Antec Kühler 620 låter konstigt (med ljudfil)

Permalänk
Medlem

Antec Kühler 620 låter konstigt (med ljudfil)

Tjena,

Jag monterade ihop en dator i veckan och tror att det är nått knepigt med kylaren.
Pumpen "knastrar" ganska högt. Jag hör det tydligt på 3 meters håll från ett stängt Fractal R2 chassi.
Det är första gången jag lyssnar på en pump till en vattenkylning, men man har ju haft akvarium...:)

Jag slänger med en ljudfil som ni kan lyssna på, den är inspelad precis vid pumpen.

Mina temps efter lite användning ser normala ut?

Thoughts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leandr:

Tjena,

Jag monterade ihop en dator i veckan och tror att det är nått knepigt med kylaren.
Pumpen "knastrar" ganska högt. Jag hör det tydligt på 3 meters håll från ett stängt Fractal R2 chassi.
Det är första gången jag lyssnar på en pump till en vattenkylning, men man har ju haft akvarium...:)

Jag slänger med en ljudfil som ni kan lyssna på, den är inspelad precis vid pumpen.

Mina temps efter lite användning ser normala ut?
http://leandr.se/public/hwmonitor_01.JPG?_cache=1315032110

Thoughts?

Stäng av fläktkontrollen i BIOS. Det är din pump som går vid ungefär 5 vilt vilket inte är helt sådär jätte bra

Se till att den får 12 volt så ska du se att det blir bättre (hade samma problem när jag bytte moderkort, blev rätt skraj först men sen såg jag att fläktkontrollen va på, stängde av och sen funkade den perfekt )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Stäng av fläktkontrollen i BIOS. Det är din pump som går vid ungefär 5 vilt vilket inte är helt sådär jätte bra

Se till att den får 12 volt så ska du se att det blir bättre (hade samma problem när jag bytte moderkort, blev rätt skraj först men sen såg jag att fläktkontrollen va på, stängde av och sen funkade den perfekt )

Alright, då ska vi se.
Jag kopplade in den i Fractals fan controller och drog på max.
Men tycker fortfarande den knastrar lite.
Jag testade att byta till CPU-fan efter att ha stängt av den controllern i BIOS.
Jag hör ingen skillnad på om den sitter i Fractals fan controller eller i CPU-fan så dom borde ge samma volt.

Jag försökte googla lite för att se om Fractals fan controller ger 12 volt när man drar på max, men hittar inget.
Finns det någon mjukvara som kan visa mig hur många volt moderkortets fläktkontakter ger mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leandr:

Alright, då ska vi se.
Jag kopplade in den i Fractals fan controller och drog på max.
Men tycker fortfarande den knastrar lite.
Jag testade att byta till CPU-fan efter att ha stängt av den controllern i BIOS.
Jag hör ingen skillnad på om den sitter i Fractals fan controller eller i CPU-fan så dom borde ge samma volt.

Jag försökte googla lite för att se om Fractals fan controller ger 12 volt när man drar på max, men hittar inget.
Finns det någon mjukvara som kan visa mig hur många volt moderkortets fläktkontakter ger mig?

Sätt den i CPU (inte i fläktkontrollen (varför skulle du vilja styra pumpen för..?)) och låt den vara där en stund, det tar lite tid för den att "funka till 100%". Se till att du inte har automatisk fläktstyrning i BIOS

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Sätt den i CPU (inte i fläktkontrollen (varför skulle du vilja styra pumpen för..?)) och låt den vara där en stund, det tar lite tid för den att "funka till 100%". Se till att du inte har automatisk fläktstyrning i BIOS

Nu läste du nog mitt inlägg lite snabbt.
Jag skrev att jag hade stängt av automatiskt fläktstyrning för CPU-fan i BIOS, och att jag testade den där i.
Jag skrev också att jag testade i en fläktcontroller på MAX, vilket borde ge 12 volt.
Men att den ändå knastrar.

Så min fråga var om man kunde kolla om CPU-fan verkligen ger 12 volt.
Eller om någon visste hur mycket Fractals fläktcontroller ger, då det får samma effekt oavsett var jag har den.

Hur som helst, jag spelade in en ny ljudfil när den sitter i CPU-fan.
Inspelat på samma ställe och visst låter den mindre, men jag tycker fortfarande den låter mycket.
Men du/ni som har en kanske kan lyssna hur era låter i jämförelse?

Ljudfil för pumpen i CPU-fan med fläktstyrning off.
Inspelningen är gjord några cm från den inne i chassit.

Permalänk
Medlem

förmodligen är din impeller kass reklamera!
hade akvariepumpar som lät så bytte impellern o den blev tyst igen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leandr:

Nu läste du nog mitt inlägg lite snabbt.
Jag skrev att jag hade stängt av automatiskt fläktstyrning för CPU-fan i BIOS, och att jag testade den där i.
Jag skrev också att jag testade i en fläktcontroller på MAX, vilket borde ge 12 volt.
Men att den ändå knastrar.

Så min fråga var om man kunde kolla om CPU-fan verkligen ger 12 volt.
Eller om någon visste hur mycket Fractals fläktcontroller ger, då det får samma effekt oavsett var jag har den.

Hur som helst, jag spelade in en ny ljudfil när den sitter i CPU-fan.
Inspelat på samma ställe och visst låter den mindre, men jag tycker fortfarande den låter mycket.
Men du/ni som har en kanske kan lyssna hur era låter i jämförelse?

Ljudfil för pumpen i CPU-fan med fläktstyrning off.
Inspelningen är gjord några cm från den inne i chassit.

Hmm...nae jag vet inte, min har låtit precis likadant, men då hade jag fjäktstyrning på och när jag stängde av den så blev den bra igen...slut på idéer

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Jag har samma problem när min burk står upp, när den ligger ned så är den i princip ljudlös. Någon som vet varför?

Permalänk
Medlem

Kan det vara luft i systemet som låter?

Har samma system sen ett par dagar tillbaka och är supernöjd, men förra hardcorevattenkylningen man hade lät som fan när man hade luft i systemet.

Permalänk
Medlem

Två intresanta svar. Jag skall testa lite olika vinklar på burken i morgon.
Kan ju mycket väl vara luft som hamnar på bra eller dåliga ställen beroende på hur kylaren lutar.

Hur har ni monterat radiatorn och blocket? Slangarna på min radiator sitter närmst chassits tak.
Och blocket sitter med slangarna ner, så texten är vågrät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick du ordning på det, eller va det bara att byta?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har haft samma problem, såg en video på youtube om en som har samma problem, en nisse svarade "turn the cpu cooler around so the logo is turned upright"

jag gjorde likadant, oljudet slutade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Fick du ordning på det, eller va det bara att byta?

Har inte hunnit testa än, Diablo 3 betan F&F släpptes ju så fastnade lite lätt framför streams.
Snurra den ett halvt varv på blocket kanske är en lösning.
Skall väg över helgen, med på måndag eller tisdag nästa vecka skall jag se om jag kan lösa det.

Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Har du hunnit testa ännu?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Har precis samma fel. Funkade igår när jag satte ihop datorn, men idag började den knastra.
Första jag gjorde var att stänga av QFAN, funkade som sagt i en dag. Sen prövade jag att vända på radiator och vända på pumpen.

Nu har jag skickat in den till Inet och funderar på att lägga till lite pengar och ta Corsair H80 istället. Många som har problem med Antec Kuhler kylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Hur har det gått? Har du hunnit testa ännu?

Yes, nu har jag testat!
Och det har inte gått bra.
Fortfarande samma fel, spelar ingen roll hur jag än vrider, vänder osv, den låter.

Skall gå tillbaks till Inet med den så snart som möjligt.
Men jag får ringer dom först och höra hur dom hanterar kylare.
För jag vill helst inte montera bort fästet från moderkortet om jag skall få en ny.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med min Antec Kühler H2O 620. Har provat det mesta men ljudet är där. Så frågan är vad man gör nu. Var i kontakt med Inet men de vill så klart ta in den på funktionskontroll. Har ingen större lust att vara utan CPU-kylare/dator så jag föreslog att jag att de kunde reservera priset för en ny kylare från mitt konto så att jag kunde få en utbytes kylare samtidigt som jag skickade in den gamla.

