Mycket varmt HD4850, hjälp sökes snarast!

Permalänk

Mycket varmt HD4850, hjälp sökes snarast!

Hej,

Som rubriken lyder har jag problem med mitt Powercolor Radeon HD4850 512 MB, nämligen att det går mycket varmt. Jag har googlat lite för att försöka få ett hum om vad som är maximala temperaturen kortet klarar av, de uppgifter jag sett säger att allt från 90-130 grader C är skadligt.

För att redogöra lite om problemet, jag och en kompis stresstestade mitt grafikkort med hjälp av Furmark för att kika på temperaturer och eventuella överklockningsmöjligheter. Den senare idén skrotades fortare än kvickt när vi upptäckte att kortet knallat upp i 110 grader efter knappt två minuter i Furmark, vid den tidpunkten vågade jag helt enkelt inte fortsätta pressa kortet utan stängde ner Furmark. Detta var då med stockfrekvenser. Dessutom ligger kortet på ca 75 grader i idle, vilket jag tycker känns för högt.

Min fråga till er kunniga datornissar här på forumet blir då, vad kan jag göra åt problemet? Är det värt det att försöka få tag i en duglig eftermarknadskylare eller bör jag lägga pengar på annat?

PS.Det jag har gjort är att jag har bytt kylpastan för att se om det blev bättre, skillnaden blev ca 5 grader i idle om jag inte kör fläkten på maxfart. Dessvärre var temperaturen återigen uppe i ca 100 grader i load efter drygt fyra minuter i Furmark. DS.

Tack på förhand.

MVH

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem

Det låter som en felaktig fläktstyrning och/eller skitig kylare. Byt till andra drivare och blås ur med tryckluft och kolla igen sedan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Du kan låsa fläkthastigheten på 100% via en xml fil som finns någonstans under appdata vill jag minnas. Men om du har som jag hade den tidiga modellen utav HD4850 så är den medföljande kylaren kass och 100% fläkthastighet kommer döda fläkten på en vecka. Var tvungen att byta min kylare i princip och köpte en Accelero S1 och fick ned grafikkortet i runt 30*c idle på vintern och max load strax under 50*c.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Det låter som en felaktig fläktstyrning och/eller skitig kylare. Byt till andra drivare och blås ur med tryckluft och kolla igen sedan.

Okej, installerade CCC 11.8 igår så tycker inte att det borde vara problemet. Glömde skriva med det men passade på att göra ren kylaren när jag ändå bytte pastan förut.

Tack för svaret.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Skrivet av micke_930:

Du kan låsa fläkthastigheten på 100% via en xml fil som finns någonstans under appdata vill jag minnas. Men om du har som jag hade den tidiga modellen utav HD4850 så är den medföljande kylaren kass och 100% fläkthastighet kommer döda fläkten på en vecka. Var tvungen att byta min kylare i princip och köpte en Accelero S1 och fick ned grafikkortet i runt 30*c idle på vintern och max load strax under 50*c.

Okej, själv använde jag MSI Afterburner för att låsa fläkten, men då låter den som ett flygplan. Då jag köpte kortet begagnat är jag faktiskt inte säker på om det är en tidig eller sen version. Det är vad jag kan se identiskt med detta kort http://www.ixbt.com/video3/images/rv770/hd4850-front.jpg
Då låter det faktiskt värt det att kika efter en eftermarknadskylare, om man kan hitta en billigt.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem

Hade väldigt liknande erfarenheter med min brors gamla Sapphire HD4850. I Idle låg det på ca 65-75c och i spel kunde kortet knalla över 115c vilket gjorde att skärmen blev blank och kortet stängde av sig pga skydd. Att sätta fläkten låst på 100% funkade bara kortsiktigt och kortet blev bara varmare igen efter en viss tid.

Det som löste problemet permanent var att byta till en eftermarknads kylare vilket var natt och dag gällande temperaturer. Just nu sitter den gamla grafikkortet i min sekundära burk och kortets idle temperatur är på 30c (100% Manual Fan Control)

Eftermarkands kylaren som används är Accelero Twin Turbo Pro men det finns säkert andra kylare som funkar utmärkt i jämförelse med stockkylare.

Visa signatur

PC: Intel Sandy Bridge-E 3930k @ 4,6ghz | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus DirectCUII Geforce GTX 680 @ SLI | Asus Formula IV Rampage | Corsair HX1050w | Asus Xonar Essence STX | CM Haf-x | Corsair H100 CPU-Cooler |

Permalänk
Medlem

hade själv ett 4850 med lika hög värme, för mig upp mot 100grader när man spela..löste detta genom att plocka isär kortet..å snacka om att där var igen satt.sänkte temp till runt +50 med fläkten runt 60% vid full load så de kan jag verkligen rekommendera å göra glöm ej en klick kylpasta med
mitt kort hade samma kylning som ditt så se till å gör rent kylflänsen för där satt ett tjock lager med damm. där fläkten sitter så du får skriva av plast höljet

http://www.youtube.com/watch?v=19Zgse9xj18&feature=related

där har du en bra film å ser precis vart skiten sitter

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Skrivet av sokar:

hade själv ett 4850 med lika hög värme, för mig upp mot 100grader när man spela..löste detta genom att plocka isär kortet..å snacka om att där var igen satt.sänkte temp till runt +50 med fläkten runt 60% vid full load så de kan jag verkligen rekommendera å göra glöm ej en klick kylpasta med
mitt kort hade samma kylning som ditt så se till å gör rent kylflänsen för där satt ett tjock lager med damm. där fläkten sitter så du får skriva av plast höljet

http://www.youtube.com/watch?v=19Zgse9xj18&feature=related

där har du en bra film å ser precis vart skiten sitter

Tackar tackar, kikade på filmen och detta ska testas, återkommer med resultat. Om det ser ut som på kortet i filmen är det inte direkt konstigt om det blir varmt..

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Skrivet av Grytvante:

Tackar tackar, kikade på filmen och detta ska testas, återkommer med resultat. Om det ser ut som på kortet i filmen är det inte direkt konstigt om det blir varmt..

Rekomenderar dock att inte använda pensel att grengöra på PCB, beroende på material i borsten så kan du få statiska urladdningar (ESD). Det finns penslar som är gjorda för att rengöra elektronik och är ESD skyddade (dyra?). Jag använderd något att blåsa rent med t.ex crc dust off eller liknande. Om du blåser mot fläktar tänk på att hålla de stilla så att du inte skadar lagren om de inte klarar varvtalet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Rekomenderar dock att inte använda pensel att grengöra på PCB, beroende på material i borsten så kan du få statiska urladdningar (ESD). Det finns penslar som är gjorda för att rengöra elektronik och är ESD skyddade (dyra?). Jag använderd något att blåsa rent med t.ex crc dust off eller liknande. Om du blåser mot fläktar tänk på att hålla de stilla så att du inte skadar lagren om de inte klarar varvtalet.

Man får tacka för tipset. Hade förmodligen inte tänkt den tanken själv, är inte så erfaren när det kommer till att greja med hårdvara, även om det är väldigt kul.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Okej, själv använde jag MSI Afterburner för att låsa fläkten, men då låter den som ett flygplan. Då jag köpte kortet begagnat är jag faktiskt inte säker på om det är en tidig eller sen version. Det är vad jag kan se identiskt med detta kort http://www.ixbt.com/video3/images/rv770/hd4850-front.jpg
Då låter det faktiskt värt det att kika efter en eftermarknadskylare, om man kan hitta en billigt.

Det är exakt den som jag hade, den är oerhört värdelös. Men som någon redan nämnt så kan det ju hjälpa med att rengöra kylaren helt enkelt. Jag skulle nog personligen bara blåsa bort dammet då jag är ganska petig med ESD o.s.v. Man får se till att vara torr i munnen innan dock, vill ju inte ha saliv i skiten. Men frågan är om det är värt att rengöra kylaren 2 gånger per år.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av micke_930:

Det är exakt den som jag hade, den är oerhört värdelös. Men som någon redan nämnt så kan det ju hjälpa med att rengöra kylaren helt enkelt. Jag skulle nog personligen bara blåsa bort dammet då jag är ganska petig med ESD o.s.v. Man får se till att vara torr i munnen innan dock, vill ju inte ha saliv i skiten. Men frågan är om det är värt att rengöra kylaren 2 gånger per år.

Nu i efterhand kan jag säga att det var väldigt skitigt och att göra rent hjälpte verkligen. Med fläkten på auto klev kortet inte över 87 grader i furmark, jämfört med innan då det låg på 79-80 grader i idle. Jag hoppades dock på det bästa och använde bomullsrondeller för att göra rent.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem

gött höra att de funka

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |