Inofficiell SweC BF3-server - tips, idéer och diskussion

Permalänk
Hedersmedlem

Inofficiell SweC BF3-server - tips, idéer och diskussion

Årets fetaste krigsspel finns snart i en dator väldigt nära dig, så jag har bestämt mig för att tillsammans med några andra moderatorer och ev. en och annan redaktör försöka driva och administrera sveriges mest högklassiga BF3-server!

Servern kommer att finnas uppe från dag ett. Jag har några grundläggande idéer om hur servern ska köras, men denna tråden skapar jag för att ni ska få tycka till - det är ju trots allt ni som ska spela på servern!

Mina förslag:

  • 64 slots

  • Conquest

  • Rotera samtliga kartor (får se hur det kommer fungera med Back to Karkand-kartorna).

Med andra ord en väldigt klassisk BF-server, utan krusiduller och konstiga regler, hardcore-läge och annat trams. Ren och skär spelglädje, med aktiva admins som är vänliga men bestämda! Vi kommer även att fixa en Mumble-server, om inte spelets inbyggda VoIP visar sig vara något i hästväg funktions- och kvalitetsmässigt.

Jag tar gärna emot rekommendationer ang. vilken RSP vi bör välja. Helst utifrån egna erfarenheter som server-admin. I övrigt är den här tråden till för att diskutera allt som har med denna server att göra, generellt BF3-snack tar vi i den stora tråden eller egna trådar.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! Ser verkligen fram emot att spela med en massa sweclockare!

Permalänk

Vänta och se vilka svenska hosters vi får tag på.

Uhm, om inte annat så är detta trevligt! Tveksam dock att en server kommer räcka. Får hoppas på expandering vid populäritet?

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tastyandy:

Vänta och se vilka svenska hosters vi får tag på.

Uhm, om inte annat så är detta trevligt! Tveksam dock att en server kommer räcka. Får hoppas på expandering vid populäritet?

Vi vill att servern ska finnas uppe från första dagen, och jag vet att åtminstone Multiplay erbjuder en server placerad i Sverige. Men som sagt - förslag på RSP:er välkomnas. Vi får se hur länge vi vågar vänta innan beställningen (förhandsbokningen) åker iväg. Så länge RSP:ns support är belägen i Europa så borde det ju fungera rent kommunikationsmässigt, men självklart väljer jag hellre ett svenskt företag framför ett utländskt så länge de erbjuder samma tjänst till samma eller lägre pris än deras europeiska konkurrenter.

Det kan absolut komma att bli fler servrar om den första är konstant full på kvällarna!

Permalänk
Medlem

Utmärkt initiativ!

En server placerad i Sverige vore ju ett otroligt stort plus! Sen har jag bara en fråga; hur skulle detta finansieras i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Årets fetaste krigsspel finns snart i en dator väldigt nära dig, så jag har bestämt mig för att tillsammans med några andra moderatorer och ev. en och annan redaktör försöka driva och administrera sveriges mest högklassiga BF3-server!

Servern kommer att finnas uppe från dag ett. Jag har några grundläggande idéer om hur servern ska köras, men denna tråden skapar jag för att ni ska få tycka till - det är ju trots allt ni som ska spela på servern!

Mina förslag:

  • 64 slots

  • Conquest

  • Rotera samtliga kartor (får se hur det kommer fungera med Back to Karkand-kartorna).

Med andra ord en väldigt klassisk BF-server, utan krusiduller och konstiga regler, hardcore-läge och annat trams. Ren och skär spelglädje, med aktiva admins som är vänliga men bestämda! Vi kommer även att fixa en Mumble-server, om inte spelets inbyggda VoIP visar sig vara något i hästväg funktions- och kvalitetsmässigt.

Jag tar gärna emot rekommendationer ang. vilken RSP vi bör välja. Helst utifrån egna erfarenheter som server-admin. I övrigt är den här tråden till för att diskutera allt som har med denna server att göra, generellt BF3-snack tar vi i den stora tråden eller egna trådar.

Bra ide, fick mig att längta ännu mer efter BF3!

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sirnicke:

Utmärkt initiativ!

En server placerad i Sverige vore ju ett otroligt stort plus! Sen har jag bara en fråga; hur skulle detta finansieras i så fall?

Servern kommer på ett eller annat sätt att finnas i Sverige, så mycket kan jag lova. Det kommer att finansieras privat och internt tills vidare, av hänsyn till våra forumregler kan jag inte gå in mer på den ekonomiska biten. SweClockers som företag kommer inte att vara inblandade i finansieringen eller driften.

Permalänk
Skrivet av widL:

Vi vill att servern ska finnas uppe från första dagen, och jag vet att åtminstone Multiplay erbjuder en server placerad i Sverige. Men som sagt - förslag på RSP:er välkomnas. Vi får se hur länge vi vågar vänta innan beställningen (förhandsbokningen) åker iväg. Så länge RSP:ns support är belägen i Europa så borde det ju fungera rent kommunikationsmässigt, men självklart väljer jag hellre ett svenskt företag framför ett utländskt så länge de erbjuder samma tjänst till samma eller lägre pris än deras europeiska konkurrenter.

Det kan absolut komma att bli fler servrar om den första är konstant full på kvällarna!

Multiplay har haft en del problem med deras serverställe i hudiksvall, öppnade i vintras/våras har jag för mig, mycket crasher och så men de har bättrat sig.
Dock är ju multiplay svinigt dyra inom bf3, även med 50% dealen som ligger nu^^

I3d.net har iofs inte i sverige men sägs enligt alla vara en väldigt bra hoster (har aldrig haft problem när jag lirat på en), hostade dessutom alpha servrarna

Gameservers har alltid varit billiga, bra support med svar inom 24h. Närmast är danmark, inte bäst ping men det är inget som pubspelare skulle lägga märke till Priser presenteras 19e sept tror jag.

Det var det jag kom på nu, hoppas det hjälpte lite

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASRock z68 Extreme4 gen3 | Intel Core i5 2500K | 8GB Vengeance | 2x Gigabyte Radeon HD6950 | OCZ Vertex 3 120gb | Samsung Spinpoint F3 1tb | Antec Kühler 620

Permalänk
Medlem

Kan du länka hur man sätter upp en server eller om du hittat något om det? Tänkte att du måste ha hittat det eftersom du säger att den ska vara uppe från dag ett

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt kommer spelas hårt på denna sercer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Skrivet av acckee:

Kan du länka hur man sätter upp en server eller om du hittat något om det? Tänkte att du måste ha hittat det eftersom du säger att den ska vara uppe från dag ett

du måste hyra server, man kan inte hosta själv

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASRock z68 Extreme4 gen3 | Intel Core i5 2500K | 8GB Vengeance | 2x Gigabyte Radeon HD6950 | OCZ Vertex 3 120gb | Samsung Spinpoint F3 1tb | Antec Kühler 620

Permalänk
Medlem

64 slots
Conquest
Rotera samtliga kartor (får se hur det kommer fungera med Back to Karkand-kartorna).

Absolut en sådan server skall finnas. Dock inte i min smak då det kommer vara FFA la grande.
Vore ju utmärkt om ni kunde få till 2st servrar. En som är mer inriktad till alla oss som älskar taktik & riktig team play (24 slots) vilket efter att ha läst på BF3 tråden ser ut att vara majoriteten här på Sweclockers.

Visa signatur

Skärm: Benq XL2410T Chassi: CoolerMaster Sniper Black Edition Moderkort: Asus P8P67 Deluxe Processor: i7 2600k Grafikkort: Asus Gefore GTX 580 Nätaggregat: Corsair HX 1000W Minne: Corsair 8GB CL9 1866Mhz Vengeance Blue SSD: Kingston HyperX 120GB HDD Western Digital Caviar Black 1Tb Processor kylning: Corsair Hydro H80 Mus: Logitech G400 Tangentbord: Logitech G110

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att den kommer vara konstant full om det blir något av det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snejbelsax:

Multiplay har haft en del problem med deras serverställe i hudiksvall, öppnade i vintras/våras har jag för mig, mycket crasher och så men de har bättrat sig.
Dock är ju multiplay svinigt dyra inom bf3, även med 50% dealen som ligger nu^^

I3d.net har iofs inte i sverige men sägs enligt alla vara en väldigt bra hoster (har aldrig haft problem när jag lirat på en), hostade dessutom alpha servrarna

Gameservers har alltid varit billiga, bra support med svar inom 24h. Närmast är danmark, inte bäst ping men det är inget som pubspelare skulle lägga märke till Priser presenteras 19e sept tror jag.

Det var det jag kom på nu, hoppas det hjälpte lite

Tack så mycket för informationen! Jag kanske får ta tillbaka mitt löfte om att servern kommer finnas i Sverige, men pingmässigt så borde Danmark vara nästan lika bra. Support och pris får nog ändå komma före några få millisekunders pingtid.

Skrivet av acckee:

Kan du länka hur man sätter upp en server eller om du hittat något om det? Tänkte att du måste ha hittat det eftersom du säger att den ska vara uppe från dag ett

Man kommer inte kunna hosta en server själv i BF3, utan du måste hyra en server av en så kallad RSP (Ranked Server Provider). Några exempel på RSP:er hittar du i inlägget jag citerade ovan.

