Permalänk

Hur ska hyper 212 plus vändas?

Jag håller på och bygger ihop min nya burk. Funderar på hur det är smartast att vända min hyper 212 plus. Spontant känns bort från hårddiskarna och minnena, och mot bakplåten, men jag kollade på nån snubbe på youtube som slängde på sin 212:a (dock på ett annat moderkort) ((jag har ett asus p8z68-v pro om det är intressant i sammanhanget)), och som vände den mot minnena, och bort från bakplåten. Vad är smartast? Spelar det ens roll?

Chassit är ett Fractal Design R3.

Permalänk

Jo, du vill ju leda bort den varma luften från kylaren mot utsuget i chassit (bakåt eller uppåt beroende på hur luftflödet ser ut i burken).

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Jo, du vill ju leda bort den varma luften från kylaren mot utsuget i chassit (bakåt eller uppåt beroende på hur luftflödet ser ut i burken).

Exakt, fläktarna ska alltså blåsa mot närmaste utsug, annars får du turbulens och höga temperaturer

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Utsuget sitter bak, men jag noterade just att det ser ut som att hyper 212:an är en sugande fläkt också. Tänkte inte på det. Då bör jag ju vända den bort från utsuget, så att de suger i samma riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKlockare:

Utsuget sitter bak, men jag noterade just att det ser ut som att hyper 212:an är en sugande fläkt också. Tänkte inte på det. Då bör jag ju vända den bort från utsuget, så att de suger i samma riktning.

Sidan på fläkten som sladden löper från är sidan luften skyfflas mot

På bilden ovan så kommer luften att gå från dig sett bortåt.

Då fläkten sällan sitter helt tätt mot kylaren så är det oftast bättre att sätta fläkten så att den blåser luft mot kylaren, inte ifrån den. Samt att du riktar kylaren så att närmaste utblås drar ut den varma luften

Tex som i bilden ovan

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Bästa tycker jag, som jag f.ö kör med själv är ju pnp med GT-fläktar på kylaren och vänd mot ramminnena så den är ganska nära utsuget baktill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av KalleKlockare:

Utsuget sitter bak, men jag noterade just att det ser ut som att hyper 212:an är en sugande fläkt också. Tänkte inte på det. Då bör jag ju vända den bort från utsuget, så att de suger i samma riktning.

Jag förstår inte vad du menar med en "sugande fläkt"... men se Anzon:s bild. <--- Bakre chassifläkt <----212: an <--- [fläkten framför 212:an], där pilarna markerar luftflödet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk

håller med alla. har satt min i p&p med gt fläktar och sedan kör så den blåser mot utsugfläkten bak blir mycket mindre värme i chassti då.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Med sugande fläkt menar jag att den suger in luft, inte blåser ut, utifrån sett. Kanske oklart formulerat, men jag menade typ som Anzon skrev, och det var så jag gjorde också. Skönt att få konfirmation på att det är rätt.

Permalänk
Medlem

ehmm..en fläkt blåser alltid åt nått håll...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

ja, men den suger i en riktning, och blåser i en. Jag referede till den utifrån sett, vilket känns mest naturligt. Men, men, skit samma.

Permalänk
Hedersmedlem

Heatpipes fungerar märkbart bättre om de monteras horisontellt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KalleKlockare:

Jag håller på och bygger ihop min nya burk. Funderar på hur det är smartast att vända min hyper 212 plus. Spontant känns bort från hårddiskarna och minnena, och mot bakplåten, men jag kollade på nån snubbe på youtube som slängde på sin 212:a (dock på ett annat moderkort) ((jag har ett asus p8z68-v pro om det är intressant i sammanhanget)), och som vände den mot minnena, och bort från bakplåten. Vad är smartast? Spelar det ens roll?

Chassit är ett Fractal Design R3.

Jag har gjort såhär med min Hiper 212...ser ganska enormt ut, haha....

http://imageshack.us/photo/my-images/830/dsc0074up.jpg/

Permalänk
Hedersmedlem

Det som ger lägst temperatur är att peka kylaren så den blåser den varma luften direkt mot ett utsug. Finns sådant i taket så kan man ha i åtanke att en heatpipe tydligen jobbar mest optimalt monterad horisontellt men det är små skillnader och spelar nog egentligen ingen större roll.

http://www.overclock.net/air-cooling/575090-heatpipes-does-ho...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.