Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutinen har slutat svara..

Hallå!

Jag har fått detta mytomspunna problem..

Datorn är bara några månader gammal så damm och värmeproblem /trasiga komponenter kan nog uteslutas.
Jag vet att mina temps inte är höga.

I början fick jag detta felmeddelande i 3Dmark, efter att ha laddad hem Asus nya bios som ger kortet högre Volt så försvann det där iaf.

Nu har jag fått felet några gånger när jag bara surfar. Allting hakar upp sig i 10-15 sekunder, sen får jag detta felmeddelande.

Har även fått det när jag spelar upp film på min tv, som är kopplad till datorn med dvi-hdmi. Bilden fastnar, ljudet hackar och hörs i tvns högtalare sen datorns, sen tvns osv. Och sen detta felmeddelande. Kör MPC HC.

Tidigare använde jag även en ljudkabel från datorn till tvn, nu har jag slutat med det då jag märkt att nvidias audio-drivrutiner gör att jag får ljudet via min dvi-kabel!

Dock har jag ju problem nu, så skulle detta kunna vara anledningen till att felmeddelandet dyker upp vid filmtittande?

Har kopplat in audiokabeln nu igen och ska köra så istället så får jag se om det funkar bättre.

Har rensat drivrutiner med Driver Cleaner, in i Safe Mode och kör igen, sen tankat senaste drivrutinerna från nvidia.

Ingen OC på något just nu.

Har t.om klockat ner kortet till standardfrekvenserna.

Förslag?

Tack på förhand

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

senaste är inte alltid bäst
prova att kliva ner nån version på drivrutinen till tex 270
många som har problem med senaste

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Är det många som har samma problem med senaste eller problem allmänt?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Installerade näst senaste grafikdrivrutinerna istället och vi får väl se..

Dessa hjälpte iaf inte:

Ställt in Bios på auto vilket kunde hjälpa enligt nån - problemet kom ändå.

Kopplade ur tvn - problem ändå.

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Nu blir jag galen, får ofta problemet i spel med. Men spelet klarar sig ofta utan att krascha, skärmen blir svart i 10 sekunder bara och sen fortsätter spelet, men jag ser i loggen att det var pga grafikdrivrutinen kraschade.

Jag testade den äldre drivrutinen som funkade tidigare men nu hjälpte det inte ett smack.

Tror ni en format C hjälper?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Fysiskt fel

Skrivet av Sture123:

Nu blir jag galen, får ofta problemet i spel med. Men spelet klarar sig ofta utan att krascha, skärmen blir svart i 10 sekunder bara och sen fortsätter spelet, men jag ser i loggen att det var pga grafikdrivrutinen kraschade.

Jag testade den äldre drivrutinen som funkade tidigare men nu hjälpte det inte ett smack.

Tror ni en format C hjälper?

Troligtvis är det något fysiskt problem med ditt grafikkort! Få det utbytt mot garanti skulle jag göra.

Visa signatur

www.infantil.se
Humor, Video, Bild, Community

Permalänk
Medlem

Får man det utbytt även om de anser att det inte är nått fel? De testar väl kortet på nått sätt så i såfall vill jag vara säker på att det är kortets fel..

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Ok nu spårar det helt!

Har formaterat om datorn.
Senaste Bios från Asus till moderkortet.
Senaste Realtek Audio från Asus hemsida.
Senaste Chipset.

Har provat spela Dead Island i omgångar för där får jag ofta fel.
280.26 drivrutinerna (senaste) ger felet.
275.33 eller vad dom heter, näst senaste. ger felet.
De innan, .16 nånting gjorde att spelet frös och inte återhämtade sig, fick starta om datorn via On-knappen.

Efter detta så började windows frysa helt random, fick starta om den hårda vägen.

Installerade igen de senaste drivrutinerna.

Körde lite furmark, efter 10 minuter så blir skärmen svart och grafikfläkten går upp i fart mer och mer! Låter som den är på 100 % helt plötsligt.
Datorn startas om automatiskt och när jag kommer in i windows möts jag av ett felmeddelande som lyder:

Windows har återställts efter en oväntad avstängning.
Problemhändelsens namn: Bluescreen
Osv osv.

Nått är uppenbarligen helt galet.. Snälla hjälp mig!

Edit: Loggboken ger följande fel:

FEL Källa WMI
Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

FEL Källa Bugcheck
Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x00000116 (0xfffffa800bcbf010, 0xfffff8800fe49fa4, 0xffffffffc000009a, 0x0000000000000004). Innehållet dumpades och sparades i: C:\Windows\MEMORY.DMP. Rapport-ID: 091011-8486-01.

Kritisk Kernel Power
Den senaste avstängningen av datorn vid 13:17:27 den ‎2011-‎09-‎10 skedde oväntat.

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

jag har också massa fel dels med min gamla dator och nu köpte jag en ny i maj med bra grejor sandry bridge system vet minnerna har bra volt osv och köpte med ett msi radeon 6950 graffe kort sen har jag ssd disk och i5 cpu osv har samma problem som dig det hänger sig i 10-15 sec sen fortsätter ibland crashar ur spelen har provat nytt nätagg i datorn samma fel provat nya minnen samma fel köpte ett nytt asus geforce gtx 580 direct cu II och det fortsätte krångla och jag fick grafik buggar i bios så måste fått måndags exemplar skickat tebax får se till veckan när jag får nya uppdaterar jag här hur det går. Men jag har problem jag kan köra FURMARK utan problem OCCT utan problem det enda jag kan tänka mig som kan ha nå fel är typ moderkort? ev cpu? men cpu är sval speciellt med min nya vattenkylning corsair h60 som är helt kung gick från 39-41grader iddle till 50+ grader vid full load till 23-26 grader iddle och max 33grader full load helt fantastiskt. Men nu vet jag fan ej vad jag ska göra mer det är så frustrerande när man köper nya saker och lägger ut pengar vad ska man göra snälla finns det nå råsmart NASA kille

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem

Ja man blir tokig.

Nu har jag formaterat igen och låtit windows uppdatera grafikdrivarn själv. Inte installerat nått mer, kör Furmark som leder till att datorn kraschar efter 5 minuter ändå. Tempen ligger då runt 80 grader.

Känns som att kortet inte får tillräckligt med Volt men jag lyckas inte installera Asus nya bios som bumpar volten av nån anledning!

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

hjälp folket

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem

Haha ja kom igen ni som kan era grejjer!

Senaste nytt:

Formaterade igen, såg till att bara installera det nödvändigaste (som lan driver för att komma ut på nätet) osv.

Laddade hem den grafikdrivaren som Asus har på sin sida, verkar vara en äldre drivrutin?

Ställde manuellt in volten till 1.025 i Msi Afterburner Beta 6.

Furmark kraschar inte sen detta och datorn fryser inte. (Hittills)

Men fortfarande när jag kollar youtube så får jag "grafikdrivrutinen har slutat svara blabla"

Har inte hunnit prova spel än.

Så är läget, ska man försöka byta kortet eller så tro? På asus forum finns fler med samma kort och liknande problem, behöver ju inte betyda att det måste vara kortet men men.. Kan det vara nätagget? Just det att datorn bara slocknar ibland menar jag..moderkortet?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk

Något är ju uppenbarligen fel på kortet, genom ominstallation och test av olika drivisar kan du utesluta mjukvarufel. Visst kan felet ligga i den övriga hårdvaran också, men om du har lite delar liggande kan du enkelt testa det också. Pröva byta minnen/köra ett minne åt gången, testa annat grafikkort eller grafikkortet i en annan dator etc.

Eller så chansar du på att det är kortet det är fel på och lämnar in det för RMA.

Permalänk
Medlem

Jag testade att uppdatera FW på min OCZ Vertex 3 från 2.02 som den haft från start till 2.11. Läste nämligen att många haft problem med den, instabilitet osv, kanske det jag haft bara att jag aldrig trott SSDn skulle vara skyldig?

Har låtit youtube stå på i bakgrunden nån timme nu utan felmeddelande så det lovar gott iaf. Får återkomma när jag lirat lite Dead Island ikväll. Kämpa!

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts.

Hej!

Jag har haft detta problem sedan jag köpte datorn för 2 månader sedan.

Skärmdump hittar ni här: http://dl.dropbox.com/u/32663536/crash.jpg

Att folk pratar om att det ska vara fel på kortet är högst sannolikt icke trovärdigt. Jag köpte ett GF570 av tillverkare Zotac först och fick samma felmeddelande. Köpte kortet på komplett och skickade in det för reklamation. Eftersom jag slängde boxen vart kortet troligtvis dåligt hanterat och åsamkade sig en liten repa, som även Komplett tyckte räckte för att garantin skulle vara förbrukad. Problemet uppstod efter c:a 1-2 månaders användning av kortet. Komplett gjorde inte ens en ordentlig felsökning av kortet utan skickade tillbaka det i samma skick.

Fine, tänkte jag, jag köper ett nytt kort. Så då köpte jag ett Gainward GF GTX 570 "Golden sample" med exakt samma problem som det ovannämnda. Googlar man runt en del angående detta så lutar det mot att problemet ligger hos Drivrutinstillverkaren, att dom har failat någonstan. Läste i ett annant forum att detta problem kan ha legat så långt som ett år tillbaka och att ingen verkar veta vad det egentligen handlar om. Själv hoppas jag på att någon får tummen ur röven och fixar problemet.

Jag skulle nog inte rekommendera att du skickar in kortet för felsökning eller reklamation. Det skulle bara resultera i att du får tillbaka kortet efter 2 veckor plus en faktura för frakthanteringen.

Så fort jag besöker en sida med Flash, sitter med diverse bildbehandlingsprogram eller på något sätt aktiverar kortets funktioner med något program uppstår samma problem som du har.

MVH
//Erik