Intel 710-serien SSD i september

Permalänk
Melding Plague

Intel 710-serien SSD i september

Intel är på väg att introducera fler SSD-enheter på marknaden. Den nya 710-serien riktas till servrar och arbetsstationer med extra hållbara flashminnen av typen MLC-HET.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sköna priser

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Läste artikeln två gånger men jag hittar inga specifikationer som argumenterar för de höga priserna?

Edit: Skulle haft glasögonen på mig från början...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

ska man inte köra raid på dom när man ändå öpnnar plånboken

Permalänk
Medlem

Ja, man ska sälja serverhårdvara alltså...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Raid på dom i 300gigs minnen lagom billigt

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem

Så hur stor skillnad är det på dessa jämfört med 510/320? Dom var ju rätt mycket dyrare.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Så hur stor skillnad är det på dessa jämfört med 510/320? Dom var ju rätt mycket dyrare.

Ja du kolla lite på bilderna? 320 har 60TB Write endurance(4KB) medans 710 ska ha 1500TB + att MTBF ska nästan vara dubbel. Sen om dessa siffror stämmer 100% eller något återstår och se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

ska man inte köra raid på dom när man ändå öpnnar plånboken

Skrivet av Felix:

Ja, man ska sälja serverhårdvara alltså...

Ja jag håller med: när man är i begrepp att sälja serverhårdvara så borde man inkludera en raid OCH TRIM-funkton som funkar fast man har raid.:)

Skrivet av Erik541:

Raid på dom i 300gigs minnen lagom billigt

Inte billigt det håller jag med om.:P Men väldigt liten andel av serverhårdvara är billigt.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

då köper man en 600gb ssd för 8.5k istället.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

Har sweclockers skrivit fel eller vad är det frågan om jag kper hälldre ett mars II kort än en ssd för 16 000

Permalänk
Medlem

Det handlar om server-diskar därav det höga priset. I en server som står och tuggar 24/7 i åratal krävs en helt annan kvalitet på grejerna än i vanliga arbets/spelburkar. Så i längden så blir det säkerligen till och med billigare än om man valt en vanlig SSD.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Inaktiv

Varför väljer swec att presentera server(arbetsstation, driftsäker)hårdvara?.. Ge oss också Xeon och Opteron, lite tunga E-Atx moderkort, 1/2-U lådor, ECC minnen och sedan såklart nätagg.. varför inte? De hör inte hemma här! -tycker jag

Permalänk

Vi som jobbar med serverdrift

Skrivet av anon34034:

Varför väljer swec att presentera server(arbetsstation, driftsäker)hårdvara?.. Ge oss också Xeon och Opteron, lite tunga E-Atx moderkort, 1/2-U lådor, ECC minnen och sedan såklart nätagg.. varför inte? De hör inte hemma här! -tycker jag

Jag är nog inte den enda här som jobbar med serverdrift och dessa SSD:er är inget annat än en prischock jämfört med vad som har funnits att välja på hitintills. Grejen är just att de klarar tillräckligt många skrivcykler för serverdrift (en vanlig MLC varar bara några månader i serversammanhang innan den är slut).

Vanligaste alternativen har så här långt gett c:a 100GB för ung. 20k SEK, med Intel 710 kan jag nu få 300GB för 15k SEK.
En prissänkning med sisådär 75% m.a.o.!

Ett test av dessa enheter skulle uppskattas mycket.