i7 2600k beter sig väldigt underligt! Helt fel värden.

Permalänk
Medlem

i7 2600k beter sig väldigt underligt! Helt fel värden.

Jag är en nybörjare inom överklockning så jag tänkte att jag skulle börja lära mig lite i och med ett nytt datorköp (se sign).

Det jag provade först var att höja endast multipeln till 40x istället för 34x som är standard och fick då fram runt 4GHz, enligt BIOS.
Jag var dum nog som inte mätte detta i CPU-Z vid det tillfället.

När jag läst överklockningsguiden som finns på SweC tog jag ner multipeln till standard igen och höjde istället BLCK från 100MHz till 118.5MHz och skulle då enligt BIOS även då få runt 4GHz.
Samtidigt provade jag, efter tips av en medlem här, att ändra mina minnens timings för att få 1600MHz som de är speccade till och inte 1300MHz som de alltid startar i vanligtvis.

Det som hände nu var att datorn hade svårt att starta upp - den förklarade efter 4 försök att starta att det blivit något problem i och med överklockning - så jag tog bort alla inställningar jag gjort och satte allt på Optimized Settings så att allt såg orört ut igen.

Väl i Windows ser jag väldigt märkliga värden i CPU-Z, som jag inte alls förstår.

Den kan hoppa upp till 3.6GHz någon sekund ibland.

Jag förstår faktiskt ingenting. Jag antar att det är min okunnighet inom överklockning som är anledningen till allt detta, så ge mig gärna en känga och rätta mig!

Mitt mål med överklockningen är att köra processorn i runt 4GHz samt ha mina minnen i 1600MHz vilket verkar vara i 8-8-8-24. De kör just nu 9-9-9-24 enligt CPU-Z.

Permalänk
Medlem

Du är alldeles fel ute för din processor, BLCK ska alltid stå på 100 och du ändrar multipel bara. Du har läst fel guide, här är en bättre...
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Dina värden är inte konstiga i bilden, den klockar ner sig till 1600 mhz i idle per default

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Du är alldeles fel ute för din processor, BLCK ska alltid stå på 100 och du ändrar multipel bara. Du har läst fel guide, här är en bättre...
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Okay, då förstår jag.

Det är fortfarande inte en anledning till att CPU-Z visar att processorn går i 1.6GHz?

Permalänk
Medlem

Dina värden är inte konstiga i bilden, den klockar ner sig till 1600 mhz i idle per default, och sätter full fart när den belastas

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Okay, då förstår jag.

Det är fortfarande inte en anledning till att CPU-Z visar att processorn går i 1.6GHz?

Processorn klockar ned sig, samma gäller grafikkort! Tror det är någon energisparfunktion..
Prova dra igång IntelBurnTest eller liknande också håller du ögonen på CPU-Z, då kommer den nog köra i 4 GHz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Okay, då förstår jag.

Det är fortfarande inte en anledning till att CPU-Z visar att processorn går i 1.6GHz?

det är precis vad föregående skrev...

Permalänk
Medlem

Som baltazar skrev så går processorn ner i frekvens när den inte har något att göra (idle), detta för att spara energi/ström.

När den får jobb så kommer den att öka, Prime95 är ett exempel på program som håller din processor igång för att kunna kolla hastighet. http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

det är precis vad föregående skrev...

Jag skrev det samtidigt och postade tydligen när klockan slagit 14:18. Givetvis skulle jag känt på mig att någon annan höll på skriva i stort sett samma sak som jag! Ber om ursäkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Som baltazar skrev så går processorn ner i frekvens när den inte har något att göra (idle), detta för att spara energi/ström.

När den får jobb så kommer den att öka, Prime95 är ett exempel på program som håller din processor igång för att kunna kolla hastighet. http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Min okunnighet straffar mig igen!

Tack för klargörandet!

Nu återstår bara problemet att det inte händer nåt när jag ändrar på minnenas timings..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Min okunnighet straffar mig igen!

Tack för klargörandet!

Nu återstår bara problemet att det inte händer nåt när jag ändrar på minnenas timings..

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska inte ändra på minnenas timings, du ska ändra på frekvensen, men först borde du nog läsa på lite mer för det är tydligt att du inte har koll på detta och då kan det bli väldigt fel. Inte menat som en förolämpning utan ett allvarligt menat råd.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Snälla... läs på innan du börjar ändra på saker. Det kan kosta dig din dator.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Du ska inte ändra på minnenas timings, du ska ändra på frekvensen, men först borde du nog läsa på lite mer för det är tydligt att du inte har koll på detta och då kan det bli väldigt fel. Inte menat som en förolämpning utan ett allvarligt menat råd.

Jag gick efter tips från en annan medlem och tolkade det som att man skulle ändra på timings. I fortsättningen ska jag alltid vara källkritisk! Tack för varningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är lungt, är det ett svar du inte förstår så är det bara att fråga igen. Det är därför det finns ett forum.

Just minnet måste man överklocka för att det skall gå i 1600 och timeing, man kan på de flesta moderkort välja X.M.P och/eller D.O.C.P. (Beroende på moderkort)
Då går moderkortet efter hur snabbt minnet är och bryr sig inte speciellt om Processor eller (chipset)/moderkortet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det är lungt, är det ett svar du inte förstår så är det bara att fråga igen. Det är därför det finns ett forum.

Just minnet måste man överklocka för att det skall gå i 1600 och timeing, man kan på de flesta moderkort välja X.M.P och/eller D.O.C.P. (Beroende på moderkort)
Då går moderkortet efter hur snabbt minnet är och bryr sig inte speciellt om Processor eller (chipset)/moderkortet.

Tack!

Jag ändrade nu till "profile 1" i XMP och då åkte de upp till 1600MHz. Däremot är samma timing kvar. På Corsairs hemsida stod det att de kunde köras i 8-8-8-24. Nu är det 9-9-9-24. DRAM (SPD) är satt på auto.
Ska inte det justeras automatiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De justeras automatiskt jo, så gott de går. Lite beroende på kvalitet på moderkortet samt tillverkaren dock.

Generellt så brukar det inte vara något större problem, men finjustera dem gärna om du vill/kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzity:

De justeras automatiskt jo, så gott de går. Lite beroende på kvalitet på moderkortet samt tillverkaren dock.

Generellt så brukar det inte vara något större problem, men finjustera dem gärna om du vill/kan.

Jag öppnade datorn och tittade på minnena direkt. Allt verkar stämma och jag hade fel. Jag har redan rätt timings.

Tack för hjälpen i allafall!

Skickades från m.sweclockers.com