Permalänk
Medlem

6950 CF Eyefinity?

Tjena!
Jag har funderat lite på att skaffa 3 skärmar till min dator.
Just nu så har jag ett XFX Radeon HD 6950 2GB och jag planerar att köra CF om jag nu ska skaffa eyefinity.
Men jag undrar lite hur bra de kommer att prestera i Eyefinity?
Presterar 6950CF i Eyefinity lika bra som ett ensamt 6950 med en skärm?
Vill ju gärna kunna maxa spelen också.
Jag vet inte heller riktigt vilka skärmar jag ska köpa, men jag har funderat lite på att köpa 3x http://www.inet.se/artikel/2203072/benq-tft-24-g2420hdbe.
Blir det för tjock ram? Finns det några bättre alternativ?
Räcker mina andra komponenter för 6950CF? Är mest orolig för nätagget dock.
CPU: i5 2500k 3,3GHz
RAM: 2x4GB (8GB)
PSU: TX750 Bronze
Moderkort: Sabertooth P67

Permalänk
Medlem

750w fungerar fint med 2 st 6950. Kan inte riktigt säga hur bra det kommer att prestera, men antar ganska fint. Hitta en youtube klipp där en kör med ett 6950 och ligger på runt 20-30 fps. Vilket är acceptabelt i spel, men med dubblar kort lär du ligga bra på 60fps antar jag.
http://www.youtube.com/watch?v=1L4sRdjnYsQ

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Men hur ska man göra med skärmarna? Jag hörde att man bara kan använda DVI uttagen på ett av korten.
Alltså betyder det att jag måste ha en skärm med HDMI, vilket de skärmarna som jag tänkte beställa inte har.
Finns det någon adapter som gör att det funkar?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JellyCow:

Men hur ska man göra med skärmarna? Jag hörde att man bara kan använda DVI uttagen på ett av korten.
Alltså betyder det att jag måste ha en skärm med HDMI, vilket de skärmarna som jag tänkte beställa inte har.
Finns det någon adapter som gör att det funkar?

HDMI och DVI är sak samma, samma bildsignal och anslutningen kan ändras med en enkel kabel eller adapter. Men du kan bara köra två skärmar på dem totalt på vanliga kort. Skärm nummer 3 måste gå på display port. Du behöver en aktiv dp-adapter.

Ditt nätagg räcker mycket bra.

Angående prestandan så nej, CF skalar inte perfekt och det är även tre gånger så många pixlar som ska ritas upp.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

HDMI och DVI är sak samma, samma bildsignal och anslutningen kan ändras med en enkel kabel eller adapter. Men du kan bara köra två skärmar på dem totalt på vanliga kort. Skärm nummer 3 måste gå på display port. Du behöver en aktiv dp-adapter.

Ditt nätagg räcker mycket bra.

Angående prestandan så nej, CF skalar inte perfekt och det är även tre gånger så många pixlar som ska ritas upp.

Så om jag vill kunna maxa de senaste spelen så är det kanske bättre att bara köpa 1 skärm istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JellyCow:

Så om jag vill kunna maxa de senaste spelen så är det kanske bättre att bara köpa 1 skärm istället?

spelupplevelsen med 3 skärmar är helt enkelt värt det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

spelupplevelsen med 3 skärmar är helt enkelt värt det.

Mjo, men lite svårt o bedöma för mig om det är värt det eller ej eftersom jag inte har testat :/

Permalänk
Medlem

Eyefinity

Jag har nyligen köpt 3 st skärmar 1920x1080 22", Dock har jag inte hunnit koppla in alla skärmar än och sen har jag inte hunnit fått mina Display kontakter än. Sen behöver jag även ett nytt skrivbord men dock skall nog allt det has inom en snar framtid så har du lust att vänta tills dess kan jag informera dig då om hur jag tycker det flyter på då. Just nu sitter jag med en 1920x1080 skärm och det körs utan några problem enligt mig.

Undertiden du väntar eller om du vill använda det som en källa till hur det fungerar kan du alltid kolla dessa klipp

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernan:

Jag har nyligen köpt 3 st skärmar 1920x1080 22", Dock har jag inte hunnit koppla in alla skärmar än och sen har jag inte hunnit fått mina Display kontakter än. Sen behöver jag även ett nytt skrivbord men dock skall nog allt det has inom en snar framtid så har du lust att vänta tills dess kan jag informera dig då om hur jag tycker det flyter på då. Just nu sitter jag med en 1920x1080 skärm och det körs utan några problem enligt mig.

Undertiden du väntar eller om du vill använda det som en källa till hur det fungerar kan du alltid kolla dessa klipp
IlX4o2ZXIKs

bL4uT6UPY3Y

v_Pj3WEgyos

Ja det vore trevligt om du kunde berätta !

Det kan nog hända att det flyter på ganska bra med 3 skärmar, fast eftersom man har 2 grafikkort och 3 skärmar så borde det väll gå lite sämre iaf.
Och som någon nämnde förut, att inte alla spel skalar så bra med CF. Dock vet jag inte hur vanligt detta är? Är det många spel som inte klarar CF bra?

Permalänk
Medlem

Btw, klarar min processor av 6950 CF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Btw, klarar min processor av 6950 CF?

Självklart nisse.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag sitter på 6950 i CF och jag funderade också ett tag på att köra Eyefinity..
Har redan köpt 2st DP adaptrar för 300kr styck.. bara 2 skärmar som fattas..
Men jag la ner de projektet då jag misstänker att jag snart kommer få uppgradera om grafiken ska orka med på höga inställningar..
Jag är van vid att alltid ha 60fps+..
Jag köpte mina kort i januari och de kostade mig 6000-7000kr då.. och sen köpa 2 skärmar till.. skulle få mig att känna att jag snart behöver uppgradera grafikdelen igen..

De är anledningen till att jag valde att avstå.. mina kort presterar underbart bra.. droppar som lägst till 50fps i BF BC2 med HBAO on!
men om du skaffar Eyefinity får du gärna återkomma hur de presterar..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Processorn har väl inget med CrossFire att göra? Det är väl snarare ditt moderkort/chipset som begränser hurvida CF blir ett alternativ eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Processorn har väl inget med CrossFire att göra? Det är väl snarare ditt moderkort/chipset som begränser hurvida CF blir ett alternativ eller inte.

Asus Sabertooth P67 REV 3.0

Permalänk
Medlem

Det är riktigt nice att spela i eyefinity, blir en helt annan känsla. Men det blir väldigt tungdrivet. Kompisen med 6970cf fick typ 35-40fps avg i Crysis Warhead, Enthusiast, 5760x1080, ingen AA. Med 8x AA hade han typ 15-20 och det var verkligen inte spelbart.

Har du pengarna så köp, men räkna med att få sänka inställningarna i vissa spel.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Det är riktigt nice att spela i eyefinity, blir en helt annan känsla. Men det blir väldigt tungdrivet. Kompisen med 6970cf fick typ 35-40fps avg i Crysis Warhead, Enthusiast, 5760x1080, ingen AA. Med 8x AA hade han typ 15-20 och det var verkligen inte spelbart.

Har du pengarna så köp, men räkna med att få sänka inställningarna i vissa spel.

Kräver Crysis Warhead mer än Crysis 2?

Permalänk
Medlem

Självklart är det värt att köpa eyefinity! Har lirat hos en polare och jag är helt såld på det. Kommer köpa in två till BenQ 24" skärmar så snart jag får ett nytt skrivbord.

Dock sitter jag på 6870 CF, vilket betyder att jag inte kommer kunna maxa allt. Men vafan, stäng bara av 8xAA och vips så dubblas fpsen, ser ingen skillnad i alla fall. Det jag är mer orolig över är att 1gb i grafikminne kommer flaskhalsa rätt mycket i 5760x1080..

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Kräver Crysis Warhead mer än Crysis 2?

Ja, iaf om man kör Crysis 2 i Dx9. När man kör det med Dx11 patchen och highres textures så är det mkt mer krävande än Crysis 1 och Warhead, mest pga att dom failat med användandet av tesselering och använt för mkt med "mening" för att göra det mer krävande.
Står om det här http://techreport.com/articles.x/21404

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Självklart är det värt att köpa eyefinity! Har lirat hos en polare och jag är helt såld på det. Kommer köpa in två till BenQ 24" skärmar så snart jag får ett nytt skrivbord.

Dock sitter jag på 6870 CF, vilket betyder att jag inte kommer kunna maxa allt. Men vafan, stäng bara av 8xAA och vips så dubblas fpsen, ser ingen skillnad i alla fall. Det jag är mer orolig över är att 1gb i grafikminne kommer flaskhalsa rätt mycket i 5760x1080..

Mjo, men frågan är ju om det klarar av spelen lika bra som mitt nuvarande grafikkort gör med en skärm (vilket jag inte tror).
Isåfall så hade jag ju varit nöjd.

Permalänk
Medlem

själv sitter jag på ett 6970 och eyefinity, och jag lovar att eyefinity är den skönaste uppgradering jag har gjort. somsagt, jag kan inte köra på max AA i alla spel. Men kan spela med skapligt höga inställningar och har en fps på t.ex dirt 3, 60 fps cod MW 90fps vilket är helt acceptabelt för mig med tanke på hur gött de är med 3 skärmar.

så 2st 6950 kommer nog flyta på fint, go for it!

Permalänk
Skrivet av Gathor:

750w fungerar fint med 2 st 6950. Kan inte riktigt säga hur bra det kommer att prestera, men antar ganska fint. Hitta en youtube klipp där en kör med ett 6950 och ligger på runt 20-30 fps. Vilket är acceptabelt i spel, men med dubblar kort lär du ligga bra på 60fps antar jag.
http://www.youtube.com/watch?v=1L4sRdjnYsQ

Vet att rekommenderat för 6950 är 550W, någon som vågat testa om CF går att driva på 650W? Eller har en kvalificerad gissning?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av infinity08:

Vet att rekommenderat för 6950 är 550W, någon som vågat testa om CF går att driva på 650W? Eller har en kvalificerad gissning?

Strömförbrukning vid väggen på ett överklockat i7 1366-system belastat av furmark. (1155 drar bra mycket mindre).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Strömförbrukning vid väggen på ett överklockat i7 1366-system belastat av furmark. (1155 drar bra mycket mindre).

Ser ju förvisso hoppfullt ut då, men vad jag har förstått ska man undvika att närma sig gränsen för vad nätagget klarar också. Har precis beställt ett TX650, får hoppas det räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Ser ju förvisso hoppfullt ut då, men vad jag har förstått ska man undvika att närma sig gränsen för vad nätagget klarar också.

Stämmer bra, Med tanke på att max värdet är ett så kallat peak värde och brukar bara kunna köras under en väldigt kort tid.

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

själv sitter jag på ett 6970 och eyefinity, och jag lovar att eyefinity är den skönaste uppgradering jag har gjort. somsagt, jag kan inte köra på max AA i alla spel. Men kan spela med skapligt höga inställningar och har en fps på t.ex dirt 3, 60 fps cod MW 90fps vilket är helt acceptabelt för mig med tanke på hur gött de är med 3 skärmar.

så 2st 6950 kommer nog flyta på fint, go for it!

Vad har du för skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

...Men kan spela med skapligt höga inställningar och har en fps på t.ex dirt 3...

En fps på Dirt 3 låter lite lågt.. ;P

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Har kört nu ett tag med Eyefinity och det verkar flytta på rätt bra ca 30 FPS i Crysis 2 (utan HD patchen) då alla inställningar utom AA updragna till fullt. Just Cause 2 ligger mellan 40-60 FPS. Dock finns det även flertal spel du får tänka på inte fungerar speciellt i eyefinityn pga att din UI blir utdragen som tex i Just Cause 2 kan du inte se vilka knappar du ska trycka på när du ska ta ett fordon. Och i Dead Island så ser du inte hela ditt vapen "hjul". Jag har dock inte orkat testa allt för många spel i Eyefinity just pga det sen är det även imo skönare att slippa ändra inställningarna varje gång du går till skrivbordet för att allt blir att sitta ihop i en enda lång skärm där och dom kan inte köra som 3 st extended just under tiden du sitter vid skrivbordet. Så om du vill ha 3 olika skärmar för att även kunna kolla på tex en film som du kollar på nätet och ha dina temp mätare/chat rutor på så måste du ändra inställningarna varje gång du hoppar in och ut ur ett spel och det finns inga "save" inställningar så att man kan göra det med endast ett tryck.

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity