HD5850 Crossfire eller HD6950

Permalänk

HD5850 Crossfire eller HD6950

Hej och allt sånt där!
Mitt gamla HD5850 har börjat väsnas som bara den, fläkten som börjar bli tjurig. Samtidigt är jag sugen på att uppgradera datorn till att bli lite "fetare", prestandamässigt. Har kollat runt på nätet och läst men inte riktigt fått ett svar jag varit nöjd med.

Först och främst vad jag ska göra, såvida jag inte köper ett nytt GPU helt och hållet, är att byta ut fläkten på mitt nuvarande kort mot en ny, så att den slutar väsnas. Frågan är om jag ska köpa ytterligare ett till HD5850 och köra de i Crossfire.

Hade jag gjort det innebär det också att jag behöver uppgradera mitt nätagg till ett något nyare(har för tillfället ett Corsair TX650W, bara 2 PCI-E pins). Detta innebär alltså pengar för en ny fläkt, ett nätagg och ett nytt(begagnat) HD5850.

Ska jag annars istället köpa ett enstaka HD6950 och låsa upp det till att matcha ett HD6970? Vad ger mig störst prestandalyft? Jag spelar en hel del, och spelen som jag har kikaren på just nu är som många andra, Battlefield 3 och Skyrim. Vill gärna försöka hålla mig runt minimum 40 FPS åtminstone, vid de högsta inställningarna.

Ett tredje alternativ vore ju att bara byta fläkten på mitt HD5850 om det fortfarande håller måttet, utan crossfire det vill säga. Tvivlar på detta i och för sig.

Permalänk
Medlem

5850 CF ska ge dig mycket mer prestanda än ett 6950/6970 (dessutom ska det inte gå att låsa upp 6950 längre).

Angående nätagget, 650W räcker gott och väl och du kan ju använda molex -> PCI-E adapters.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

5850 CF ska ge dig mycket mer prestanda än ett 6950/6970 (dessutom ska det inte gå att låsa upp 6950 längre).

Angående nätagget, 650W räcker gott och väl och du kan ju använda molex -> PCI-E adapters.

Åh fan, visste inte om att det fanns som alternativ. Tackar! Någon aning om vart jag kan få tag i adapters? Skulle kunna googla men vet inte vilken sida som vore det bättre alternativet.

Edit: Vid en snabb efterforskning verkar det inte vara något värst ovanligt/svårt att hitta. Tackar än en gång för informationen. Tar gärna emot fler kommentarer dock för att se vad mer det finns att lära om något, haha.

Permalänk
Hedersmedlem

De brukar komma med korten, men finns säkert i välsorterad datorbutik IRL eller på nätet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att två kort ger i regel ifrån sig mer värme = mer fläktljud.
Personligen skulle jag aldrig köra två kort av den anledningen då låg ljudnivå har hög prio för mig.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Värt att tänka på är att två kort ger i regel ifrån sig mer värme = mer fläktljud.
Personligen skulle jag aldrig köra två kort av den anledningen då låg ljudnivå har hög prio för mig.

Tja, innan fläkten på mitt grafikkort började strula så var datorn verkligen knäpptyst. Kanske jag som inte är så värst ljudkänslig men märkte knappt att den var igång ens. Ett andra grafikkort kan jag nog leva med. Även med ljudet som mitt grafikkort ger ifrån sig just nu kan jag nog leva med, då jag använder högtalare när jag spelar, lyssnar på musik och tittar på film så tänker jag inte på det. Det mest frustrerande är att fläkten även får hela bordet att vibrera, vilket är vad som gör det som mest märkbart.

Värmen i chassit är också för den delen låg, mycket lägre än jag trodde faktiskt. Just grafikkortet är ganska varmt, då fläkten är skräp som sagt, men resten var förvånansvärt svalt(i load dvs).

Permalänk
Medlem

Javisst, bara en tänkvärd sak jag ville nämna.
Två kort låter mer än ett, det är ändå ett faktum (även om det i vissa fall bara är marginellt mer). Sedan kan givetvis två tysta kort låta mindre än ett ensamt kort i vissa fall.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)