Permalänk
Medlem

ökar det verkligen luftflödet???

asså jag måste fråga alla experter här om jag är dum... för jag kan inte fatta att montera två likadana fläktar i samma riktning (ex. på båda sidor om en radiator) skulle göra någon märkbar skillnad... det borde väl inte öka luftflödet något??? men sen såg jag någon rew. på en "COOLIT ECO ALC LIQUID" och då sa han att han sänkte prossesor tempen med typ 8 grader när han monterade en fläkt tilll... men jag tycker det verkar olågiskt...

Snälla förklara för mig...

kolla gärna in mitt bygge...
http://www.sweclockers.com/galleri/7779-htpc-v20

Permalänk

Vad jag har förstått så ökar det luftflödet med ca 50% men såklart att föredra en större radiator.

Permalänk
Medlem

Alltså det är såhär vare sig du har en 120rad eller 240rad eller större så desto snabbare fläktar du har desto mer luft kan du föra igenom radiatorn och desto mer kan du kyla ner vattnet.

När man kör 2 fläktar och åt samma hål genom en radiator kallas push&pull konfiguration den ena fläkten trycker igenom den andra drar igenom och detta minskar temperaturen väldigt mycket att köra 2 fläktar jämfört med en speciellt om fläktarna e högvarviga och kan flytta mycket luft eller tex air penetrator.
För tex om du har en tjock radiator då är de svårt för en fläkt att trycka igenom luft sätter du dock en till på andra sidan hjälper den fläkt nummer 1 att få igenom luften och därav förbättrad temperatur

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

En radiator bromsar upp luften så du kan jämföra detta med att det blir bättre om två killar knuffar en släde än en ensam. Samma motstånd men mer kraft att övervinna det.

Det var väl inte ologiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av U1wik:

asså jag måste fråga alla experter här om jag är dum... för jag kan inte fatta att montera två likadana fläktar i samma riktning (ex. på båda sidor om en radiator) skulle göra någon märkbar skillnad... det borde väl inte öka luftflödet något??? men sen såg jag någon rew. på en "COOLIT ECO ALC LIQUID" och då sa han att han sänkte prossesor tempen med typ 8 grader när han monterade en fläkt tilll... men jag tycker det verkar olågiskt...

Snälla förklara för mig...

kolla gärna in mitt bygge...
http://www.sweclockers.com/galleri/7779-htpc-v20

Edit: Ovan kommentar är en mycket bra jämförelse.
En tät radiator kräver högre tryck för att bibehålla samma luftflöde som fläkten annars skulle åstadkomma. Har man en klen fläkt (med lågt tryck) kan det göra stor skillnad att sätta en till fläkt på andra sidan som hjälper till att flytta samma luft.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

ja... svaret är alltså att jag är dum... jag tänkte ju inte på att det finns ett motstånd genom radiatorn... det ju klart som f**n att det gör skillnad då...

Permalänk

Push and pull kallas det. Ja, det hjälper. Särskilt om du har en tjock radiator.