Permalänk
Medlem

Detta är ett väldigt bra initiativ!
vet inte om jag kommer skaffa BF3, men om jag gör det så kommer jag ju definitivt sitta på sweclockers server

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Grym idé!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Grym idé! En grej jag tycker är ha inte med alla kartor utan ha bara med dem 3-4 bästa/roligaste (svårt att veta direkt när det släpps), blir inte lika kul att spela på kartor som inte är bra tycker jag.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tandborste:

Grym idé! En grej jag tycker är ha inte med alla kartor utan ha bara med dem 3-4 bästa/roligaste (svårt att veta direkt när det släpps), blir inte lika kul att spela på kartor som inte är bra tycker jag.

Problemet är ju att alla gillar olika kartor. Det kommer säkert att finnas "folkliga" favoriter, men det brukar inte visa sig förrän ganska lång tid efter release. Att ta bort en eller flera kartor ur rotationen blir en senare fråga.

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Grym idé! En grej jag tycker är ha inte med alla kartor utan ha bara med dem 3-4 bästa/roligaste (svårt att veta direkt när det släpps), blir inte lika kul att spela på kartor som inte är bra tycker jag.

En Plus Etta på det. Men som du nämnde så får man nog avvakta med det tills man vet. Dock kan jag känna att variera mellan 3 / 4 kartor kan bli rätt uttjatat i längden..

Men däremot kan man ha en genomtänkt rotation, efter en vecka så skulle man kunna startta en tråd med omröstning för att se vilka maps som är dom hetaste här.

Bra map
Bra map
Dålig map
bra
bra
dålig
bra
bra
dålig.

Bara som exempel.

Dold text
Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Awesome, ser fram emot att lira på denna server

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk

Låter bra, jag skulle kunna tänka mig att donera till servern. Rotation av maps - tycker jag typ skulle gå så att de som är populärast har större chans att de väljs om de nu är möjligt, typ att man har en omröstning till en sida för servern och de som toppar har större chans än de som dippar

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

awesome!

Visa signatur

ASUS ROG Z490-F | Intel i5 10600K | ASUS Strix RTX 3090 | Corsair Vengeance LPX 4x8 Gb | Corsair RM1000x

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jesper943:

Låter bra, jag skulle kunna tänka mig att donera till servern. Rotation av maps - tycker jag typ skulle gå så att de som är populärast har större chans att de väljs om de nu är möjligt, typ att man har en omröstning till en sida för servern och de som toppar har större chans än de som dippar

Som sagt, i dagsläget kommer detta att finansieras internt av privatpersoner i Sweclockers moderator och redaktionsgrupp. Det kan komma andra alternativ längre fram men inte i uppstartsläget. Tack för erbjudandet, det är trevligt att veta.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Som sagt, i dagsläget kommer detta att finansieras internt av privatpersoner i Sweclockers moderator och redaktionsgrupp. Det kan komma andra alternativ längre fram men inte i uppstartsläget. Tack för erbjudandet, det är trevligt att veta.

Aha okej, Blir fint och låter som om de kommer bli den servern man hänger mest på

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

Jag tycker det låter som ett roligt initiativ faktiskt, även om min klan kommer ha våra egna servrar så kommer man förmodligen hoppa in på SweC servern och hälsa på

Angående RSP, så kan jag rekommendera GameServers och KillerCreation. Multiplay har jag ingen erfarenhet utav.
Däremot, håll dig/er borta från Hypernia. Visserligen inte testat dom själv, men enligt Silent One (BFHQ Staff) så ska dom vara helt värdelösa.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Ser ju grymt bra ut! Skönt med en svensk SweC server Ja skulle ju helst vilja ha conquest med maparna från BF2 Men ja ser fram mot denna server nå grym! Och ja håller med jesper blir nog stammis på denna server

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Bra initiativ och jag skulle som Jesper kunna donera till servern. bara för er att sätta upp ett Paypal-konto att fästa i tråden till servern så går det snabbt o lätt att föra över några kronor.

Ang. Extra-kartorna så är det ju schysst mot de som inte förbokat att inte ha med dem, men det kommer ju finnas många servers och det är ju inte lång tid till dess att alla kan vara inne på servern iaf.. Tycker ni borde ha med dem.

Permalänk

Grym idé! Skulle absolut kunna tänka mig att donera en slant om det visar sig vara en vettig server. Även ställa upp som admin om det behövs - *hint hint*.

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem

Ska definitivt prova er server när den väl är uppe, men om bf3 kommer ha liknande vapenstyrkor som i bfbc2 så kommer jag antagligen gå över till hardcore ganska fort, likadant ifall minimaps osv är för avslöjande.

Permalänk

Rush med 16-24 spelare är mycket roligare spel. Conquest känns gammalt, uttjatat och fantasilöst. Men jag lär väl ändå ge det 10% av min spel tid.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer