HD6870 Överklockningsfail?

Permalänk

HD6870 Överklockningsfail?

Tja!

Nu är det så att jag sitter med ett Asus HD6870 i min burk, och det fungerar grymt. Problemet är att jag gillar ju att överclocka det lite, bara i cataclyst control center så inga jätteändringar. Men när jag väl överclockar kortet så efter kanske en kvart av belastning så delar min skärm upp sin i två delar. Detta händer dock bara när jag överclockar :S det ligger inte heller på några höga temperaturer när jag väl överclockar.

Någon som vet hur man kan fixa detta? Eller har jag helt enkelt förstört något på mitt grafikkort?

MvH Niklas

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk

Du kan inte klocka sönder ett grafikkort i catalyst controlcenter. Att det krashar för dig beror på för höga frekvenser, det kräver mer ström än vad som tillförst. Ber man om hjälp med överklockning så bör man alltid skriva vad för frekvenser man ligger på, annars blir det väldigt svårt att hjälpa.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du kan inte klocka sönder ett grafikkort i catalyst controlcenter. Att det krashar för dig beror på för höga frekvenser, det kräver mer ström än vad som tillförst. Ber man om hjälp med överklockning så bör man alltid skriva vad för frekvenser man ligger på, annars blir det väldigt svårt att hjälpa.

Det jag överklockat är High performance memory clock settings: 1250MHz
Och High Performance GPU clock settings: 1000MHz

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Det jag överklockat är High performance memory clock settings: 1250MHz
Och High Performance GPU clock settings: 1000MHz

ska du upp i 1000mhz på 6870 behöver du garanterat Vcore höjning!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av Cryostatic:

Det jag överklockat är High performance memory clock settings: 1250MHz
Och High Performance GPU clock settings: 1000MHz

Det högsta mitt kort går till innan det börjar krasha i spel är 945 på GPU och 1145 på memory, jag tvivlar starkt på att ditt kort klarar högre än så under belastning.

Permalänk
Medlem

För höga frekvenser utan spänningshöjning. Dra hem msi afterburner.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

När du överklockar, drar du bara upp spakarna så långt du når och tror att det är stabilt för att du kan idla i windows med de inställningarna? (De är ändå nerklockade när du idlar).

Permalänk
Medlem

Mitt 6870 klarar 1000 gpu 1200 minne på autospänning. Går jag högre på minnet så har samma sak hänt mig. Efter en omstart så blir allt som normalt igen. Kör dock vattenkylt så tempen på gpu går aldrig över 55-60 grader. Men som folk tidigare sagt så höj spänningen. Lycka till.

Permalänk

Antingen kan du höja spänningen (men då finns det en liten risk att kortet havererar). Eller så sänker du inställningarna och stresstestar. Bäst är att börja lågt, sedan höja sakta men säkert, ex. 30mhz i taget från grundklock.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt