Problem med nytt Radeon Hd 6870

Permalänk
Medlem

Problem med nytt Radeon Hd 6870

Har nyligen köpt ett nytt datorpaket från komplett, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622365 , och även fast den verkar funka som den ska när jag startar igång datorn så får jag ingen bild på skärmen... Antar att det är grafikkortet, men inte säker. Har testat båda mina RAM-minnen var för sig, och det blev inte bättre för det, har provat att tagit ut grafikkortet och satt den i båda olika uttagen som finns, har i stort sett testat det mesta.. är det nån som har en idé på vad det kan vara? Eftersom ingenting jag testar verkar funka börjar jag tro att det är trasigt på nåt sätt, men fläktarna som sitter under funkar finfint, kan det ändå vara trasigt på något sätt isf? Har testat med olika skärmar också, fast bara med dvi-uttaget från grafikkortet, eftersom jag inte har någon hdmi-kabel och det inte finns något vga-uttag...

Om någon vet vad det kan bero på såvida det inte är trasigt, så nämn det gärna, förhoppningsvis har ni nånting som jag inte testat än!

Permalänk
Medlem

Vad är de för moderkort? Kan va Cpu, moderkort, minnen och grafikkort de är fel på. Kan säkert ha med nätagget att göra, men de bästa du kan göra är att försöka felsöka del för del med någon polares dator elr nått?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Vad är de för moderkort? Kan va Cpu, moderkort, minnen och grafikkort de är fel på. Kan säkert ha med nätagget att göra, men de bästa du kan göra är att försöka felsöka del för del med någon polares dator elr nått?

Moderkortet heter Gigabyte Z68AP-D3, finns det nåt annat sätt att kolla om nåt är trasigt? Datorn piper ju en gång när jag startar upp den, om nåt skulle vara trasigt, ska den inte pipa 2 ggr då? eller är det bara om nåt är felkopplat?

Permalänk

Z68 stödjer ju intern grafik från processorn, säkert att moderkortet inte är inställt på de bios? Alltså att den skickar bilden till någon av moderkortets bildutgångar istället för att använda grafikkortet?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Z68 stödjer ju intern grafik från processorn, säkert att moderkortet inte är inställt på de bios? Alltså att den skickar bilden till någon av moderkortets bildutgångar istället för att använda grafikkortet?

Ingen aning... har ju aldrig lyckats ta mig in i BIOS med just denna, men kan det va förinställt redan innan? problemet är att det bara finns hdmi-uttag och en vga-hane till moderkortet, och har inte sladd till någon av dessa... :/ får försöka låna en av nån kompis och kolla, men om jag inte har ändrat nåt innan, kan det va det? och när jag testar är det bäst att ta ut grafikkortet, va?

Permalänk

Ja kan mycket väl vara de som är felet, om du hör att allt går igång i övrigt.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

ok, för hoppas på att det funkar ska hämta upp en kabel hos en kompis imorn så får vi se då, lär väl skriva här om det också skiter sig

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag testat, får bild! Ett nytt problem har nu uppstått dock... Vill in i BIOS så jag kan försöka ändra det där, men istället får jag ett meddelande som säger att jag ska stoppa in operativsystemet, har testat att plugga in ett tangentbord för att försöka använda hotkeys och därmed komma in i BIOS, men tangentborder verkar inte reagera när man kopplar in det.. :/ Antar att tangentbordet inte kommer börja funka bara för att man sätter in operativsystemet, eller?