Lenovo Ideapad A1 – surfplatta för 199 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan de inte spara på de jävla kameror. Skiten kostar en hel del och nyttan är tveksam i bästa fall då det är samma kvalité som på mobilkameror och de flesta har redan en sådan. Vem sitter med en stor platta och tar bilder?

Sedan är det synd att folk satsar bara på plattor med vanliga skärmar Vad hände med colour e-ink grejer? De skulle faktiskt vara något värt att betala.

------------
Hehe, jag måste erkänna, jag har tagit mängder med bilder och filmat rätt mycket med min, särskilt min fyrfota vän till hund fastnar ofta när hon gör nåt tokigt och man råkar ha plattan i näven:p
Så helt onödiga är de inte^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Är det bara jag som inte förstår touchpads i huve taget? Jag har en IBM Laptop med 14" Skärm Touchscreen med Penna, Dual Core processor 1GB och integrerat, varför i hela friden skulle jag vilja ha en iPad? Vad är poängen med dom? Är dom inte som en stor mobiltelefon? De flesta har ju laptops och mobiler med touchscreen, så var kommer behovet av en iPad in? Är det bara snobbar som köper dom eller?

Du kan ju inte jämföra plattor med mobil, Storleken på skärmen gör plattor så mycket trevligare att använda!!
Och behovet av en platta kan man bara förstå när man ägt en ett tag.
Nu har jag ingen själv, men en nära släkting har en iPad som jag tar över så fort jag kommer dit!
Har själv siktet inställt på Transformers plattan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

1600 riksdaler för 8gb-versionen, helt klart ett köp!
Lenovo är väl IBM/dotterbolag eller om de köper delar? någon som vet hur det ligger till?

Permalänk

Schysst platta även om jag aldrig kommer köpa en. Om de istället för att ta mobiler och gjorde dom större tog laptops och gjorde dom till bara skärm hade jag nog kunnat tänka mig en.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Har en iPad (den första med 64gig + 3G) och är väldigt nöjd. Annvänder den i stort sett dagligen då den är så smidig att ta med i ryggsäcken till jobbet.
Där ligger en laptop rejält i lä. En laptop ska koppla still ström och uppstartstid + att den tar plats på ett bord.
Ipad är igång på två sec. från det jag tar upp den ur ryggsäcken.
Nu kollar jag iofs. bara mejlen samt surfar lite allmänt + lite RSS men ändå liksom. En platta är helt enkelt en jäklit bra produkt.
Kanske inte för alla men när det kommer till portabilitet samt enkelheten så.

Det va en dålig laptop du beskriver? Du behöver inte koppla ström till en laptop om den är laddad. Håller med att man ska starta upp eller att den tar plats men att kopplar störm till den är Bullshit. + att man kan ha den igång i vänteläge för då dra den inte mycket störm, för mobiltelefoner och tex ipad / iphone är i stort sätt i vänteläge när dom inte används, kanske inte redigt i vänte läge men är iallafall i ett annat läge för att spara ström. Så med andra ord så menar du att man aldrig behöver ladda batteriet på en Ipad då eller?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem

Inte koppla ström är visst bullshit. Den kanske håller två tim. max beroende på vad jag gör. Med plattan så räcker en laddning ung. tre dagar på jobbet.

Laptopen är en Asus UL30V.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

1600 riksdaler för 8gb-versionen, helt klart ett köp!
Lenovo är väl IBM/dotterbolag eller om de köper delar? någon som vet hur det ligger till?

Lenovo köpte IBMs PC-division. Sen har Lenovo mycket crap oxå, mer eller mindre alla laptops utan "thinkpad"-märkningen från dem är kinaplast deluxe!

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

vad är det för prolle, och ram?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

vad är det för prolle, och ram?:)

Från artikeln: "Under skalet snurrar en enkelkärnig ARM Cortex A8-processor".

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Från artikeln: "Under skalet snurrar en enkelkärnig ARM Cortex A8-processor".

ursäkta för dåligt skrivet av mig.

klockfrekvensen menade jag:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Tur att den inte liknar iPad Inga rättegångstvister och indragna batcher p.g.a. försäljningsstopp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tur att den inte liknar iPad Inga rättegångstvister och indragna batcher p.g.a. försäljningsstopp.

men apple kanske hittar nått;)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrester:

Inte koppla ström är visst bullshit. Den kanske håller två tim. max beroende på vad jag gör. Med plattan så räcker en laddning ung. tre dagar på jobbet.

Laptopen är en Asus UL30V.

Min laptop håller 5-6h om jag bara kör ordbehandling och/eller tittar på bilder.
Laptopen är en Acer 3820tg.

Sällan jag är 6h utan ett kontaktuttag på jobbet faktiskt.

Förstår dock din poäng, min Nook Color har en standbytid på runt 3veckor, riktigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Inte koppla ström är visst bullshit. Den kanske håller två tim. max beroende på vad jag gör. Med plattan så räcker en laddning ung. tre dagar på jobbet.

Laptopen är en Asus UL30V.

Min UL30 håller i ca 4 timmar av surf på wifi och ordbehandling.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Är det bara jag som inte förstår touchpads i huve taget? Jag har en IBM Laptop med 14" Skärm Touchscreen med Penna, Dual Core processor 1GB och integrerat, varför i hela friden skulle jag vilja ha en iPad? Vad är poängen med dom? Är dom inte som en stor mobiltelefon? De flesta har ju laptops och mobiler med touchscreen, så var kommer behovet av en iPad in? Är det bara snobbar som köper dom eller?

Du får ju galet mycket sämre processor med random arm iaf.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

ursäkta för dåligt skrivet av mig.

klockfrekvensen menade jag:D

* 7 -inch 1024x600 display
* 1GHz Cortex A8 processor
* 8GB, 16GB, or 32GB storage
* SD Card reader and microSD card reader
* 3MP rear shooter
* VGA front camera
* Android 2.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

* 7 -inch 1024x600 display
* 1GHz Cortex A8 processor
* 8GB, 16GB, or 32GB storage
* SD Card reader and microSD card reader
* 3MP rear shooter
* VGA front camera
* Android 2.3

Tackar!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Usch, Android 2.3...
Skulle nog vara trevligare med 3.0

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Är det bara jag som inte förstår touchpads i huve taget? Jag har en IBM Laptop med 14" Skärm Touchscreen med Penna, Dual Core processor 1GB och integrerat, varför i hela friden skulle jag vilja ha en iPad? Vad är poängen med dom? Är dom inte som en stor mobiltelefon? De flesta har ju laptops och mobiler med touchscreen, så var kommer behovet av en iPad in? Är det bara snobbar som köper dom eller?

Alla anställda på mitt jobb har Ipad 2 och ersätter våra bärbara mestadels av tiden. Vi har lätta Dell Latitude 4200 eller macbook air också men Ipaden används vid kurser (köra powerpoint på projektor), microsoft exchange, köra alla våra vanliga program (även typ adobe CS etc) tack vare Citrix (vi gjorde som alla andra och slängde ut alla våra servrar och kör allt via Citrix). Lättare att använda på flyget, t o m en macbook air är hopplös i en flygstol. Jag behöver tillgång till manualer, avtal etc och allt det finns smidigt tillgängligt. Att den går igång direkt utan någon boot eller väntan på att gå ur vila är ett klart plus, batteritiden klarar en hel arbetsdag. Det är typ så vi använder dem. Vi har utvärderat en samsungplatta också, men den var för långsam och något instabil så än så länge hänger vi kvar vid den lite dyrare Applelösningen. Eftersom jag är IT-ansvarig så är det tacksamt att alla redan kan använda ipad eftersom samtliga är vana vid iPhone - det spar supporttid!

Hursomhelst, upplösning betyder inte så mycket för oss, men skärmen bör vara minst 9", skulle nog vilja se 11". Försök editera ett excelark på en 7" så förstår du varför. Annars gör Lenovo bra grejer, köpte in ett gäng X200 och de rullar på bra så en platta från Lenovo blir det allt att titta närmare på.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Medlem

Det verkar fortfarande vara ett problem att de med surfplattor har svårt att på riktigt motivera vad de är bra för. Jag är inte emot själva idén, men av alla svar att döma kan man kompilera lista.

Fördelar:

- Bättre batteritid
- Snabbare boot än en bärbar (detta stämmer inte, då om man sätter datorn i vänteläge så bootar den på ca 0,3 sekunder)
- Mer portabel (slösurfa, lättare att ta med sig osv)

Nackdelar:

- Hiskelig price/performance (dyr för vad den kan göra)
- Kan inte ersätta en laptop (om man inte bara surfar)
- Ytterligare en teknisk pryl att släpa runt på

Jag tycker fortfarande att surfplattor mest är en lyxpryl även om de finns arbetsområden eller vanor (t.ex. att man reser mycket och långt) där de absolut kan vara ett reelt alternativ till en bärbar, men för den stora massan är inte plattorna något vettigt utan bara en lyxpryl då ett verkligt behov inte verkar finnas?

Det finns också otaliga trådar på internet med roliga rubriker som ungefär "Hjälp mig att motivera ett köp av en ipad2" -- det säger väl något? Varför skulle man behöva bli motiverad till att köpa en surfplatta? Om man inte själv vet varför man ska ha en, varför ska man då ha en då?

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Skrivet av Tommie:

Nackdelar:

- Hiskelig price/performance (dyr för vad den kan göra)
- Kan inte ersätta en laptop (om man inte bara surfar)
- Ytterligare en teknisk pryl att släpa runt på

Nja, visst kan den ersätta en laptop, om du inte har en massa applikationer som du ska köra lokalt (än så länge de flesta privatpersoner antar jag). Men en fördel har vi inte berört, och det är att en platta är bättre att spela spel på. Jag har en Alienware m18x, en gammal Asus G53, en Lifebook med en i7 och borde vara rustad för mobilt spelande. Men boota upp, in med steam, ladda in spelet och sen sitta i konstig ställning och försöka använda styrplattan istället för mus... nä.... det bli inte av. Min Xperia Play och iPad blir däremot flitigt använda för spel.

Man ska inte glömma att Electronic Arts tjänar mer pengar på IOS än någon annan plattform. Spel på plattor är långt viktigare för spelindustrin än spel till datorer.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Ser ingen poäng med plattor. Meningslösa.
Halva prestandan av en laptop, hälften av alla möjligheter, till ett löjligt pris förhållandevis.

Jag använder bara min för att titta på film på bussen och flyg och liknande och med en surfplatta får man en hyfsat stor skärm.

Permalänk
Medlem

4:e kvartalet, 1600 riksdaler. Det blir en 8gb version till dottern i julklapp så får jag ha min dator ifred.

Permalänk
Medlem

Någon som hört någon om när den kommer att släppas innanför de svenska gränserna? Eller kanske rent av någonstans där man kan få tag på den inom kort från en pålitlig handlare?

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!