Vilket dom inte ville.. Jag föreslog att jag köpte en till och fick pengarna tillbaka när felet var konstaterat, då varnade de för att jag kunde bli sittande med två kylare.

Jaja.. Vet inte riktigt vad jag ska göra, har byggt om kylningen i dator för runt 1500kr för att få en tyst och behaglig ljudtemperatur. Så minst sagt rätt surt det här.

Frågan är om man ska våga köpa en likadan så länge eller köpa en dyrare modell. Men vet man verkligen att de är tysta? Har sett videos från både Corsair och Antec på rassel.. Hur mycket "ska" de låta? Kör med två Scythe Gentle Typhoon 1850rpm på min kylare. Har kopplat dessa till en extern fläktkontroller, så det enda som moderkortet kör är att driva pumpen. Borde inte vara det som orsakar oljudet... Eller? Har även provat att driva pumpen med separat 12V men ljudet är det samma...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Fan va synd att det strular. Hoppas Inet honorerar sitt goda rykte nu. Går ju i köpropet själv nämligen.

Ett system som är designat för att vara knäpptyst ska inte ha denna typ av missljud. Får hoppas att Antec kan lokalisera felet bara.

Spa:et härhemma låter precis lika illa när det är dåligt med vattenflöde till impellen, så det känns lite om att det är missat att fylla hela vägen upp med kylmedium.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Har precis samma problem med min Antec Kühler H2O 620. Har provat det mesta men ljudet är där. Så frågan är vad man gör nu. Var i kontakt med Inet men de vill så klart ta in den på funktionskontroll. Har ingen större lust att vara utan CPU-kylare/dator så jag föreslog att jag att de kunde reservera priset för en ny kylare från mitt konto så att jag kunde få en utbytes kylare samtidigt som jag skickade in den gamla.

Vilket dom inte ville.. Jag föreslog att jag köpte en till och fick pengarna tillbaka när felet var konstaterat, då varnade de för att jag kunde bli sittande med två kylare.

Jaja.. Vet inte riktigt vad jag ska göra, har byggt om kylningen i dator för runt 1500kr för att få en tyst och behaglig ljudtemperatur. Så minst sagt rätt surt det här.

Frågan är om man ska våga köpa en likadan så länge eller köpa en dyrare modell. Men vet man verkligen att de är tysta? Har sett videos från både Corsair och Antec på rassel.. Hur mycket "ska" de låta? Kör med två Scythe Gentle Typhoon 1850rpm på min kylare. Har kopplat dessa till en extern fläktkontroller, så det enda som moderkortet kör är att driva pumpen. Borde inte vara det som orsakar oljudet... Eller? Har även provat att driva pumpen med separat 12V men ljudet är det samma...

Jag pratade precis med Inet och dom ville att jag skulle åka in med kylaren så komplett som möjligt.
Om dom lagar felet och testar att den fungerar kan jag ju ta tillbaks den.
Erbjuder dom mig en helt ny kylare, skall jag höra om dom inte kan testa den först för jag vill ju inte behöva byta fästen och rengöra processorn i onödan.

Oavsett så blir jag av med kylaren, så får sätta på Intels originalkylare så länge.

Permalänk
Medlem

Tyvärr var jag tvungen att klippa av ena benet(den vita spärren på undersidan av moderkortet) på originalkylaren då den helt enkelt inte gick att få loss som de andra tre. Så jag har helt enkelt ingen kylare att använda under tiden. Surt.

Skulle vara väldigt intressant att höra hur det går för dig? Hur lång tid det tog innan du fick tillbaka kylaren och om problemet är löst.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Tyvärr var jag tvungen att klippa av ena benet(den vita spärren på undersidan av moderkortet) på originalkylaren då den helt enkelt inte gick att få loss som de andra tre. Så jag har helt enkelt ingen kylare att använda under tiden. Surt.

Skulle vara väldigt intressant att höra hur det går för dig? Hur lång tid det tog innan du fick tillbaka kylaren och om problemet är löst.

Jag ska montera på Intels kylare idag, förhoppningsvis hinner jag till Inet med den kassa kylaren imorgon.
Återkommer när jag lämnat in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Tyvärr var jag tvungen att klippa av ena benet(den vita spärren på undersidan av moderkortet) på originalkylaren då den helt enkelt inte gick att få loss som de andra tre. Så jag har helt enkelt ingen kylare att använda under tiden. Surt.

Skulle vara väldigt intressant att höra hur det går för dig? Hur lång tid det tog innan du fick tillbaka kylaren och om problemet är löst.

Nu har jag lämnat in kylaren.
Dom två jag pratade med på Inet hade precis som jag, ingen erfarenhet av vattenkylning, så dom var osäkra på om det var ett missljud eller om den skall låta så.
Men dom tog den som ett garantiärende och skickade iväg den.
Återkommer som sagt när jag fått besked.

Permalänk
Skrivet av Leandr:

Två intresanta svar. Jag skall testa lite olika vinklar på burken i morgon.
Kan ju mycket väl vara luft som hamnar på bra eller dåliga ställen beroende på hur kylaren lutar.

Hur har ni monterat radiatorn och blocket? Slangarna på min radiator sitter närmst chassits tak.
Och blocket sitter med slangarna ner, så texten är vågrät.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en 920 och hade liknande problem, detta var när slangarna på blocket var nedåt så man kunde läsa texten.
ta loss blocket och vänd och vrid på det(försiktigt, skaka inte) och montera sedan blocket med slangarna uppåt.

Funkade för mig

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av Leandr:

Nu har jag lämnat in kylaren.
Dom två jag pratade med på Inet hade precis som jag, ingen erfarenhet av vattenkylning, så dom var osäkra på om det var ett missljud eller om den skall låta så.
Men dom tog den som ett garantiärende och skickade iväg den.
Återkommer som sagt när jag fått besked.

Mitt tips om du har lämnat in den är att när du får tillbaka den så följ steg två som jag skrev nyss.
alltså montera blocket "upp och ned" verkar minimera risken för oljud från blocket..

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Teknikerna på Ringön verkar se ljudet som ett fel då dom beställt en reservdel/utbytesenhet.

Permalänk
Skrivet av Leandr:

Teknikerna på Ringön verkar se ljudet som ett fel då dom beställt en reservdel/utbytesenhet.

http://www.leandr.se/public/status.jpg

Klart att det är ett fel!

Komplett bytte ut min 920 för samma sak, tog dock 5 veckor men ändå

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Jag har en 920 och hade liknande problem, detta var när slangarna på blocket var nedåt så man kunde läsa texten.
ta loss blocket och vänd och vrid på det(försiktigt, skaka inte) och montera sedan blocket med slangarna uppåt.

Funkade för mig

Hur har du slangarna på radiatorn föresten?
Ligger dom mot taket i chassit eller nedåt? Eller kanske åt någon sida?

Permalänk
Skrivet av Leandr:

Hur har du slangarna på radiatorn föresten?
Ligger dom mot taket i chassit eller nedåt? Eller kanske åt någon sida?

mot "taket" så att säga, monterade det så av en slump för det såg bättre ut med radiatorslangarna.
provade sedan att montera pumpblocket med slangarna nedåt så antecloggan var på rätt håll, då fick jag missljud efter att datorn varit igång i EN minut och sedan försvann de inte.

så vad jag har lärt mig av det är följande; montera pumpblocket upp och ned för att minimera risken för missljud!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Idag hämtade jag kylaren. Fick en ny ouppackad.
Installerade den precis och den är helt tyst, hör inte pumpen alls.

Permalänk
Medlem

Vad kul att höra Leandr! Själv så provade jag var limited_edition skrev eftersom uppåt var det enda sätt jag inte provat. Du låter pumpen ytterst ytterst lite men, riktigt skönt, med en homogent ljud. Det är inte riktigt som jag hoppats men det här kan jag iaf leva med utan att störa mig rejält på det.

Önskar jag kunde höra hur din låter så att man kan få en fingervisning hur det "ska" låta.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC