Konstigt ljud vid uppstart, trasiga chassifläktar?

Permalänk

Konstigt ljud vid uppstart, trasiga chassifläktar?

Hej!

Vet inte om denna hamnar i rätt forum men när jag startar datorn så lever någon fläkt om, har undersökt och ingen sladd är i närheten av nått.

Temperaturerna och speeden på CPU och GPU fans ser helt ok ut. Ljudet slutar även när datorn har bootat upp.

Kan de va någon chassifläkt som är trasig? Brukar dessa varva hårt vid uppstart och sedan lugna ner sig?

Tack på förhand!

/Erik

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus moderkort och de varavar upp alla fläcktar på max vid uppstart.

MVH Peter

Permalänk

Har du denna:

Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2,
ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16

?

Går de o ställa om de ?

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Nä jag har ett nyare med AM2+ sockel men gissar det är lika på dom flesta Asus kort. Tror dom gör så för att alla fläktar ska starta, vissa fläktar startar inte om volten är för låg och då maxar det fläktarna vid start för att sen styra dom beroende på vilken temp det är på CPU och i lådan.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Att alla fläktar drar på ordentligt vid uppstart verkar gälla de allra flesta burkar.

Så länge du bara hör rena fläktljud (och inte oljud pga att fläktarna slår i något, eller det låter som något lager håller på att skära osv) så är det inget att oroa sig för. Tror inte det går att göra något åt på nått enkelt sätt heller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Det låter verkligen otrevligt när den startar, men ingen sladd är i närheten. Kan någon fläkt vara trasig på nått sätt då? Jag har inspekterat dom men ser helt ut. Finns de nått sätt man kan lista ut vilken fläkt som lever om vid uppstart?

Alltså låter precis som att en sladd tar emot samt att de skär lite.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Rekordmedlem

Det är så enkelt att det är svårt håll hast fläkten med fingret eller en penna, nån sekund räcker för att leta vilken fläkt som låter, och det hinner inte skada något, annars kan du koppla loss fläktarna och köra dem med max spänning, de flesta är nog 12V modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok tack ska försöka med penntricket

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Är det någonting som har börjat nyligen?

Du råkar inte ha ett lite äldre Geforce-kort? Mitt Gainward Gf 9800GT körde gpu-fläkten på (nästan?) max innan operativsystemet hade hunnit ladda Nvidia's drivrutiner efter någon halv-minut eller så. Sjukt störande i längden.
Gtx 260 och senare är mycket bättre, där tar det bara en eller två sekunder innan de varvar ner fläktarna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Är det någonting som har börjat nyligen?

Du råkar inte ha ett lite äldre Geforce-kort? Mitt Gainward Gf 9800GT körde gpu-fläkten på (nästan?) max innan operativsystemet hade hunnit ladda Nvidia's drivrutiner efter någon halv-minut eller så. Sjukt störande i längden.
Gtx 260 och senare är mycket bättre, där tar det bara en eller två sekunder innan de varvar ner fläktarna.

Hehe jo jag har ett 8800GT. Däremot så krankar jag upp fläkten på GPU med rivatuner till 100% och den låter helt normalt.

Ställde om chassifläktarna i BIOS från TURBO till STANDARD då hörs de knappt vid uppstart. Då får jag dock tillbaka mitt problem att datorn fryser och ljudet loopar när jag spelar :/. Laddat hem AI SUITE för asus nu så jag lätt kan växla chassi fläkts läge innan jag ska game:a.

Tror dock att de blir o köpa ett nytt graffe kort och nya minnen snart, datorn börjar strula lite väl mycket.

Visa signatur

nörd