Permalänk
Medlem

Märkligt fel skjuter nätagg

Tar det från början... min bror flyttade i helgen & i samband med flytten passade han på att rengöra, alltså dammsuga datorn.. datorn var på efter flytten innan han dammsög den men efter han dammsugit rent allt så vägrar datorn hoppa igång..det ända han haft bort var grafikkortet då han lossade det för att få bort allt damm i gpu fläkten. Inte ett tecken på att datorn får ström så jag tänker nätagget direkt & testar att koppla in min nätdel i brosans dator. Dom ända kontakterna jag lossar i min burk är 24pin ATX kontakten & 12v 4pin kontakten (för det borde väl räcka för att veva i gång den?), som jag sätter i hans moderkort men där använder han 12v 8pin kontakt ser jag men på mitt moderkort är det likadan kontakt fast med en plugg för 4 hål/pin. spelar det nån roll om man använder 12v 4pin ist för 12v 8pin kontakt?? Det som hände när jag slog på strömmen var att mitt nätagg small rejält!! Testar då att stoppa in hans nätdel i min dator vilket funkar galant... Va kan va fel på brorsans dator? varför skjuter den inte hans nätagg men mitt??... Kan han kanske knäckt moderkortet när han satte i grafikkortet?

brorsans dator består av följande setup:

Gigabyte GA-P35T-DQ6
några DDR-3 minnen
geforce8800 GTS
Crosair HX620W PSU

Mvh Tobias

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Hedersmedlem

FY! Inte dammsuga i datorn. Dammsugarmunstycket kan ge ifrån sig statisk elektricitet som eventuellt dödar eller skadar komponenter. Låter som moderkortet är helkört.

Permalänk
Medlem

Troligen har han dödat datorn.
Mord av andra graden:(
Använd ALDRIG dammsugare!

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Troligen har han dödat datorn.
Mord av andra graden:(
Använd ALDRIG dammsugare!

Plast munstycke, ej stål på dammsugaren & datorn va såklart ej på lr inkopplad vid sugandet

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkta:

Plast munstycke ej stål på dammsugaren

----------------------------------
Spelar inte stor roll då det är luften som roterar och har sig i munstycket/slangen som laddas statiskt under sin färd, lika farligt ändå.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------------------------------
Spelar inte stor roll då det är luften som roterar och har sig i munstycket/slangen som laddas statiskt under sin färd, lika farligt ändå.

Hmm okej det var nått nytt men säg att det är det..Varför skjuter den då mitt nätagg men inte brorsans ??

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkta:

Hmm okej det var nått nytt men säg att det är det..Varför skjuter den då mitt nätagg men inte brorsans ??

------------------------------------------------------------------------------
vet inte, kommenterade bara dammsugningen, ditt nätagg funkar inte nu lr men hans gör om jag förstod rätt?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

du har inte råkat slå om agget till 115v? min kompis gjorde det o det small rätt så bra sen var det begravning för det nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan nåt ledande ha ramlat in i datorn? Tex en skruv eller whatever som hamnat bakom moderkortet? En distans som har lossnat kanske även om det låter lite långsökt...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Kolla att chassits kablage sitter i och på rätt plats. Utan startknapp händer inte så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkta:

Hmm okej det var nått nytt men säg att det är det..Varför skjuter den då mitt nätagg men inte brorsans ??

Kan ju vara så att brorsans agg har bättre säkerhetskretsar så den vägrar starta upp när den känner av kortslutning?

... eller kan du satt i 4pinskontakten fel i moderkortet? Borde inte vara möjligt dock tycker jag! Den ska sitta max åt ena hållet (dvs inte i "mitten") och det borde framgå enkelt åt vilket håll. 4 pin ska räcka, så länge man inte har allt för strömstarka komponenter. Borde inte vara ett större problem med denna burk.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkta:

Dom ända kontakterna jag lossar i min burk är 24pin ATX kontakten & 12v 4pin kontakten (för det borde väl räcka för att veva i gång den?)
geforce8800 GTS
Crosair HX620W PSU

Hmm okej det var nått nytt men säg att det är det..Varför skjuter den då mitt nätagg men inte brorsans ??

Mvh Tobias

Njaa har inte 8800 GTS en heller två strömkontakter att koppla in?
Visserligen så ska ju datorn veva igång men då får ej bild utan den,dom kontakterna.

Corsair är ju ett märke med god kvalite o bra rykte och dom borde u ha en välfungerande kortslutnings anordning.
Men vad hade du för nätagg?
Såg nu att du hade ett cooltek 600w i din sig så jag antar att det var det som rök.
Har ingen större aning om coolteks nätdelar så kan ju inte säga att dom är dåliga direkt men jag antar att corsair är bättre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Njaa har inte 8800 GTS en heller två strömkontakter att koppla in?
Visserligen så ska ju datorn veva igång men då får ej bild utan den,dom kontakterna.

Corsair är ju ett märke med god kvalite o bra rykte och dom borde u ha en välfungerande kortslutnings anordning.
Men vad hade du för nätagg?
Såg nu att du hade ett cooltek 600w i din sig så jag antar att det var det som rök.
Har ingen större aning om coolteks nätdelar så kan ju inte säga att dom är dåliga direkt men jag antar att corsair är bättre.

Jag var lite inne på detta med att han kanske har nån jordfelsbrytare i sitt medans jag kanske bara hade nån säkring.. Har plockat ut hans moderkort nu och det låg en hel del damm under kortet. Kan mkt damm leda ström??

Tack alla
För svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem

Damm leder ju ström bättre än luft i alla fall.
Men så att det kan leda till problem nej knappast och om det mot förmodan skulle gjort det så är det stor risk att dammet tar eld.

Den största boven med damm är ju försämrad kylning.

Men nu när kortet är ute så syna det noga efter brända partier och även lukta om det finns nån bränd el doft.
Efter det så lägg moderkortet på en kartong,antistatpåse,träbord,etc och ta ur grafikkort,etc lämna cpu,minne i så länge.
Koppla i din brors nätagg och se om det fungerar då (dvs om det fungerar så går ju nätdel o fläkt igång) om ej ta ur minne prova igen, om ej då ta ur cpu.
Om det inte funkar då så häng skiten på väggen o sno din brors nätdel då han ej har nån användning av det :=)

Om du får igång moderkortet med ,cpu,minne i så prova att sätt i en del efter varandra i taget på det viset ser du ju när den felaktiga delen sätts i.
Om det nu tex är grafikkortet som är kört testa ett annat och se.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Synd att datorn pajat, själv dammsuger jag alltid mina datorer. Aldrig haft några problem pga det. Är enligt mig enklaste och mest effektiva sättet att hålla datorn ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Damm leder ju ström bättre än luft i alla fall.
Men så att det kan leda till problem nej knappast och om det mot förmodan skulle gjort det så är det stor risk att dammet tar eld.

Den största boven med damm är ju försämrad kylning.

Men nu när kortet är ute så syna det noga efter brända partier och även lukta om det finns nån bränd el doft.
Efter det så lägg moderkortet på en kartong,antistatpåse,träbord,etc och ta ur grafikkort,etc lämna cpu,minne i så länge.
Koppla i din brors nätagg och se om det fungerar då (dvs om det fungerar så går ju nätdel o fläkt igång) om ej ta ur minne prova igen, om ej då ta ur cpu.
Om det inte funkar då så häng skiten på väggen o sno din brors nätdel då han ej har nån användning av det :=)

Om du får igång moderkortet med ,cpu,minne i så prova att sätt i en del efter varandra i taget på det viset ser du ju när den felaktiga delen sätts i.
Om det nu tex är grafikkortet som är kört testa ett annat och se.

Ska testa detta i helgen.. Återkommer med svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Synd att datorn pajat, själv dammsuger jag alltid mina datorer. Aldrig haft några problem pga det. Är enligt mig enklaste och mest effektiva sättet att hålla datorn ren.

Jag har också alltid dammsugit mina datorer utan att nått har pajjat men min bror & elektronik har aldrig funkat bra ihop. Det är alltid han saker & ting pajjar för

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10