Windows 8 tar Ribbon till filhanteraren, öppnar och monterar ISO

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

haha ! ja.. jag är då inte sugen på w8 nå mer, kanske får byta till äpplesidan sen ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Hoppas verkligen att MS jobbat med filöverföringshastigheterna i nya windows. Det är en grekisk tragedi i Win7 vid många tillfällen, speciell när man för över via nätverk.

Det har jag inte märkt av, sedan man gick över till Vista-basen så har det funkat utmärkt för mig.
Jag får utan problem 100 megabyte per sekund när jag kör över gigabit.
Och när jag kör internt så tror jag att 130+ var rätt vanligt när diskarna var nya, nu börjar dom bli fulla och fragmenterade så det går inte lika fort...

Permalänk
Skrivet av Inanimate:

Har inget som helst behov av grafiska stora knappar i ett stort fält för att utföra copy paste etc. Känns nästan som ett påhitt för semi-blinda människor eller folk med någon form av handikapp.

Precis min tanke. "Kolla, man kan kopiera file-path med en knapp". WTF, hur svårt är det att markera fältet och tycka ctrl-c... Maken till mer värdelösa tillägg får man ju leta efter. Inte mycket som känns genomtänkt där inte... Undrar om fått igång en vettig sök funktion igen efter att de totalt lyckades döda den i W7/Vista...

Skrivet av m1ntos:

Är det bara jag som tycker att "Ribbon" har mycket dålig layout?

Den tar alldeles för mycket plats, ser tråkig ut, verkar knappast vara användarvänlig och med det inte så funktionell. Tycker de ska ta och tänka om från scratch nästan, gillade i alla fall det med bilderna. Men tabs är jag inte mycket för.

Försök igen Microsoft.

Amen! Suttit och skrivit ett gäng stora arbeten i nya Word och är knappast någon fantast av Ribbon-systemet, jag hittar fortfarande snabbare i gamla words menyer istället för att sitta och hoppa mellan tabbarna och hoppas på att hitta en knapp som motsvarar det jag vill göra...

Skrivet av eXale:

Definera 'bra multiskärms stöd' samt vad mer som ska göras med symlinks. (En implementation finns, men jag har inte använt symlinks för allt för komplicerade saker så kanske saknar någon funktion här)

Skapandet och hanterandet av symlinks skulle kunna integreras i Explorer men annars är det bra enligt mig...

Multiskärmsstödet i w7 är dock helt värdelöst, inget stöd för "virtuella skärmar" som i *nix X11, inget stöd för att få taskbaren över flera skärmar (krävs tredjepartsmjukvara och har hittills inte hittat en bra sådan). Inget stöd för olika bakgrundsbilder eller olika placering av bakgrundsbilder. Stora problem med vissa spel som kräver fullscreen (men detta kan ju bero på spelet och inte W7). Problem att välja vilket fönster ett fullscreen spel ska ligga på etc etc etc.. Jag hoppar mycket mellan Ubuntu och W7 och är det någonting jag saknar i W7 ifrån ubuntu så är det en mjukvarucentral och en vettig skärmhanterare (apt-get/synaptic är så jävla nice!).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Har inte kört MS Office på ett bra tag så jag har ingen erfarenhet av Ribbon och känner mig inte helt förtjust i upplägget efter en kort titt men det finns en del vettiga funktioner. Det är ju dock irrelevant eftersom det bara är att ta bort de menyer man inte vill ha och man kommer få fler kortkommandon än tidigare så det blir en bonus även för den typen av användande.

Detta inlägget fann jag riktigt lustigt. Bra funktioner är alltså i helt fel riktning bara för att de funnits förut i andra system?

Du har nog missuppfattat mig. Funktionerna är en klar förbättring vilket jag redan skrivit i andra posts. Jag skitet totalt i om ett annat OS har eller haft det även om jag tycker att det är lite sent gjort.

Du kan även se att i Microsoft posten så drar de att man får 2 filer mer med ribbon uppe, och de i worst case eftersom de dragit upp botten panelen på Win7 allt man kan och sedan är i mina dokument där Explorer måste visa att det är "Library" Enligt deras uppgifter använder folk kontext meny och shortcuts där nästan 0% använder meny. Jag skulle då försöka förbättra shortcuts (vilket de gör nu) samt förbättra kontext menyn istället för att kanske vara self aware om vilken fil och var man använder den. Istället för att jämna ut användandet av menyn genom att förstora den med 400px stor meny med random knappar.

Skrivet av Mikael_Berglund:

Amen, precis vad jag menar. Jag önskar att de kunde ha en kontext meny och genom att markera alla filer kunna skapa länkar av allt man har markerat.

Finns det något lätt sätt att länka D:/Music till C:/Users/$user/Music ? Sökt som en galning men hittar inget. (D:/Music har allt från musik till kataloger som innehåller musik)

(I linux kan jag använda enkelt kontext menyn eller terminalen med ln -s /media/Entertainment/Music/* . ~/Music) och vill ha något liknande i Windows eftersom blir jobbigt att ha musik lite överallt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Jo, jag såg det då en annan redan kommenterade om det. Det lönar sig att läsa tidigare inlägg i tråden också. Men infopanelen längst ner går att stänga av och då får man betydligt mer utrymme i den gamla. Ribbon är för fett enligt mig, hade gått att göra smalare. Titta på Chrome, Firefox och IE9. De nästan tävlar om att trimma interfacet för att vinna vertikalt utrymme. Men smaken är olika antar jag. Dessutom kan jag leva med ribbon även om jag inte är en fan.

Ja det är en avvägning mellan lättillgänglighet och arbetsyta. Tur att man kan stänga ner Ribbon då och försätta köra med högerklick och kortkommandon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Du har nog missuppfattat mig. Funktionerna är en klar förbättring vilket jag redan skrivit i andra posts. Jag skitet totalt i om ett annat OS har eller haft det även om jag tycker att det är lite sent gjort.

Du kan även se att i Microsoft posten så drar de att man får 2 filer mer med ribbon uppe, och de i worst case eftersom de dragit upp botten panelen på Win7 allt man kan och sedan är i mina dokument där Explorer måste visa att det är "Library" Enligt deras uppgifter använder folk kontext meny och shortcuts där nästan 0% använder meny. Jag skulle då försöka förbättra shortcuts (vilket de gör nu) samt förbättra kontext menyn istället för att kanske vara self aware om vilken fil och var man använder den. Istället för att jämna ut användandet av menyn genom att förstora den med 400px stor meny med random knappar.

Amen, precis vad jag menar. Jag önskar att de kunde ha en kontext meny och genom att markera alla filer kunna skapa länkar av allt man har markerat.

Finns det något lätt sätt att länka D:/Music till C:/Users/$user/Music ? Sökt som en galning men hittar inget. (D:/Music har allt från musik till kataloger som innehåller musik)

(I linux kan jag använda enkelt kontext menyn eller terminalen med ln -s /media/Entertainment/Music/* . ~/Music) och vill ha något liknande i Windows eftersom blir jobbigt att ha musik lite överallt.

Du kan ju använda ett bibliotek för att lägga ihop all musik till en virtuell mapp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Precis min tanke. "Kolla, man kan kopiera file-path med en knapp". WTF, hur svårt är det att markera fältet och tycka ctrl-c... Maken till mer värdelösa tillägg får man ju leta efter. Inte mycket som känns genomtänkt där inte... Undrar om fått igång en vettig sök funktion igen efter att de totalt lyckades döda den i W7/Vista...

Copy file-path är efterlängtad eftersom u får med filnamnet. Adress-fältet ger dig bara sökvägen så nu måste man kopiera i två steg, sökväg och filnamn för sig, alternativt memorera filnamnet och manuellt skriva in det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan ju använda ett bibliotek för att lägga ihop all musik till en virtuell mapp.

