Permalänk
Medlem

räcker mitt nätagg till?

Hej

Har ett corsair VX 550w nätagg med för tillfället ett 460 (850/1700/2000) samt en i5 650. Då jag planerar att köpa till ett till 460 och överklocka det till samma nivå som mitt nuvarande men även en CPU kylare och köra upp processorn till ~4 GHz.

Vill varar på den säkra sidan så jag undrar ifall det nätagget räcker till? enligt Swec test så drog 460 i SLI 470w fast då var det i stock. Jag har ingen aning om hur mycket extra watt grafikkorten/CPU:n drar ifall de är överklockade!

MVH david

Permalänk
Medlem

de räcker. tänk på att 470 är vid vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

okej, men 470 i SLI drar ju 550w vilket är precis på gränsen. Dock så har jag hört att flera av corsairs nätagg klarar av högre effekt än vad som dom har angivit. Stämmer det må tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

okej, men 470 i SLI drar ju 550w vilket är precis på gränsen. Dock så har jag hört att flera av corsairs nätagg klarar av högre effekt än vad som dom har angivit. Stämmer det må tro?

beror på serie och hur gammalt det är men visst under en liten stund kanske men inget jag skulle rekomendera. tänk på att siffrorna då får här ifrån swec får du ta gånger 0,9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

GTX 460 har en TDP på 150W, alltså absolut max 300W (vilket ej händer i verkligheten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

GTX 460 har en TDP på 150W, alltså absolut max 300W (vilket ej händer i verkligheten)

Alltså ett 460 kan dra max 150w när man överklockar det, eller är jag helt ute och cyklar? vad drar korten vid stock då?

hur "viktiga" är TDP värden när man kollar på grafikkort och processorer? hur kan det komma sig att AMD:s x4 965 har en TDP på 125 medan i5 2500k har en TDP på 95w?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dauit:

Alltså ett 460 kan dra max 150w när man överklockar det, eller är jag helt ute och cyklar? vad drar korten vid stock då?

hur "viktiga" är TDP värden när man kollar på grafikkort och processorer? hur kan det komma sig att AMD:s x4 965 har en TDP på 125 medan i5 2500k har en TDP på 95w?

Det är oftast som att jämföra äpple och päron när det gäller intel/amd och deras processorer, då dom mäter olika.

Han syftar på att ett GTX 460 kan som max dra 150W medans Pci standarden tillåter max 300.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Sötast
Skrivet av dauit:

Alltså ett 460 kan dra max 150w när man överklockar det, eller är jag helt ute och cyklar? vad drar korten vid stock då?

hur "viktiga" är TDP värden när man kollar på grafikkort och processorer? hur kan det komma sig att AMD:s x4 965 har en TDP på 125 medan i5 2500k har en TDP på 95w?

Nej, mitt fel. Missade på något vis att du sa att du skulle överklocka det, då springer förbrukningen över TDP'n

Permalänk
Hedersmedlem

Att överklocka ett helt system med CPU och 460 i SLI med ett 550W-agg (om än av bra kvalitet) är inget jag skulle göra. Förbrukningen kan springa iväg extremt när man överklockar, med flera hundratals watt extra. Omöjligt att säga exakt på förhand eftersom läckströmmarna hos kretsarna är olika för olika exemplar och därmed kommer strömförbrukningen att skilja.

Standard oklockat - bör inte vara några problem mer än möjligen lite surrigt agg pga värmen och fläktprofilen med VX550. CWT-plattformen VX550 bygger på ripplar däremot en hel del och ju högre belastning desto mer rippel. Vid max nära ATX-gränsen, som nytt. Gamla CWT-byggda TX750 hade samma problem. Nyaste versionerna är SeaSonic utan dessa problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Då får jag väll ta det lugnt med överklockningen, får anpassa efter hur mycket nätagget låter helt enkelt!

Tack för hjälpen!