Tips på chassi, och fråga gällande nätagg

Permalänk
Medlem

Tips på chassi, och fråga gällande nätagg

Hej!
Står nu i valet och kvalet att börja köpa lite delar till en ny dator och behöver nu tips på lite bra chassin.
Mina krav är antagligen som alla andras... det skall vara rymligt, välkylt, och se bra ut ( och med se bra ut menar jag så stilrent som möjligt, vill helst inte ha ett blinkande flygandetefat ståendes i rummet ).. men sedan finns det även ett sista problem.. det bor en viss katt i min lägenhet som har en förkärlek till att håra något sjuktligt mycket, och göra sig av med katten eller damsuga fem gånger i veckan är inte riktigt ett alternativ så chassit skulle behöva något form av dammfilter eller liknande med..
Vad det rör prisklassen så kan jag tänka mig allt från 0-3400:- på chassit.. det chassit jag kollade på var:
http://www.dustinhome.se/zalman-miditower-z-machine-gt1000-atx-titan/product/5010111832
men är rädd för att "luft-inblåset" bara skall dra in allt hår/damm in i datorn.. eller detta kanske inte är något problem sålänge man försöker vara hyfsat renlig av sig?..vad tror ni?

Nästa fråga är en newbie fråga... finns det någon risk med att sätta ett nätagg med större styrka än vad vissa av korten på datorn behöver?
T.ex. har jag ett grafikkort som kräver ca 750W och om jag då sätter in ett nätagg på 800-850W, är det lugnt eller kan det "skita sig"?

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Nästa fråga är en newbie fråga... finns det någon risk med att sätta ett nätagg med större styrka än vad vissa av korten på datorn behöver?
T.ex. har jag ett grafikkort som kräver ca 750W och om jag då sätter in ett nätagg på 800-850W, är det lugnt eller kan det "skita sig"?

Helt lugnt. Oftast också rekommenderat att ha en hel del kraft över så man inte belastar sitt nätagg fullt ut (med högt fläktljud och högt slitage som följd).

(Fast nu finns det dock inga grafikkort som kräver 750W, de kraftigaste kräver runt 300-400W och det är resten av datordelarna som drar upp kravet högre)

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress FT02 - http://www.sweclockers.com/recension/6228-silverstone-fortress-2. Bra luftgenomströmning + dammfilter + stilrent. Finns med och utan fönster och jag såg att INET hade en version med USB 3.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder ett Fortress FT02 och har 4 katter. Har fyllt utrymmet i foten (mellan fläktfilter och golvstöd) med akvarievadd. Allt damm som letar sig dit fastnar i de yttre delarna av vadden och fastnar inte i filtrena. Luftflödet påverkas inte heller om du så har tonvis med damm (eller katthår) i vadden. Utprovat av mig i många år och fungerar fantastiskt bra med nästan kliniskt rena lådor invändigt, även efter lång tid.

Kommer det finbesök kan du enkelt slita bort vadden och ersätta med en ny bit senare, vilket man ändå bör göra iaf 1 gång om året. Oftare om man har dammigt.

FT02 har mycket stort positivt tryck (övertryck) tack vare de tre 180mm-fläktarna i botten, så det sugs inte in damm på andra ställen än via fläktarna. Ytterligare en stor fördel med just den lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från Zalman chassit. Gammeldags konstruktion och omodärna funtioner.

Permalänk
Medlem

Titta in Fractal design define serien

http://www.inet.se/artikel/6900681/fractal-design-define-r3-t...

Tyst, stilrent och med dammfilter överallt för dem håriga katterna

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JanneJa:

Titta in Fractal design define serien

http://www.inet.se/artikel/6900681/fractal-design-define-r3-t...

Tyst, stilrent och med dammfilter överallt för dem håriga katterna

Jag har ett R2 med fläktar överallt också, lyckas ändå inte få tillfredsställande övertryck och därmed sugs det in hår och damm i springor på lådan, något man helt slipper med FT02. Men priset skiljer ju stort, så egentligen inte jämförbart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren Den lådan ser helt okej ut :).. skall ta en närmre titt när jag är hemma igen
Fler tips är mer än välkommna :)!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skumt, klickar man på dina länkar så hamnar båda på silvermodellen...

Iallafall: på svarta lådan framgår det ju tydligt redan i rubriken att det stödjer USB3, men i silverlådan står det ju på frontanslutningar att den stödjer USB3 den med, så det borde ju vara samma förutom färgen... Möjligen att svarta har en äkta intern USB3 anslutning och den i silver bara har en såndär passthrough? Framgår ju tyvärr inte med 100% säkerhet Får nog fråga Komplett.
Svarta är väl den som finns i lager oxå...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skumt, klickar man på dina länkar så hamnar båda på silvermodellen...

Iallafall: på svarta lådan framgår det ju tydligt redan i rubriken att det stödjer USB3, men i silverlådan står det ju på frontanslutningar att den stödjer USB3 den med, så det borde ju vara samma förutom färgen... Möjligen att svarta har en äkta intern USB3 anslutning och den i silver bara har en såndär passthrough? Framgår ju tyvärr inte med 100% säkerhet Får nog fråga Komplett.
Svarta är väl den som finns i lager oxå...

Sorry... my bad... fixat det nu
Får ta och höra med dom.. se om dom har något bra svar :).. hör av mig igen sedan
Som innan... mer förslag är välkommna!

Permalänk
Medlem

Har själv 2 hårande katter i huset och kör med ett Fractal Design Define R2 chassi med fläktar i alla hål. Suger inte åt sig speciellt mycket hår men det beror nog mest på att jag byggt ett litet rullande ställ att ha datorn på. Planka med 4 hjul som datorn står på ca. 4-5cm från golvet (tänk hemmabyggd skateboard). Rensar filtren ungefär en gång i kvartalet och det brukar inte vara mycket päls där. Tror nog ifall du fixar någon liknande lösning för att få upp chassit en bit från golvet så behöver du inte heller oroa dig för att "håra igen" chassit och då kan du nog ha vilket chassi som helst.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Jag gillar Cooler Master CM 690 II Advanced, det har också damfilter, plus att det är enkelt att jobba i enligt många. Dessutom är det ju betydligt billigare än de du kikat på innan, och enligt mig är det väldigt snyggt också. Om du vill öka luftflödet får du plats med totalt 10 fläktar.

http://www.inet.se/artikel/6901301/cooler-master-690-ii-advan... - finns även i vitt.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=810353

Kom jag att kika på, köp ett och säg vad du tycker!

Permalänk
Medlem

Kollade på en video från youtube med SilverStone Fortress där en kille sa att det bara har stöd för en SSD-disk..stämmer det?
Och sedan är det någon som har koll på om man kan koppla in vattenkylning i Fortress chassina om man tar bort 2 fläktar från den nedre delen..eller hur funkar det?

Börjar bli mer och mer sugen på Fortress chassit, ser riktigt bra ut

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Kollade på en video från youtube med SilverStone Fortress där en kille sa att det bara har stöd för en SSD-disk..stämmer det?

Det sitter en extra separat SSD-plats på baksidan av 5.25 platserna, men man kan förstås med adapter använda de vanliga hårddiskplatserna för en SSD.

Skrivet av Inx51:

Och sedan är det någon som har koll på om man kan koppla in vattenkylning i Fortress chassina om man tar bort 2 fläktar från den nedre delen..eller hur funkar det?

Med en lite tunnare radiator så kan man placera den direkt ovanpå fläktarna, lite beroende på hur långa grafikkort du har... Men FT02 är inte direkt byggt för att funka bra med vattenkylning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Sätta en radiator nere kan aldrig bli bra. Du kommer fylla lådan med varmluft istället för att blåsa ut den. Att ha tre 180mm fläktar nertill är hela vitsen med FT02, en mycket effektivt skorsten. En radiator nertill kommer hindra det naturliga luftflödet på ett mycket oönskat sätt oavsett fläktlösning. En effektiv luftkylare passar bäst i lådan imho, då kan kall luft strömma till den och sugas ut av 120mm fläkten upptill.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej :)..tack för svaren :).. är mer det att jag vill försöka bygga den så tyst som möjligt, för har tröttnat lite på datorn där hemma där man måste slå på musik för att inte irriteras av fläktarna :/.. men det kanske är tyst nog med bara fläktarna? eller?

Permalänk
Medlem

Måste rekommendera NZXT H2, stilrent, tyst, dammfilter, najs pris och bra kylning, fläktlös installation och mycket annat smått och gott!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Okej :)..tack för svaren :).. är mer det att jag vill försöka bygga den så tyst som möjligt, för har tröttnat lite på datorn där hemma där man måste slå på musik för att inte irriteras av fläktarna :/.. men det kanske är tyst nog med bara fläktarna? eller?

Vill du ha en tyst så kan jag rekomendera denna:
http://www.inet.se/artikel/6900995/nzxt-h2-svart

Har den (fast vit) och den är otroligt tyst...
Hörs nästan inte även om fläktarna går på max.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Ja, chassit jag tipsade om är väl uteslutet då. Personligen skulle jag då, som andra tipsat, ta NZXT H2. http://www.inet.se/artikel/6900680/fractal-design-define-r3-s... är ju tyst annars, men NZXT är snyggare imo.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Sätta en radiator nere kan aldrig bli bra. Du kommer fylla lådan med varmluft istället för att blåsa ut den. Att ha tre 180mm fläktar nertill är hela vitsen med FT02, en mycket effektivt skorsten. En radiator nertill kommer hindra det naturliga luftflödet på ett mycket oönskat sätt oavsett fläktlösning. En effektiv luftkylare passar bäst i lådan imho, då kan kall luft strömma till den och sugas ut av 120mm fläkten upptill.

Om man vill köra med vattenkylning, har du några förslag på bra radiatorer(lite osäker på om det blir så i plural) och bra chassin som stödjer att man kör med radiatorn på en annan plats än nere i chassit?.. har bara sett folk som lagt radiatorn där nere och jag köper ditt argument till 100% varm luft stiger således passerar det alla komponenter innan den försvinner, förutsatt att det finns ett "lufthål" i toppen...finns det inte det så samlas ju all luften där tills den blir utsugen av en fläkt eller liknande....