i os).

Permalänk
Medlem

Du borde inte öka mer än 1.55volt, eftersom de brukar säga det är maxVcore för dessa processorer innan de börjar nergraderas.

Angående klocken så hoppas inte för mycket, det är inte alla som ens får upp PII's i 4Ghz, och 100-200mhz mer för ett sämre liv på processorn och ökad värme är det inte värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Du borde inte öka mer än 1.55volt, eftersom de brukar säga det är maxVcore för dessa processorer innan de börjar nergraderas.

Angående klocken så hoppas inte för mycket, det är inte alla som ens får upp PII's i 4Ghz, och 100-200mhz mer för ett sämre liv på processorn och ökad värme är det inte värt.

Mina phenom II 955 går inte att få över 3.8ghz utan att krasch. Så håller med dig, bättre att ligga några 100mhz under för att få så lång livslängd som möjligt och för att den inte ska bli överdrivet varm.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Du borde inte öka mer än 1.55volt, eftersom de brukar säga det är maxVcore för dessa processorer innan de börjar nergraderas.

Angående klocken så hoppas inte för mycket, det är inte alla som ens får upp PII's i 4Ghz, och 100-200mhz mer för ett sämre liv på processorn och ökad värme är det inte värt.

jo de har säkert spärren på 1.55 volt av en anledning. jag får väl google lite om vilken spänning man bör begränsa sig till om man bortser från temperatur/ljudnivå.

Skrivet av Gauz:

Mina phenom II 955 går inte att få över 3.8ghz utan att krasch. Så håller med dig, bättre att ligga några 100mhz under för att få så lång livslängd som möjligt och för att den inte ska bli överdrivet varm.

med extreame mode så stabiliserar sig temperaturen på 57.5 grader(den är högre till en början enl bland annat amd overdrive vilket troligen inte stämmer) och cpu:n throttlar vid ~78 grader. jag hoppas inte på för mycket angående klocken men om jag skulle komma upp 100mhz till med 1.55 volt så vore det inte helt fel.

i silent mode så stabiliserar sig temperaturen på 63.5 grader när fläktrampen startar vid 40 grader och max fläkthastighet vid 50 grader, då ligger fläkthastigheten på ca 1700rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

med extreame mode så stabiliserar sig temperaturen på 57.5 grader(den är högre till en början enl bland annat amd overdrive vilket troligen inte stämmer) och cpu:n throttlar vid ~78 grader. jag hoppas inte på för mycket angående klocken men om jag skulle komma upp 100mhz till med 1.55 volt så vore det inte helt fel.

Du är medveten om att du inte borde gå över 60c när det gäller processorn?

78c kommer att döda din processor sakta med säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Du är medveten om att du inte borde gå över 60c när det gäller processorn?

78c kommer att döda din processor sakta med säkert.

jo jag känner till detta, men jag tar inte så blodigt på några grader hit eller dit med tanke på exaktheten hos censorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

jo jag känner till detta, men jag tar inte så blodigt på några grader hit eller dit med tanke på exaktheten hos censorerna.

18c är väl inte "Några gradet hit eller dit" haha.

Men lycka till med OCn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

18c är väl inte "Några gradet hit eller dit" haha.

Men lycka till med OCn

haha, det var med min gamla cpu kylare det..

har läst på flera håll att man kan använda 1.55+ volt såvida temperaturerna är bra, ex http://www.techreaction.net/2009/05/28/phenom-ii-am3-overcloc...

4113 ghz verkar vara någulunda sbailt. jag får se hur länga jag kan köra prime95..