Men då skapar den en ny vilket jag inte vill ha, vill att när jag klickar på Music/My Music som redan finns i hem mappen att få fram alla låtar direkt istället att ha en speciell för det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Men då skapar den en ny vilket jag inte vill ha, vill att när jag klickar på Music/My Music som redan finns i hem mappen att få fram alla låtar direkt istället att ha en speciell för det.

Borde gå att lösa halvsnyggt med mklink. Det går i alla fall att göra en undermapp av din D: under user på ett smidigt sätt. Har inte använt det tillräckligt för att ha koll på om du kan kombinera filerna till en synlig mapp med mindre än att du kör mklink på alla filer separat vilket är lite omständligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Den mest optimala filhanteraren jag använt är fortfarande DM2.

Själv använde jag Directory Opus

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Förstår inte varför kunniga personer klagar så mycket. Är det för att man måste spendera hela 3-10 minuter för att få operativsystemet att se ut och fungera som man vill? Windows är gjort för alla. Inklusive gamla, unga, idioter, folk med synfel, folk med dålig motorik, de som använder pekskärm eller mus från tidigt 90-tal, osv. Inte enbart toppskiktet (även om det ofta är tveksamt med tanke på vissa kommentarer) som hänger här.

Windows 8 är inte precis som jag vill ha det, inte heller är Vista det, eller XP, CE, Millenium, 98, 95 3.1 eller DOS. Inte heller finns det någon version av MacOS eller Linux som är precis som jag vill.

Saknar jag en funktion så är det bara att fixa i registret och/eller i andra filer. T.ex så har jag lagt in "Show/Hide hidden files" i contextmenyn och bytt ut "," till "." på jobbdatorn. Tror knappast det blir så mycket mer tidskrävande att justera Ribbon tills den blir precis (eller ganska nära) som jag vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Förstår inte varför kunniga personer klagar så mycket. Är det för att man måste spendera hela 3-10 minuter för att få operativsystemet att se ut och fungera som man vill? Windows är gjort för alla. Inklusive gamla, unga, idioter, folk med synfel, folk med dålig motorik, de som använder pekskärm eller mus från tidigt 90-tal, osv. Inte enbart toppskiktet (även om det ofta är tveksamt med tanke på vissa kommentarer) som hänger här.

Personligen tycker jag det är helt ok att ha åsikter. Visst det är gjort för att passa så många som möjligt, men det hindrar ju inte en att tycka vissa saker är dåliga. De flesta tycker ju Windows 7 är ett utmärkt operativ överlag, vilket kanske inte framgår när man skriver en kommentar. Men jag vet inte om det är nödvändigt att skriva varje inlägg med förbehåll.

-----

Jag gjorde en Temp-mapp och kopierade en fil en bunt gånger och tog ett screenshot i exakt samma upplösning som de använt på bloggen. Denna undviker då "Libraries" som har en header och gör att man ser färre filer än normalt. Jag får in 26,5 filer. Skulle man få den fina infopanelen från Windows 8 längst ner blir det 28 filer. Sen kunde de göra om det värdelösa verktygsfältet i Windows 7 utforskare med samma storlek och ha knappar (med text som option) och nerfällningsmenyer. Skulle fungera utmärkt och ge betydligt fler filer i listan än Windows 8 utforskare. Att gömma Ribbon-fältet är inte en option, då det får anses vara en del av utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Personligen tycker jag det är helt ok att ha åsikter. Visst det är gjort för att passa så många som möjligt, men det hindrar ju inte en att tycka vissa saker är dåliga. De flesta tycker ju Windows 7 är ett utmärkt operativ överlag, vilket kanske inte framgår när man skriver en kommentar. Men jag vet inte om det är nödvändigt att skriva varje inlägg med förbehåll.

-----

Jag gjorde en Temp-mapp och kopierade en fil en bunt gånger och tog ett screenshot i exakt samma upplösning som de använt på bloggen. Denna undviker då "Libraries" som har en header och gör att man ser färre filer än normalt. Jag får in 26,5 filer. Skulle man få den fina infopanelen från Windows 8 längst ner blir det 28 filer. Sen kunde de göra om det värdelösa verktygsfältet i Windows 7 utforskare med samma storlek och ha knappar (med text som option) och nerfällningsmenyer. Skulle fungera utmärkt och ge betydligt fler filer i listan än Windows 8 utforskare. Att gömma Ribbon-fältet är inte en option, då det får anses vara en del av utforskaren.

http://i.imgur.com/M1KC8.png

Du kan ta bort båda två på Windows 7 i Organize -> Layout [Details pane & Library]
Skulle möjligheten att ta bort "Organize" panelen vilket man knappt använder så funkar det perfekt

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du kan ta bort båda två på Windows 7 i Organize -> Layout [Details pane & Library]
Skulle möjligheten att ta bort "Organize" panelen vilket man knappt använder så funkar det perfekt

Aha, man kan stänga av Libraries-headern också. Hade inte tänkt på det, eftersom jag inte använt den speciellt mycket.

Jag undrar varför deras Windows 7-infopanel längst ner är betydligt större än min. Kan inte komma ihåg att jag gjort någon förändring på den. Kanske hänger det ihop med någon annan inställning jag gjort. Det enda småpill jag ändrat på är ramtjockleken på fönsterkanterna, men eftersom fönstrena var maximerade i bildexemplet spelade det ingen roll just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Aha, man kan stänga av Libraries-headern också. Hade inte tänkt på det, eftersom jag inte använt den speciellt mycket.

Jag undrar varför deras Windows 7-infopanel längst ner är betydligt större än min. Kan inte komma ihåg att jag gjort någon förändring på den. Kanske hänger det ihop med någon annan inställning jag gjort. Det enda småpill jag ändrat på är ramtjockleken på fönsterkanterna, men eftersom fönstrena var maximerade i bildexemplet spelade det ingen roll just där.

Deras är större, jag har inte heller rört details pane storlek och den är klart förstorad. Lite Apple move i det hela.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jag gjorde en Temp-mapp och kopierade en fil en bunt gånger och tog ett screenshot i exakt samma upplösning som de använt på bloggen. Denna undviker då "Libraries" som har en header och gör att man ser färre filer än normalt. Jag får in 26,5 filer. Skulle man få den fina infopanelen från Windows 8 längst ner blir det 28 filer. Sen kunde de göra om det värdelösa verktygsfältet i Windows 7 utforskare med samma storlek och ha knappar (med text som option) och nerfällningsmenyer. Skulle fungera utmärkt och ge betydligt fler filer i listan än Windows 8 utforskare. Att gömma Ribbon-fältet är inte en option, då det får anses vara en del av utforskaren.

http://i.imgur.com/M1KC8.png

Varför är inte minimering av Ribbon ett alternativ? Minimerar man den så frigörs 3 rader. Dvs att Windows 8 antagligen hamnar på 27 filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Varför är inte minimering av Ribbon ett alternativ? Minimerar man den så frigörs 3 rader. Dvs att Windows 8 antagligen hamnar på 27 filer.

För att det är ett standard-verktygsfältet och just den finessen de framför i bloggen? Tar jag bort förhandsvisningspanelen i Windows 7 så hamnar jag på 28 filer, men jag valde att ha den kvar eftersom den är standard. Kvarstår också att bloggförfattaren valde konstruera en bild så att Windows 8 med feta ribbonfältet framstod som bättre än det egentligen är. Fast nu pratar vi om enstaka filrader, men rätt ska vara rätt tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Buio:

För att det är ett standard-verktygsfältet och just den finessen de framför i bloggen? Tar jag bort förhandsvisningspanelen i Windows 7 så hamnar jag på 28 filer, men jag valde att ha den kvar eftersom den är standard. Kvarstår också att bloggförfattaren valde konstruera en bild så att Windows 8 med feta ribbonfältet framstod som bättre än det egentligen är. Fast nu pratar vi om enstaka filrader, men rätt ska vara rätt tycker jag.

Men de framförde också i bloggen att för avancerade användare kan man minimera ribbon. Det är absolut inte ett alternativ att ha den minimerad och låta tekniskt okunniga lista hur hur man maximerar den. Gör man något som är mittemellan så blir det för klumpigt för min smak och för avancerat för okunniga.

Sen när jag väl fixar en W8-tablet så kommer det vara mycket trevligt med större knappar för de funktioner man använder oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Multiskärmsstödet i w7 är dock helt värdelöst, inget stöd för "virtuella skärmar" som i *nix X11, inget stöd för att få taskbaren över flera skärmar (krävs tredjepartsmjukvara och har hittills inte hittat en bra sådan). Inget stöd för olika bakgrundsbilder eller olika placering av bakgrundsbilder. Stora problem med vissa spel som kräver fullscreen (men detta kan ju bero på spelet och inte W7). Problem att välja vilket fönster ett fullscreen spel ska ligga på etc etc etc.. Jag hoppar mycket mellan Ubuntu och W7 och är det någonting jag saknar i W7 ifrån ubuntu så är det en mjukvarucentral och en vettig skärmhanterare (apt-get/synaptic är så jävla nice!).

Flerskärms taskbar om jag minns rätt har redan setts i W8.

Problemet med spelen ligger i hur 'fullskärmsläge' hanteras, eller snarare vad det är. Äkta fullskärmsläge gör att allt annat slutar att hanteras/ritas; vilket ger ökad prestanda (Spelet får mer kontroll över grafik kortet). "Windowed Fullscreen" kallas ofta läget om man vill att ett program fortfarande ska kunna ta upp en hel skärm, men ändå inte stoppa hanterandet av andra element. Det är av denna anledning som det ibland kan ta lite tid att alt-tabba mellan, samtidigt som därför bakgrunds programens popups och så vidare normalt inte kan visas. Det finns självklart ett problem här; det finns inget eget sätt i Windows att få ett program att köra utan dess fönster element, utan du måste använda tredjeparts program eller ha det inbygt i det programmet.

Skrivet av Commander:

Finns det något lätt sätt att länka D:/Music till C:/Users/$user/Music ? Sökt som en galning men hittar inget. (D:/Music har allt från musik till kataloger som innehåller musik)

MKLINK /D "C:\Users\%USERNAME%\Music" "D:\Music"

Observera att du måste ta bort Music i %USERNAME% först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Men de framförde också i bloggen att för avancerade användare kan man minimera ribbon. Det är absolut inte ett alternativ att ha den minimerad och låta tekniskt okunniga lista hur hur man maximerar den. Gör man något som är mittemellan så blir det för klumpigt för min smak och för avancerat för okunniga.

Det handlade mest om jämförelsen, att försöka jämföra äpplen med äpplen. Microsoft hade i bloggen sett till att Windows 7 fått betydligt färre filer synliga på ett sätt som inte var schyst. Visst kan man minimera ribbon-fältet, men det är på som standard och min jämförelse var med det som var på i Windows 7 som standard. Precis på samma sätt som man kan minimera ribbon kunde man också ta bort delar i Windows 7-utforskaren vilket är en annan historia.

Permalänk
Skrivet av formerself:

Varför är inte minimering av Ribbon ett alternativ? Minimerar man den så frigörs 3 rader. Dvs att Windows 8 antagligen hamnar på 27 filer.

