CPU Överklockning med NVIDIA Control Panel?

Permalänk
Medlem

CPU Överklockning med NVIDIA Control Panel?

Hej Sweclockers!
Som titeln säger så undrar jag om det är bra att överklocka direkt via NVIDIA Control Panel? En kompis till mej sa att programmet var direktkopplat till BIOS, stämmer detta? Jag har inga möjligtheter att överklocka via BIOS då mitt moderkort är låst (Dator från HP).
Tacksam för svar!
/Scoped

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Hej Sweclockers!
Som titeln säger så undrar jag om det är bra att överklocka direkt via NVIDIA Control Panel? En kompis till mej sa att programmet var direktkopplat till BIOS, stämmer detta? Jag har inga möjligtheter att överklocka via BIOS då mitt moderkort är låst (Dator från HP).
Tacksam för svar!
/Scoped

Nvidia control panel överklockar GPU:N som är grafikkortet och inte CPU:N den är kopplad direkt till grafikkortets BIOS. Så nej, du kan inte överklocka din cpu med nvidia control panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Nvidia control panel överklockar GPU:N som är grafikkortet och inte CPU:N den är kopplad direkt till grafikkortets BIOS.

Här ser jag att det finns för cpu, mobo och minnen.

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Uhm, ursäkta min dumhet, men vad exakt är detta?

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

http://i51.tinypic.com/2zitooy.jpg

Här ser jag att det finns för cpu, mobo och minnen.

Ok, trodde inte hp hade nvidia moderkort i sådana fall borde det gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ok, trodde inte hp hade nvidia moderkort i sådana fall borde det gå.

Jag köpte en HP dator som jag sedan uppgraderade med ett kraftigare grafikkort Snart kommer ju Bulldozer så då kommer jag köpa det men just nu så undrar om jag tillfälligt kan klocka CPUn, i väntan på ny CPU då ^^

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Uhm, ursäkta min dumhet, men vad exakt är detta?

Precis det du frågade efter (och även la in en bild från). Dvs lägger till överklockningsfunktioner till nVidia kontrollpanelen.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Precis det du frågade efter (och även la in en bild från). Dvs lägger till överklockningsfunktioner till nVidia kontrollpanelen.

Så måste jag ladda ner det? För jag har inget minne av att jag installerat några andra saker än drivers...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Måste väl vara Nvidia-chipset på moderkortet (INTE grafikkortet) om det skall ha en möjlighet att funka. Även om det har det kan det vara så att HP inte vill att du skall klocka (most certainly) och därmed har låst den möjligheten, men det är väl bara att ladda ner programmet och testa eller ta reda på vad för chipset det sitter på moderplankan med ex.vis. CPU-Z eller HWinfo.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Jag köpte en HP dator som jag sedan uppgraderade med ett kraftigare grafikkort Snart kommer ju Bulldozer så då kommer jag köpa det men just nu så undrar om jag tillfälligt kan klocka CPUn, i väntan på ny CPU då ^^

Om du berättar lite mer exakt vad det är för HP dator som du har så kan vi nog reda ut detta, men som redan nämns så måste chipset på moderkortet vara Nvidia för att det kanske ska kunna fungera.

Ser det som nära helt osannolikt att du kan uppgradera till en Bulldozer CPU, även om du idag har en AMD CPU, för det krävs att datorn har AM3+ sokel och lite till för att det ska vara möjligt, eller du kanske mena att du skulle byta dator helt när Billdozer finns att köpa?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du berättar lite mer exakt vad det är för HP dator som du har så kan vi nog reda ut detta, men som redan nämns så måste chipset på moderkortet vara Nvidia för att det kanske ska kunna fungera.

Ser det som nära helt osannolikt att du kan uppgradera till en Bulldozer CPU, även om du idag har en AMD CPU, för det krävs att datorn har AM3+ sokel och lite till för att det ska vara möjligt, eller du kanske mena att du skulle byta dator helt när Billdozer finns att köpa?

Japp Blir nyrt mobo, cpu och minnen länkar HP sidan (min dator) imorron när jag kommer hem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Så måste jag ladda ner det? För jag har inget minne av att jag installerat några andra saker än drivers...

Skickades från m.sweclockers.com

Japp det måste du. Kom ihåg att jag förut hade det inkluderat, men tror nVidia tog bort det.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

stämmer det att det bara funkar med gtx 580 och 570? :S men det funkar ju till alla andra äldre modeller.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4