Driva dator med nätadapter med fel volt?

Permalänk
Medlem

Driva dator med nätadapter med fel volt?

Hej.

Har sökt och fått lite blandade svar.

Mitt dilemma är detta, jag har en compaq med atom moderkort jag tänkte köra som server. Moderkortet skall matas med 18.5V 3.5A DC från en nätadapter.

Jag har en Dell nätadapter på 19.5V 3.någonting A DC.

Jag har testat och datorn går igång, så långt allt bra. Men det är inte bra att köra på fel volt, min fråga är hur fel kan det bli, speciellt med tanke på att den är tänkt att stå på 24/7. Bör strömförsörjningen på moderkortet klara avvikelsen (~5,5%) eller kommer den oundvikligen gå sönder efter någon dag.

Tacksam för kvalificerade gissningar.

Permalänk
Medlem

Gissar att den ändå bryter ner dessa 19.5 till 12, -12, 5, -5 och 3.3v, så min gissning är att det kommer gå bra

// Lazze

Permalänk
Medlem

Nu var det iofs inte en dator, men när jag en gång råkade koppla in en nätadapter med för hög spänning i min synth så smälte kontakten i synthen... Kan kanske vara bra att tänka på.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Kolla så plus och minus är rätt i kontakten.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Hej.

Har sökt och fått lite blandade svar.

Mitt dilemma är detta, jag har en compaq med atom moderkort jag tänkte köra som server. Moderkortet skall matas med 18.5V 3.5A DC från en nätadapter.

Jag har en Dell nätadapter på 19.5V 3.någonting A DC.

Jag har testat och datorn går igång, så långt allt bra. Men det är inte bra att köra på fel volt, min fråga är hur fel kan det bli, speciellt med tanke på att den är tänkt att stå på 24/7. Bör strömförsörjningen på moderkortet klara avvikelsen (~5,5%) eller kommer den oundvikligen gå sönder efter någon dag.

Tacksam för kvalificerade gissningar.

Bör inte vara några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara betryggande svar för det mesta, då tror jag jag testar. Får väl hålla koll på tempraturerna bäst jag kan.

BTLulle ->, Jo jag har också läst till mig att det kan vara viktigt, men det läste jag först efter jag testkörde första gången. När jag nu fick datorn till att fungare måste väl polerna vara rätt, annars hade jag väl sett blå rök vid detta laget?