Skrivet av Buio:

För att det är ett standard-verktygsfältet och just den finessen de framför i bloggen? Tar jag bort förhandsvisningspanelen i Windows 7 så hamnar jag på 28 filer, men jag valde att ha den kvar eftersom den är standard. Kvarstår också att bloggförfattaren valde konstruera en bild så att Windows 8 med feta ribbonfältet framstod som bättre än det egentligen är. Fast nu pratar vi om enstaka filrader, men rätt ska vara rätt tycker jag.

Eller så har man en vettig upplösning (hint: 1920x1200+) så kommer de där 3-4 filerna som inte syns vara en piss i havet och så spelar det ingen roll att man har en liten bar uppe och nere

Permalänk
Skrivet av Commander:

Deras är större, jag har inte heller rört details pane storlek och den är klart förstorad. Lite Apple move i det hela.

Det går att dra upp den och göra den större. Deras är dock inte standardstorlek, de måste ha dragit upp den en bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Eller så har man en vettig upplösning (hint: 1920x1200+) så kommer de där 3-4 filerna som inte syns vara en piss i havet och så spelar det ingen roll att man har en liten bar uppe och nere

Jag har haft 1920x1200 i många år nu och jagar ändå vertikalt utrymme om det går. Ifall jag med några enkla inställningar kan få några extra rader varje gång jag tittar under flera år framåt blir det väldigt många rader till slut. Speciellt i webbläsare är det praktiskt, men där är de faktiskt rätt optimerade från start idag. Undrar när MS ska lägga till Ribbon i IE?

Permalänk
Medlem

hehe, jag kör stenhårt med 4/3-skärmar, tycker om vertikalt utrymme.

Men alltså, den där utforskaren verkar inte så nödvändig, massa förenklanden bara för Greta som sitter och ska fippla med fotona typ. Kan de inte göra två fönster i ett, som i Ubuntu, den är ju faktiskt rätt nice.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Jag har haft 1920x1200 i många år nu och jagar ändå vertikalt utrymme om det går. Ifall jag med några enkla inställningar kan få några extra rader varje gång jag tittar under flera år framåt blir det väldigt många rader till slut. Speciellt i webbläsare är det praktiskt, men där är de faktiskt rätt optimerade från start idag. Undrar när MS ska lägga till Ribbon i IE?

Om du nu ägt en skärm med upplösningen 1920x1200 i många år nu borde du väl ha kunnat spara ihop till en 27-30" med högre upplösning?

Permalänk

Kan man editera om vad som ska synas på denna översta list? Om delete och kopiera etc finns där tar det enbart plats då jag personligen använder endast kortkommandon. Ribbon ser ändå inget rolig ut i mina ögon. Därimot ser jag att detta kommer var väldigt bra för användare med mindre kunskap. Det är lättare att klicka runt och få en förståelse av det hela då. MEN Microsoft kanske skulle börja tänka efter vad verisionsnamnen ska ha för innebörd. Kanske skulle Home ha mycket med Ribbon att göra medans Professional ska vara mindre för mera avancerade användare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden:

Kan man editera om vad som ska synas på denna översta list? Om delete och kopiera etc finns där tar det enbart plats då jag personligen använder endast kortkommandon. Ribbon ser ändå inget rolig ut i mina ögon. Därimot ser jag att detta kommer var väldigt bra för användare med mindre kunskap. Det är lättare att klicka runt och få en förståelse av det hela då. MEN Microsoft kanske skulle börja tänka efter vad verisionsnamnen ska ha för innebörd. Kanske skulle Home ha mycket med Ribbon att göra medans Professional ska vara mindre för mera avancerade användare ?

Du har missat vad versionsnamnen har för innebörd.

Det har inget med användarens kunskaper att göra, det är vad de olika versionerna är anpassade för. Home premium är anpassad för hemmet och professional för kontoret.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Som sagt i tidigare trådar, Windows 8 blir oanvändbart innan det kommer mods. Nu ännu en till listan, "Classic menu" eller något i den stilen. Ribbon är ju fullkommligt oanvändbart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841