Permalänk
Medlem

6850 började brinna!

Hej!

Jag har ett XFX 6850 Dual fan som har fungerat perfekt sen jag köpte det i början på året med samma setup som då. Jag satt och spelade Deus Ex och då under tiden som jag spelar stänger datorn av sig och jag ser hur det kommer ut rök bakom datorn. Jag drar ut stömsladden så fort jag kan och öppnar upp datorn. Tänker först att det är nätagget som har brunnit, så kopplar ut allt det viktigaste och startar upp datorn snabbt för att se om det fungerar. SÅ fort jag startar datorn börjar det brinna/glöda från pci-e 6pins kontakten till grafikkortet. Jag stänger av den direkt igen, väntar ett tag, kopplar ur grafikkortet och nu sitter jag och skriver på datorn som det handlar om.

Vad var det som hände? Jag har inte ändrat något alls på den sen jag fick GPUn

Är detta något som går på garantin?

Mvh

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonlol:

Hej!

Jag har ett XFX 6850 Dual fan som har fungerat perfekt sen jag köpte det i början på året med samma setup som då. Jag satt och spelade Deus Ex och då under tiden som jag spelar stänger datorn av sig och jag ser hur det kommer ut rök bakom datorn. Jag drar ut stömsladden så fort jag kan och öppnar upp datorn. Tänker först att det är nätagget som har brunnit, så kopplar ut allt det viktigaste och startar upp datorn snabbt för att se om det fungerar. SÅ fort jag startar datorn börjar det brinna/glöda från pci-e 6pins kontakten till grafikkortet. Jag stänger av den direkt igen, väntar ett tag, kopplar ur grafikkortet och nu sitter jag och skriver på datorn som det handlar om.

Vad var det som hände? Jag har inte ändrat något alls på den sen jag fick GPUn

Är detta något som går på garantin?

Mvh

Hade ju skickat iväg det direkt och begärt ett nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Hade ju skickat iväg det direkt och begärt ett nytt

Precis vad jag också tänkte, blev bra osäker på om det gäller på garantin, eller om dom kommer att försöka skylla det på mig?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är fel på nätagget? Att det skickar ut fel ström eller nåt sånt? Vilket nätagg har du, och har det 2st PCI-e ström kontakter?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det är inte så att det är fel på nätagget? Att det skickar ut fel ström eller nåt sånt? Vilket nätagg har du, och har det 2st PCI-e ström kontakter?

Hade nästan önskat att jag hade ett ACE nu så att man visste att det var fel på det. Men har ett FSP, och 6850 kräver bara en pci-e kontakt och det har den.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonlol:

Hade nästan önskat att jag hade ett ACE nu så att man visste att det var fel på det. Men har ett FSP, och 6850 kräver bara en pci-e kontakt och det har den.

Vilket FSP är det? Det låter ju faktiskt som nätagget är boven här.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vilket FSP är det? Det låter ju faktiskt som nätagget är boven här.

https://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w

Det fick även bra resultat på Sweclockers test av nätagg.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonlol:

https://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w

Det fick även bra resultat på Sweclockers test av nätagg.

Mjo, det ska ju inte vara några problem med det. Men det finns ju faktiskt en ytterst liten möjlighet.

Snacka lite med inet och se vad dom kommer fram till. Helst ska ju isåfall både nätagg och grafikkort bytas ut enligt mig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mjo, det ska ju inte vara några problem med det. Men det finns ju faktiskt en ytterst liten möjlighet.

Snacka lite med inet och se vad dom kommer fram till. Helst ska ju isåfall både nätagg och grafikkort bytas ut enligt mig.

Precis, kan ju ha med nätagget också, inget är ju 100 %. Men är detta ett problem vid garantiärende, för isf skulle man ju alltid kunna skylla på nätagget så fort det är nog problem?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Rekommenderad nätdels styrka ligger på ca 500w ( på grafikkortets spec ) och det lär dom nog skylla på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Rekommenderad nätdels styrka ligger på ca 500w ( på grafikkortets spec ) och det lär dom nog skylla på...

Borde gå att tillrättavisa imej att setupen max drar ~200-300W

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Rekommenderad nätdels styrka ligger på ca 500w ( på grafikkortets spec ) och det lär dom nog skylla på...

Tror inte Inet skyller på det. Speciellt inte om man visar på vad man har för övrig utrustning, och hur mycket det drar.

Rekommenderar effekt sätter dom bara ut för att vara på den säkra sidan. Gissar på att den värsta CPUn tagits med i beräkningen, typ en 990X.

Till TS: Reklammera skiten. Brandfara så det skriker om det. Be Inet om en lösning till problemet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara så enkelt som dåliga lödningar på kortet. Stora strömmar som ska gå igenom.

kan också vara dålig kvalitet/glapp i själva kontakten från nätagget.

Båda dessa problem brukar förvärras över tid.

Exakt var har det brunnit? Kretskortet eller kontakten? Bild?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kan vara så enkelt som dåliga lödningar på kortet. Stora strömmar som ska gå igenom.

kan också vara dålig kvalitet/glapp i själva kontakten från nätagget.

Båda dessa problem brukar förvärras över tid.

Exakt var har det brunnit? Kretskortet eller kontakten? Bild?

Har precis packat ihop kortet, men det var själva kontakten, lite smält plast är det man kan se. Det var inte som när SweC testade att klocka 590

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simonlol:

Har precis packat ihop kortet, men det var själva kontakten, lite smält plast är det man kan se. Det var inte som när SweC testade att klocka 590

Isf var det till 99% kontakten från nätagget som glappade (dåligt kontakttryck-värme-brand). Pensionera det eller byt kontakt, annars kommer det hända igen.

Kortets kontakt är bara pinnar som sticker ut, nätaggskontakten gör jobbet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Isf var det till 99% kontakten från nätagget som glappade (dåligt kontakttryck-värme-brand). Pensionera det eller byt kontakt, annars kommer det hända igen.

Kortets kontakt är bara pinnar som sticker ut, nätaggskontakten gör jobbet.

Betyder det isf att grafikkortet kan ha klarat sig?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Kan o kan.
Ja visst kan det ha klarat sig.
Om det nu inte är så att det var själva grafik kortet som har gett sig och därmed orsakat kortslutning i kontakten från nätagget.

Vad har du för grafikkort du kör på nu ett annat kort heller nåt inbyggt?
Jag frågar för att det finns ju alltid en risk (om grafikkortet är åt helvete) att PCI-x platsen på moderkortet kan ha råkat ut för samma kortslutning.
Och det kan ju då med andra ord leda till att koppar banorna för strömen genom PCI-x platsen har brunnit dom med men i övrigt funkar moderkortet ok.

Så om du inte har provat något annat kort i den PCI-x platsen så rekomenderar jag dig att göra det för att kolla så det funkar som det ska.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan o kan.
Ja visst kan det ha klarat sig.
Om det nu inte är så att det var själva grafik kortet som har gett sig och därmed orsakat kortslutning i kontakten från nätagget.

Vad har du för grafikkort du kör på nu ett annat kort heller nåt inbyggt?
Jag frågar för att det finns ju alltid en risk (om grafikkortet är åt helvete) att PCI-x platsen på moderkortet kan ha råkat ut för samma kortslutning.
Och det kan ju då med andra ord leda till att koppar banorna för strömen genom PCI-x platsen har brunnit dom med men i övrigt funkar moderkortet ok.

Så om du inte har provat något annat kort i den PCI-x platsen så rekomenderar jag dig att göra det för att kolla så det funkar som det ska.

Tacl för svaret! Jag kör på det integrerade nu, så jag har faktiskt ingen aning om banorna är brända.

Men om dom är det, borde det inte kommit någon rök eller nått därifrån då? Mina PCI-E portar är oranga, men där kan jag iaf inte se något som ser bränt ut över huvudtaget!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu