Permalänk
Medlem

Ööh, 127 grader är rätt varmt va?

Jag är en expert men satt nyligen samman min fjärde dator.

Datorn består av Fractal Design R3, MSI P67A-C45, Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz, NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

http://www.inet.se/kundvagn/visa/839507/b-dator-2011-09-07

Nu när jag kör CPUID Hardware monitor ser det bra ut. Förutom ett värde. Under moderkortet finns ett värde (TMPIN1). Det visar cirka 54 grader när datorn är obelastad. Men efter att jag hade kört Battlefield i cirka 20 minuter stod värdet på 127 grader !!! Övriga värden ser helt ok ut. Grafikkortet har maxvärde på 69 grader.

Vad är detta för värde? Vad är det för fel?

/Martin

Permalänk

förmodligen hw monitor som visar fel, är inte det mest pålitliga programvaran i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Förmodligen något som visar fel. För att va på säkra sidan kan du spela, sen stänga av datorn och sen in med handen och känna helt enkelt, om det är någon del som är 100+ lär du känna det rätt fort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig när den blir för varm, testa annat temp program.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad HWMonitor känner av men jag har samma med på min har haft det över ett år så det lär nog inte vara nån fara.
Dessutom visar den fel på 12V också mm

Dom övriga tempsen ligger på samma som flera andra program så dom visar så rätt som ett program kan visa
Idle e lite låga på hårddiskarna bara 2-4°C över rumstemp på min.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stort tack.

Permalänk
Medlem

127 grader brukar oftast vara defaultvärdet när en tempsensor är kaputt / programmet inte kan läsa sensorn, så, oroa dig inte

Permalänk
Skrivet av E-dwarf:

127 grader brukar oftast vara defaultvärdet när en tempsensor är kaputt / programmet inte kan läsa sensorn, så, oroa dig inte

japp eller att sensorpinnen på chipet inte är anslutet.
Jag kanske är ute o cyklar men känns som att 127 ungerfär lika med 8bit delat i två (256 /2) om nån förstår va jag menar
Inget ovanligt värde eller -127.

Skulle nått gå i 127 grader i datorn skulle det antagligen lukta bränt samt den skulle knappast funka.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk

Min SSD är 127 grader också

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Min SSD är 127 grader också

Min med ^^ alltså inget att oroa sig för TS.

Visa signatur

Citera för svar