Permalänk
Medlem

Överklockning av AMD 1055T

Höll på att testa överklocka min lille vän (1055t) nu efter jag bytt chassi + införskaffat en H60 vattenkylare. Tidigare har jag använt mig av standardkylare, och den har fungerat helt ok. Inställningarna då i BIOS (överklockad till 3,4GHz, ingen turbo) var följande:
CPU Ratio: 14.0
CPU Bus Freq.: 243
CPU volt: Standard

Detta fungerade bra utan några problem när jag testade med Prime95.

Däremot ville jag testa att nå 4GHz, med följande inställningar:
CPU Ratio: 14.0
CPU Bus Freq.: 286
CPU voltage: 1,4V

Detta gav mig då bluescreen, och jag vet inte riktigt vart jag ska sikta mig, ska jag öka på till 1,45V voltage, eller istället köra på 1,38V, 15 ratio och 279 i bus?

Testade för övigt 13 i ratio, 300 i bus samt 1,39V, vilket också gav mig bluescreen.

Några tips?

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Minnen och nb ligger på?

För mig låter det som du bara testar lite random. Ska du till 4ghz tror jag du måste öka v-core till 1,475 elr liknande, sen som vanligt, hålla koll på minnen och nb, möjligtvis öka volten på nb oxå för att den ska vara stabil.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Minnen och nb ligger på?

När jag testade på 4 GHz låg mina minnen på 1525mhz, och NB 1.150
Med 13 i ratio, 300 i bus samt 1,39V så var det 1600mhz samt NB 1.150

Jag använder mig av Corsair XMS3 PC3-12800 1600 mhz

För övrigt vid min första klockning till 3,4 ghz så låg NB på 1.150 samt minnen också på 1600mhz (vilket gick bra)

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Vissa 1055t klarar bara inte 4ghz gränsen stabilt heller. Men Tja, vad ska jag säga.. Sluta testa random och gå i små steg. Sen antar jag att cool ´n quiet är av oxå..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag ville hoppa från 3,4 till 3,8-4,0 vilket jag velat ett tag! Men hittade inte inte riktigt några bra inställningar, därav min fråga.

Yes, Cool 'n quiet är av! (som förövrigt stängde av sig själv trots den var igång tidigare?)

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Tetsa 272 och v-core på 1.475, Min klarar 3,8 på det.
och sätta så mycket annat du kommer på och vet, på specade volt. Auto kan få saker att hoppa både upp o ner i volt..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Jag har varit lit rädd för att gå över 1,4 men det ska alltså inte vara några problem?
(obs, tänker då på cpun och inte nätagget)

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Nä, inga problem med bra kylning. Vissa kör 1,5v men där börjar jag iaf dra i handbromsen. 1,475 är lugnt iaf, tror till o med orginal turboklock ligger på 1,45..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Testade att köra med 14 och 287 för ~4 GHz med 1,45V, och testade bara Prime95 snabbt under 10 minuter utan ett enda felmeddelande samt tempen gick aldrig över 45 grader C!

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk

Jag antar att jag har ett gudomligt chip, den klarar 3.85 stabilt på 1.38V?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Jag fick i alla fall bluescreen när jag testade ungefär det du sa. Jag pressade i till 1.47V på runt 4GHz, och hittills är det ganska stabilt. Fick dock något felmeddelande om en kärna som stoppades under testet med prime95? Ingen som vet vad det kan bero på?
Sedan undrar jag hur lång livslängden blir på denna CPU ifall jag ligger kvar på samma inställningar? (menar, 2 månader, 1 år, 3 år?)

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Entusiast

Jag följde en guide jag hittade på youtube där de hade "nästan" samma moderkort (samma chipsets) och just en 1055T. Deaktiverade turbo och cnq, men riktigt stabilt över 4 ville den inte gå. Fick även lite randomfrysningar ibland vid 3.93 (kanske en gång i veckan) som gjorde att jag ställde ner den till 3.81 där den nu puttrar på hur stabilt som helst. Skulle säkert kunna få den att funka stabilt i 3.93 eller strax över 4, men då jag är långt ifrån bra på det där med att klocka så tog jag det säkra före det osäkra. Kan återkomma senare idag med voltsiffror om det skulle kunna hjälpa?

http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc&feature=related <-- den kikade jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Höll på att testa överklocka min lille vän (1055t) nu efter jag bytt chassi + införskaffat en H60 vattenkylare. Tidigare har jag använt mig av standardkylare, och den har fungerat helt ok. Inställningarna då i BIOS (överklockad till 3,4GHz, ingen turbo) var följande:
CPU Ratio: 14.0
CPU Bus Freq.: 243
CPU volt: Standard

Detta fungerade bra utan några problem när jag testade med Prime95.

Däremot ville jag testa att nå 4GHz, med följande inställningar:
CPU Ratio: 14.0
CPU Bus Freq.: 286
CPU voltage: 1,4V

Detta gav mig då bluescreen, och jag vet inte riktigt vart jag ska sikta mig, ska jag öka på till 1,45V voltage, eller istället köra på 1,38V, 15 ratio och 279 i bus?

Testade för övigt 13 i ratio, 300 i bus samt 1,39V, vilket också gav mig bluescreen.

Några tips?

Vad har du för moderkort? Alla moderkort klockar inte lika fint, och när det gäller bussklockning spelar det en ganska stor roll. Även VRM har en betydelse då dom kan vara lite för snåla för att orka med en överklockad Thuban.

Skrivet av razeer:

Tack för hjälpen! Testade att köra med 14 och 287 för ~4 GHz med 1,45V, och testade bara Prime95 snabbt under 10 minuter utan ett enda felmeddelande samt tempen gick aldrig över 45 grader C!

Ok, det var bra. Kör längre test också. Även andra stabilitetsprogram bör man köra så att se att den verkligen är stabil, även minnet är viktigt att testa. Kom ihåg att även CPU/NB (kan heta andra saker också i BIOS, är minneskontrollen iaf) behövas bumpas upp ett par steg också.

Skrivet av razeer:

Jag fick i alla fall bluescreen när jag testade ungefär det du sa. Jag pressade i till 1.47V på runt 4GHz, och hittills är det ganska stabilt. Fick dock något felmeddelande om en kärna som stoppades under testet med prime95? Ingen som vet vad det kan bero på?
Sedan undrar jag hur lång livslängden blir på denna CPU ifall jag ligger kvar på samma inställningar? (menar, 2 månader, 1 år, 3 år?)

Rek volt är max 1.4 för PHII enl. AMD, men det brukar inte vara någon fara med 1.5-1.55 om man har ordentlig kylare. Har kört min 1055T på ~1.54V sen jag skaffade den för knappt ett år sen, först under en Noctua NH-U12P och sen en NH-D14 och dessutom kört folding på den under hela denna tid vilket är bland det svettigaste du kan utsätta en processor för. Och den rullar fortfarande på utan problem.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Avstängd

provade min 1055t lite
3400mhz på 1.375
3500mhz på 1.400volt
ram 1665mhz kändes som ett rätt bra läge inte så varm och ganska snabb nästan en bra kandidat för 24/7
och sen cool and quiet på är vad jag kör på nu

3800mhz går att boota på i 1.450
4004mhz blå dumpade under boot på 1.450 eller om det var 1.475 är osäker

vet inte om det är nb spöken på 4k eller nått utan det var bara ett snabb test ska kolla på det lite mer senare till kvällen var det tänkt

nära en klockad x6 med stock kylning kan ingen höra dig skrika

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Vad har du för moderkort? Alla moderkort klockar inte lika fint, och när det gäller bussklockning spelar det en ganska stor roll. Även VRM har en betydelse då dom kan vara lite för snåla för att orka med en överklockad Thuban.

Ok, det var bra. Kör längre test också. Även andra stabilitetsprogram bör man köra så att se att den verkligen är stabil, även minnet är viktigt att testa. Kom ihåg att även CPU/NB (kan heta andra saker också i BIOS, är minneskontrollen iaf) behövas bumpas upp ett par steg också.

Rek volt är max 1.4 för PHII enl. AMD, men det brukar inte vara någon fara med 1.5-1.55 om man har ordentlig kylare. Har kört min 1055T på ~1.54V sen jag skaffade den för knappt ett år sen, först under en Noctua NH-U12P och sen en NH-D14 och dessutom kört folding på den under hela denna tid vilket är bland det svettigaste du kan utsätta en processor för. Och den rullar fortfarande på utan problem.

Jag låg ju först på 4 ghz på CPUn med ~1,47V, men jag upplevde sk. "microsutters", vilket jag antar har med CPUn att göra. Jag ska egentligen byta system nästa år, då jag tänkt skaffa en något från nya Intel-serien då jag visst alltid ska ha problem med AMD. Det smålustiga var, att när jag höll på att skriva svar till dig igår, så fick jag faktiskt bluescreen efter datorn varit igång många många timmar, och jag hade även spelat innan detta skedde. När jag körde prime95 för några dagar sen fick jag faktiskt ett felmeddelande som sa att en kärna stängts av, och testet fortsatte (låter inte bra).

Moderkortet jag använder mig av är en ASUS M4A87TD EVO, och på det hela har jag det i en Fractal Design Arc med 6 stycken 140mm fläktar samt en H60 vattenkylning från Corsair.

Tänkte att jag ska nu klocka ner processorn igen, och kan tänka mig att ligga på runt 3,6 GHz, ifall jag hittar något stabilt. Ska även installera om Windows på min nya SSD (Intel 320-serie 120gb), och hoppas på någon förbättring där med.

Visa signatur

~ Try to catch me ~