Permalänk
Medlem

5970 VRM Temp.

Hej Swec,

Blev tipsad av en medlem att kolla temperaturen på mina vrm:er via GPU-Z. Iom att jag kör stockkylare på mitt 5970. Notera att jag klockade ner GPU:erna till 870Mhz från 925, och Vcore från ~1150 till 1112.
Drog igång furmark ett par minuter och fick följande resultat:

Jag antar att det är VDDC som är temperaturerna jag bör ha koll på, och att det är 3faser iom att jag kör 3x75W in i kortet (6+8pin). Nu undrar jag vad rekommenderad temperatur för dessa är, läst om folk som får krasher när de hamnar över 100C, mina peakade på 92C innan fläkten nådde 45% (Där den lägger sig i "balans").

Sen så undrar jag om de ökar i temperatur linjärt? har inte läst på om kylöverföring till luft, men värmeutvecklingen är ju linjär med strömförbrukningen vid fast motstånd. isåfall så borde man kunna ta 90/1.112xVcore för att räkna ut en ungefärlig temperatur? Eller ökar strömförbrukningen ännu mer när jag klockar?

Många frågor, upp till er att svara Swec

Mvh SayZk.

Permalänk
Medlem

Alltså, klockar du och inte ändrar volt kommer ändå watt gå upp för det behövs mer ampere. Så klockning, även utan voltändrinng ger mer värme.. Strömförbrukningen är i watt och den ska vara linjär med värmeutvecklingen.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Alltså, klockar du och inte ändrar volt kommer ändå watt gå upp för det behövs mer ampere. Så klockning, även utan voltändrinng ger mer värme.. Strömförbrukningen är i watt och den ska vara linjär med värmeutvecklingen.

Jo det var det jag misstänkte, blev lite luddigt när jag skrev för jag skyndade mig inför maten

Men du vet inte maxtemp för mina VRM:er? Inte max innan de sprängs, utan så att de inte slits för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jo det var det jag misstänkte, blev lite luddigt när jag skrev för jag skyndade mig inför maten

Men du vet inte maxtemp för mina VRM:er? Inte max innan de sprängs, utan så att de inte slits för mycket.

Jag har oxå läst nåt på 100 grader men jag har inte kollat så noga på det. Har oxå ett 5970 btw, fint kort det där

Och för att göra det lite klarare för dig och andra, det går inte att dela sin gpu elr sin cpu hastighet med volten för att få fram watt. De hör inte ihop på det sättet.
Men vet man watt på orginalklock kan man dela watt med volt och få fram ampere, sen blir det någelunda såhär 30% överklock utan voltändring är 30% mer ampere, men ökar du volt med 30% har du troligtvis samma amper som du hade innan. Detta exemplet gäller någelunda på själva processorn elr gpu:n, men som ni vet påverkar en överklock även andra saker på ett grafikkort elr moderkort, det är inte medräknat här och gör att watt ökar mer.
Har igentligen inte riktiga belägg för detta trotts att jag gått bb1 och bb2 i ellära, men rimligtvis bör det ligga till på detta sätt. Nån med bättre vetande får gärna komplettera och rätta.

Edit: Sen, som alla öveklockare vet blir inte ökningen i volt linjärt med vad processorn elr gpu:n presterar efter en viss gräns, hlet plötsligt behöver man trycka på med mycket volt för att öka i mhz, då gäller inte min uträkning alls längre...

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Text
Edit: Sen, som alla öveklockare vet blir inte ökningen i volt linjärt med vad processorn elr gpu:n presterar efter en viss gräns, hlet plötsligt behöver man trycka på med mycket volt för att öka i mhz, då gäller inte min uträkning alls längre...

Jo det märkte jag efter 900mhz på 5970:n

Och själva GPU:erna drar ju <100W. Iallafall enligt furmark/GPU-Z, snarare närmare 50W ^^

Permalänk
Medlem

Volten vad jag vet, följer ingen linjär kurva vid överklockning.
Men det intressanta är att volt + kallare chipset/cpu oftast resulterar i.bättre resultat. Fast fortfarande samma volt, så migration? Har försökt klura ut länge om det går att beräkna det hela. Vilket inte går. Om ALLA cpuer i en och samma lot hade exakt samma egenskaper efter binning-processen så skulle det kanske gå att få fram en exakt formel.
T.ex. Att ligga på -200C på en CPU resulterar i högre mhz per volt mot ex 40C. Nej sjutton. Ingen lust till huvudvärk

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Volten vad jag vet, följer ingen linjär kurva vid överklockning.
Men det intressanta är att volt + kallare chipset/cpu oftast resulterar i.bättre resultat. Fast fortfarande samma volt, så migration? Har försökt klura ut länge om det går att beräkna det hela. Vilket inte går. Om ALLA cpuer i en och samma lot hade exakt samma egenskaper efter binning-processen så skulle det kanske gå att få fram en exakt formel.
T.ex. Att ligga på -200C på en CPU resulterar i högre mhz per volt mot ex 40C. Nej sjutton. Ingen lust till huvudvärk

Well... Värme ökar ju resistans

Permalänk
Medlem

Dah
Hur blir dock reaktionen vid -200C?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Edit: Sen, som alla öveklockare vet blir inte ökningen i volt linjärt med vad processorn elr gpu:n presterar efter en viss gräns, hlet plötsligt behöver man trycka på med mycket volt för att öka i mhz, då gäller inte min uträkning alls längre...

Ja självklart skrev jag fel, det ska vara att ökningen i WATT inte är linjärt med vad processorn presterar.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/3590

TLDR: De fick upp VRM till 120C i OC på furmark. När de körde Crysis warhead låg temp på 96C.

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24