Kolla temperaturen på grafikkort(en)

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen på grafikkort(en)

Tjena. Har laddat ner lite program som visar temp av delarna i datorn, men förstår mig inte riktigt på det ändå. Jag har 2 st Gigabyte HD 6870 (Crossfire)

  • Vad är är temperaturen i IDLE?

  • Hur ser man hur varm den är när man tex spelar?

  • Är mitt för varmt? (Se bild nedan)

  • Hur ser man temperaturen på båda grafikkorten?

Såhär ser det ut när jag kör programmet CPUID HWMonitor. Något dåligt eller bra?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Längst ner på fönstret.

(från vänster till höger)
Första är vad temperaturer är just nu. Mitten är det lägsta temperaturen din dator haft. Och längst till höger högsta temperaturern.

Samma sak häller din processor Vet inte ifall de där programmet registerar ifall man stänger ner det. Men ifall du tex har igång det där programmet medans du spelar så kan du senare kolla upp i vilken temperatur den max har legat i under spel.

Du kan också köra en benchmark.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Längst ner på fönstret.

(från vänster till höger)
Första är vad temperaturer är just nu. Mitten är det lägsta temperaturen din dator haft. Och längst till höger högsta temperaturern.

Samma sak häller din processor Vet inte ifall de där programmet registerar ifall man stänger ner det. Men ifall du tex har igång det där programmet medans du spelar så kan du senare kolla upp i vilken temperatur den max har legat i under spel.

Du kan också köra en benchmark.

Okej tack! Någon länk till benchmark programmet? Hittar bara massa olika saker när jag googlar på det.
EDIT: Visar de resultatet för båda grafikkorten? (På bilden jag länkade)

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

ett simpelt program är prime 95.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Okej tack. Fick svar på en annan sida också.
Såhär ser det ut efter att ha lirat Modern Warfare 2 i ca 5-10 min:
http://i55.tinypic.com/35anede.png
Är detta bra eller dåligt? Och vad är den vanligaste temperaturen?
Såg även att core#0 har nått upp till 98°C. Är detta verkligen bra?

EDIT1: http://i56.tinypic.com/ibgl8n.png nu står alla på 98, är det något som är fel?

EDIT2: Kan vara att jag körde Prime95 i bakgrunden? Vad gör egentligen det där programmet?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

STÄNG AV PROGRAMMET!

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

GaH! 100 grader.. Inte inte inte! Inte bra alls. det kan vara så att din kylare inte sitter på ordentligt!

glömt sätta på kylpasta? (ifall det var orginal kylarn så bör det funnits kylpasta redan på kylarn)!

Först kolla så den sitter på ordentligt!

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Big Lars:

Okej tack. Fick svar på en annan sida också.
Såhär ser det ut efter att ha lirat Modern Warfare 2 i ca 5-10 min:
http://i55.tinypic.com/35anede.png
Är detta bra eller dåligt? Och vad är den vanligaste temperaturen?
Såg även att core#0 har nått upp till 98°C. Är detta verkligen bra?

EDIT1: http://i56.tinypic.com/ibgl8n.png nu står alla på 98, är det något som är fel?

EDIT2: Kan vara att jag körde Prime95 i bakgrunden? Vad gör egentligen det där programmet?

Om 98°C är bra för CPU:n? Nej inte bra alls.. Den har kommit över tempen som gör att den kan börja ta skada.. Den borde ligga kring 45-50 i load. Dock eftersom datorn inte slänger fram en en BSOD så fort den kommer upp i tempen får ju en att undra om verkligen den visar rätt temperatur. Anledningar varför CPUn går högt i temp kan bero på att antingen kylpastan inte är effektivt satt eller att fläkten är sned. Prova med att montera om CPU fläkten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Testa annat program som realtemp eller liknande, tycker att jag har sett några andra som fått sin sb processor att gå upp i 98c enligt coretemp. Börjar misstänka att den mäter av tempsen fel.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om 98°C är bra för CPU:n? Nej inte bra alls.. Den har kommit över tempen som gör att den kan börja ta skada.. Den borde ligga kring 45-50 i load. Dock eftersom datorn inte slänger fram en en BSOD så fort den kommer upp i tempen får ju en att undra om verkligen den visar rätt temperatur. Anledningar varför CPUn går högt i temp kan bero på att antingen kylpastan inte är effektivt satt eller att fläkten är sned. Prova med att montera om CPU fläkten.

Idle 28-35. och load 50-70c är normalt. Beroende på vilken kylare man har.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Testa annat program som realtemp eller liknande, tycker att jag har sett några andra som fått sin sb processor att gå upp i 98c enligt coretemp. Börjar misstänka att den mäter av tempsen fel.

Låter som att detta var felet. Laddade ner RealTemp och nu har ingen core# gått över 51 grader när jag jag har spelat.
Men ska fortsätta köra på denna ett tag och se om den fortfarande ligger kvar på detta.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

prime 95 belastar prosessorn till 100% för att se vad temperaturerna max kan landa på.
Ifall de håller sig under 70 så är det bra

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

prime 95 belastar prosessorn till 100% för att se vad temperaturerna max kan landa på.
Ifall de håller sig under 70 så är det bra

Exakt hur gör man detta? Har testat köra såndär benchmark, men fick inget resultat om temperaturen.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

du har tex HWMonitor igång medans du kör prime 95, och håll koll på temperaturer, bör stiga ganska fort till 50-70grader men sedan hålla sig där. ifall du ser att temperaturen inte stiger mer än tex 70 grader på ca 10-20 minuter så bör det vara din max temperatur.

Dock, ifall man har datorn igång tex ett par timmar, eller i flera dygn så kan temperatuerna stiga med ett par till grader

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

du har tex HWMonitor igång medans du kör prime 95, och håll koll på temperaturer, bör stiga ganska fort till 50-70grader men sedan hålla sig där. ifall du ser att temperaturen inte stiger mer än tex 70 grader på ca 10-20 minuter så bör det vara din max temperatur.

Dock, ifall man har datorn igång tex ett par timmar, eller i flera dygn så kan temperatuerna stiga med ett par till grader

Okej. Ska jag köra benchmark eller sånt där torture test?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd

Senaste versionen av core temp buggar lite ibland och visar 98C. Så som nämndes innan, så är realtemp bättre i nuläget

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Om jag har sett rätt temperatur så ligger min Intel core i7 2600k på 41C idle. Hörde att detta är rätt varmt? Jag har en Cooler Master Hyper 212 Plus som CPU fläkt.

Är detta alldeles för varmt?
Hur jag jag få det att bli svalare?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Big Lars:

Om jag har sett rätt temperatur så ligger min Intel core i7 2600k på 41C idle. Hörde att detta är rätt varmt? Jag har en Cooler Master Hyper 212 Plus som CPU fläkt.

Är detta alldeles för varmt?
Hur jag jag få det att bli svalare?

Det är svalt Nu är det iförsig nästan 29 grader i mitt rum, men min ligger runt 42-44 grader i idle.

Med en NH-D14. Annars så spelar ju idle ingen som helst roll, det är i load man ska hålla ett öga på temperaturerna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är svalt Nu är det iförsig nästan 29 grader i mitt rum, men min ligger runt 42-44 grader i idle.

Med en NH-D14. Annars så spelar ju idle ingen som helst roll, det är i load man ska hålla ett öga på temperaturerna.

Okej bra. Har gått och oroat mig över att processorn är alldeles för varm, då jag har sett väldigt många här på forumet som har 30-35 i idle
Vad är vanlig temp för grafikkort, och vad är dålig temp? Kör dock Crossfire så blir väl lite varmare kanske.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Okej bra. Har gått och oroat mig över att processorn är alldeles för varm, då jag har sett väldigt många här på forumet som har 30-35 i idle
Vad är vanlig temp för grafikkort, och vad är dålig temp? Kör dock Crossfire så blir väl lite varmare kanske.

varierar från grafikkort till grafikkort. Men kanske 40-55 i idle. Sen runt 70-80 i load bör vara normala temps.

100+ så bör man kolla till kylningen

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

varierar från grafikkort till grafikkort. Men kanske 40-55 i idle. Sen runt 70-80 i load bör vara normala temps.

100+ så bör man kolla till kylningen

Låter bra det!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Idle temp behöver man inte bry sig om. Jag idlar runt 45-50 med min i7 920 men maxtemp brukar ligga på strax över 70. Då överklockad med HT på.
Det enda du behöver se till är att load-temp inte är allt för höga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare