Crossfire-frågor (en massa).

Permalänk

Crossfire-frågor (en massa).

Jag, liksom många andra, sitter och funderar på att uppgradera datorn en aning inför den kommande spelhösten. Lite nytt står ju även bakom hörnet (Radeon 7000-serien, samt ny processorarkitektur) vilket försvårar valsituationen.

Det jag har idag är följande;
Asus sabertooth x58 socket 1366-moderkort. En core i7@2.67-processor. 6 GB minne (visserligen känns bara 4 igen, men ska försöka troubleshoota denna bugg). Nätagget är ett Corsair med 850 watt. Grafikkortet är ett Ati Radeon 5870.

Det jag främst funderar över är grafikkortet. Vill investera i ett grafikkort som inte är "för" dyrt. Tanken är ändå att någon gång under vår/sommar 2012 uppgradera datorn med nytt moderkort m.m. och då kommer jag ändå införskaffa nytt grafikkort. Alltså söker jag ett prisvärt grafikkort som kan erbjuda prestanda fram tills dess (6 - 8 månader).

Det jag i nuläget lutar åt, efter lite smått efterforskande, är att införskaffa ännu ett 5870 för att köra crossfire. Många tycks anse att detta kort fortfarande står sig bra. Vad anser ni om detta?

Vidare; Skulle nätagget orka driva 2 st 5870? Flaskhalsar minnesmängden på ena kortet det andra? Alltså mitt nuvarande kort har 1 GB minne. Bör jag därför skaffa ett till med samma minnesmängd? Finns det några jämförelser mellan 2 st 5870 jämfört med nya kort för ca 4000 kr? (ca kostnad för 2 st 5870). Är det någon som har erfarenhet hur trångt det blir i ett Antec 1200-chassi med 2 st 5870? Korten är rätt stora...

Allt som allt skulle jag vara tacksam över lite kommentarer till mina funderingar och frågor!

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

5870 står sig fortfarande ganska bra mot nya modeller.

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
Där har du prestandaindex och jämförelser mellan nyare AMD-kort och ditt.

Så jag skulle absolut säga att du lika gärna kan skaffa ett till 5870 eftersom det fortfarande presterar som ett highend-kort (egentligen). Angående utrymmeskraven i chassit så har jag ingen kommentar, men om det funkar, kör på ett till!

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Jag, liksom många andra, sitter och funderar på att uppgradera datorn en aning inför den kommande spelhösten. Lite nytt står ju även bakom hörnet (Radeon 7000-serien, samt ny processorarkitektur) vilket försvårar valsituationen.

Det jag har idag är följande;
Asus sabertooth x58 socket 1366-moderkort. En core i7@2.67-processor. 6 GB minne (visserligen känns bara 4 igen, men ska försöka troubleshoota denna bugg). Nätagget är ett Corsair med 850 watt. Grafikkortet är ett Ati Radeon 5870.

Det jag främst funderar över är grafikkortet. Vill investera i ett grafikkort som inte är "för" dyrt. Tanken är ändå att någon gång under vår/sommar 2012 uppgradera datorn med nytt moderkort m.m. och då kommer jag ändå införskaffa nytt grafikkort. Alltså söker jag ett prisvärt grafikkort som kan erbjuda prestanda fram tills dess (6 - 8 månader).

Det jag i nuläget lutar åt, efter lite smått efterforskande, är att införskaffa ännu ett 5870 för att köra crossfire. Många tycks anse att detta kort fortfarande står sig bra. Vad anser ni om detta?

Vidare; Skulle nätagget orka driva 2 st 5870? Flaskhalsar minnesmängden på ena kortet det andra? Alltså mitt nuvarande kort har 1 GB minne. Bör jag därför skaffa ett till med samma minnesmängd? Finns det några jämförelser mellan 2 st 5870 jämfört med nya kort för ca 4000 kr? (ca kostnad för 2 st 5870). Är det någon som har erfarenhet hur trångt det blir i ett Antec 1200-chassi med 2 st 5870? Korten är rätt stora...

Allt som allt skulle jag vara tacksam över lite kommentarer till mina funderingar och frågor!

Kör med ett 5870, kan köra allt, men inte maxxa det, men det räcker för mig
Nätagget klarar absolut av 2 5870, kanske även 3 om man inte klockar
Antec 1200 är ett stort chassi så det är det inga problem med

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av joYchez:

5870 står sig fortfarande ganska bra mot nya modeller.

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
Där har du prestandaindex och jämförelser mellan nyare AMD-kort och ditt.

Så jag skulle absolut säga att du lika gärna kan skaffa ett till 5870 eftersom det fortfarande presterar som ett highend-kort (egentligen). Angående utrymmeskraven i chassit så har jag ingen kommentar, men om det funkar, kör på ett till!

Tack för länken!

Skrivet av JoeBlack:

Kör med ett 5870, kan köra allt, men inte maxxa det, men det räcker för mig
Nätagget klarar absolut av 2 5870, kanske även 3 om man inte klockar
Antec 1200 är ett stort chassi så det är det inga problem med

Gott! Undrar dock fortfarande hur minnesmängden fungerar? Flaskhalsar mängden minne på ett enskilt kort det andra? Och hur är det med märken? Går det t.ex. att köra ett Asus 5870 tillsammans med ett XFX 5870?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Tack för länken!

Gott! Undrar dock fortfarande hur minnesmängden fungerar? Flaskhalsar mängden minne på ett enskilt kort det andra? Och hur är det med märken? Går det t.ex. att köra ett Asus 5870 tillsammans med ett XFX 5870?

Märket spelar ingen roll bara det är samma minnesmängd.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Skrivet av oGGamer:

Märket spelar ingen roll bara det är samma minnesmängd.

Okej.

Passar på att fråga, finns det några tillverkare som rekommenderas framför andra? Jag tror mitt nuvarande kort är ett Vertex...

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa xfx referensdesign.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Angående ditt minne, du kör 64bit windows? Testat köra minnena för sig för att se om något är trasigt?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Skrivet av MyRus:

Angående ditt minne, du kör 64bit windows? Testat köra minnena för sig för att se om något är trasigt?

Ja, 64-bit Windows. Har även testat samtliga minnen. Har skapat tråd om detta i processor/minnesforumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....